De provincie Zuid-Holland werkt samen met cultuurpartners aan een diverse en goed gespreid cultuuraanbod.
In beeld:
We zien beelden van verschillende personages die in de camera kijken.
Er verschijnen teksten in beeld:
Wat is cultuur voor jou? Theater, Creativiteit, Mens, Liefde, Identiteit, Kunst Saamhorigheid, Avontuur.
De intro scene eindigt met tekst in beeld: het verhaal van Annemiek.
Annemieke, Docent Filmeducatie Kunstgebouw: "Cultuur is voor mij heel belangrijk in mijn werk als beeldend kunstenaar omdat ik overal mijn prikkels vandaan haal.
In mijn werk als docent vind ik het een hele mooie leidraad om te kunnen inspireren en om leerlingen een beetje context te kunnen bieden.
Een beetje ruimte kunnen bieden, misschien verbanden. Dat je niet alleen maar vanuit je eigen visie naar de wereld kijkt maar een beetje aangevuld kunt worden.
Ik zeg ook altijd tegen de leerlingen: we zijn ook allemaal zo anders.
We kijken naar hetzelfde, maar in je hoofd gebeurt er van alles en daarin zijn we uniek.
Ook dat avontuur vind ik belangrijker dan dat het een puntgave tekening is of een mega lopend flipboekje. Het gaat om de lol van het maken en het ontdekken.
Verbeter de wereld, begin bij het onderwijs. Dat is echt wel mijn drive."
In beeld: We zien Annemieke die een klas met kinderen aan het lesgeven is op school.
Carlijn, Actrice en singer-songwriterjeugdtheaterhuis Zuid-Holland:
"Ik werd vroeger heel erg gepest. Toen was ik al heel erg bezig met zang, met theater en die artistieke kant werd heel erg onderdrukt op school.
Ik werd zo erg gepest dat ik daarna mentale problemen ontwikkelde, zoals een eetstoornis en depressie en ik werd suïcidaal.
Dus het ging die tijd heel slecht met mij en daarvoor ben ik ook heel lang opgenomen geweest in de GGZ en in de jeugdzorg. Je weet ook niet wie je daarnaast nog bent.
Dat moest ik heel erg gaan ontdekken, toen ik daaruit kwam. Daar heeft theater wel een hele grote rol in gespeeld.
Want toen ik ging beseffen van: Oh, maar er is eigenlijk nog steeds die artistieke kant in mij die heel graag zich wilt uiten.
Ik was hier elke zaterdag de hele dag en kreeg ik verschillende lessen. Ik vond het ook heel jammer als het voorbij was. Die lessen gingen heel snel, ik wilde altijd meer!
Ik was hongerig naar meer stof, naar meer lessen. De boodschap dat de jeugdzorg ook anders kan wil ik overbrengen via kunst maar ook dat er hoop is op herstel.
Ik denk dat het belangrijkste wat ik hier geleerd heb, is dat ik dit vak wil en dat ik hier echt gelukkig van word dat dit mijn pad is, dat heb ik hier echt wel ontdekt."
In beeld: We zien Carlijn die op toneel op haar gitaar aan het spelen is.
VOICE-OVER:
"We zien het overal om ons heen. Niet alleen in musea en theaters, maar denk bijvoorbeeld ook aan onze popcultuur onze eetculturen, de streekgebonden dialecten.
Cultuur staat voor ‘samen’.
Het geeft energie ontwikkelt je talent en creativiteit. Het maakt je slim en vindingrijk. Cultuur voegt kwaliteit toe.
Cultuur verbindt. De provincie Zuid-Holland zet zich graag in voor een goed en gespreid cultuuraanbod. Laagdrempelig en toegankelijk.
Samen met cultuurpartners Kunstgebouw, Jeugdtheaterhuis, Popunie en Stichting Educatieve Orkestprojecten zorgt de provincie ervoor dat cultuur ook in de dunner bevolkte gebieden van Zuid-Holland beschikbaar is.
We vragen onze grote én kleine gemeenten lokale initiatieven te ondersteunen en samenwerking te zoeken met buurgemeenten.
Voor lokale initiatieven zijn de provincie Cultuurfonds Zuid-Holland en Kunstgebouw onder meer het Themafonds Cultuurparticipatie Zuid-Holland gestart. We geven daarmee projecten van initiatiefnemers die gericht zijn op samenwerking en op het bereiken van nieuw publiek een steuntje in de rug. Cultuur voor iedereen! Door de handen ineen te slaan kunnen we dat met elkaar bereiken."
In beeld: We zien kunstwerken in een museum en mensen die daar naar kijken, kinderen die een interactieve les volgen, een optreden van een dame voor een kleine zaal met mensen, Modellen die een modeshow lopen in bijzondere kostuums. Kort samengevat heel veel cultuur in verschillende sectoren.