Omdat we de gezondheid van reizigers, inwoners en het klimaat belangrijk vinden, willen we schone(re) manieren van vervoer. Daarom hebben we afgesproken dat uiterlijk in 2030 ál het openbaar vervoer in Zuid-Holland vrij moet zijn van schadelijke uitstoot.
Om aan deze duurzame ambitie te voldoen, zetten we onder andere in op elektrische bussen, duurzame brandstoffen als waterstof, elektrische en hybride waterbussen, en goede fietsvoorzieningen van en naar OV-haltes. In concessies van het openbaar vervoer geven we vervoerders hiervoor bindende voorwaarden mee en stimuleren we de overgang naar schoner en duurzamer openbaar vervoer.
Elektrische bussen en waterstofbussen
Elektrische bussen rijden comfortabel, zijn lekker stil en stoten geen schadelijke stoffen uit. De stadsbussen Drechtsteden en Gorinchem rijden nu al elektrisch. Sinds december 2024 worden stapsgewijs elektrische bussen ingezet in de regio’s Leiden, Alphen en Gouda. In Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee rijden nu al 20 schone waterstofbussen. Vanaf december 2025 worden alle overige bussen in dit gebied elektrisch.
Waterstofbussen
Bussen die rijden op (groene) waterstof stoten geen schadelijke stoffen uit. Het is dan ook niet voor niets dat 24 van de eerste 54 waterstofbussen in Nederland in Zuid-Holland rijden. Net als benzine en diesel wordt ook waterstof getankt. Daarom is er een waterstoftankstation in Heinenoord gebouwd waar 20 waterstofbussen van Connexxion kunnen tanken. De bussen maken deel uit van het JIVE 2 project en worden gefinancierd vanuit het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie, Hydrogen Europe en Hydrogen Europe Research.
Waterbussen
Vervoer over water kost relatief veel energie. Daarom gaat vervoerder Aqualiner met volledig elektrische en hybride schepen varen op de verbindingen van de Waterbus. Voor de verbinding binnen de Drechtsteden maakt Aqualiner gebruik van 3 volledig elektrische schepen. Voor de vaardienst tussen Rotterdam en Dordrecht zijn 6 hybride schepen in gebruik die op schonere HVO-diesel varen. Deze hybride schepen kunnen op een later moment worden omgebouwd tot volledig elektrische schepen.
Voor- en natransport
Bussen met gestrekte lijnen (zoals R-net) verkorten de reistijd. Daarmee wordt de bus aantrekkelijker voor keuzereizigers, zoals automobilisten. Een keerzijde van het strekken van buslijnen kan zijn dat reizigers een grotere afstand moeten afleggen van- en naar de bushalte. Daarom wordt het parkeren van fietsen bij (bus)haltes en stations makkelijker gemaakt. Ook blijkt uit deze snelstudie dat deelfietsen en deelscooters een goed verlengstuk kunnen zijn van het openbaar vervoer, vooral voor het laatste deel van de reis, waar de gebruiker meestal geen eigen vervoer heeft staan.
Meer weten?
Beluister de podcast waarin beleidsadviseur Sebastiaan van der Vliet vertelt over duurzaam OV in onze provincie. Ook te beluisteren via Spotify.