Omdat we de gezondheid van reizigers, inwoners en het klimaat belangrijk vinden, willen we schone(re) manieren van vervoer. Daarom hebben we afgesproken dat uiterlijk in 2030 ál het openbaar vervoer in Zuid-Holland vrij moet zijn van schadelijke uitstoot.
Om aan deze duurzame ambitie te voldoen zetten we onder andere in op elektrische bussen, duurzame brandstoffen als waterstof, elektrische en hybride waterbussen en goede fietsvoorzieningen van en naar OV-haltes. In openbaar vervoer concessies geven we vervoerders hiervoor bindende richtlijnen mee en stimuleren we de overgang naar schoner en duurzamer openbaar vervoer. Beluister de podcast waarin beleidsadviseur Sebastiaan van der Vliet vertelt over duurzaam OV in onze provincie. Ook te beluisteren via Spotify.
Elektrische bussen
Elektrische bussen rijden comfortabel, zijn lekker stil en stoten geen schadelijke stoffen uit. De stadsbussen van Leiden, Drechtsteden en Gorinchem rijden nu al elektrisch. Dat gaat om in totaal 68 elektrische bussen. Ook worden vanaf december 2025 stapsgewijs elektrische bussen ingezet in de regio Leiden, Alphen en Gouda. Als er nieuwe openbaar vervoer concessies worden aanbesteed, komen er meer elektrische bussen bij.
Waterstofbussen
Bussen die rijden op (groene) waterstof stoten geen schadelijke stoffen uit. Het is dan ook niet voor niets dat 24 van de eerste 54 waterstofbussen in Nederland in Zuid-Holland rijden. Net als benzine en diesel wordt ook waterstof getankt. Daarom is er een waterstoftankstation in Heinenoord gebouwd waar 20 waterstofbussen van Connexxion kunnen tanken. De bussen maken deel uit van het JIVE 2 project en worden gefinancierd vanuit het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie, Hydrogen Europe en Hydrogen Europe Research.
Waterbussen
Vervoer over water kost relatief veel energie. Daarom gaat vervoerder Blue Amigo met volledig elektrische en hybride schepen varen op de verbindingen van de Waterbus. Voor de verbinding binnen de Drechtsteden heeft Blue Amigo 3 volledig elektrische schepen besteld. Voor de vaardienst tussen Rotterdam en Dordrecht zijn 6 hybride schepen besteld. Deze schepen kunnen later worden omgebouwd tot volledig elektrische schepen.
Voor- en natransport
Bussen met gestrekte lijnen (zoals R-net) verkorten de reistijd. Daarmee wordt de bus aantrekkelijker voor keuzereizigers, zoals automobilisten. Een keerzijde van het strekken van buslijnen kan zijn dat reizigers een grotere afstand moeten afleggen van- en naar de bushalte. Daarom wordt het parkeren van fietsen bij (bus)haltes en stations makkelijker gemaakt. Ook blijkt uit deze snelstudie dat deelfietsen en deelscooters een goed verlengstuk kunnen zijn van het openbaar vervoer, vooral voor het laatste deel van de reis, waar de gebruiker meestal geen eigen vervoer heeft staan.