Het uitbreiden van de rotonde in de N208 met de N443 in Sassenheim naar een rotonde met meerdere rijstroken in combinatie met een tunnel voor fietsers en voetgangers blijkt niet haalbaar. Dit concludeert de provincie Zuid-Holland na afstemming met de betrokken partners in het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) Noordwijk-Schiphol, op basis van uitgevoerd onderzoek naar het verbeteren van deze busverbinding. De uitbreiding is niet overal op een verkeersveilige manier mogelijk, het heeft grote gevolgen voor de omgeving en de kosten zijn te hoog.
Gedeputeerde Frederik Zevenbergen: “We zouden voor heel veel geld het halve dorp op de schop moeten nemen en zelfs de beeldbepalende villa aan de Hoofdstraat 326 moeten slopen en dan nog krijgen we een zes-min oplossing. Het feit is dat het hier gewoon niet past.” Marlies Volten, wethouder gemeente Teylingen: “Het is jammer dat er zoveel tijd nodig was om tot deze conclusie te komen. Samen met de provincie blijven we ons inzetten voor verbetering van de leefbaarheid, veiligheid en doorstroming rond de rotonde N208-N443.”
Andere maatregelen om de doorstroming op de rotonde in Sassenheim te verbeteren bleken eerder al niet mogelijk. “Doorgaand verkeer uit de kernen halen is de echte oplossing, ook voor de doorstroming van de bus door de kern”, aldus gedeputeerde Zevenbergen. Samen met overheden in de noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer wordt daarom al gekeken naar andere oplossingen, waaronder een studie naar een mogelijke, nieuwe verbinding tussen de N208 en A44 ten zuiden van Lisse. Ook start op de naastgelegen rotonde Parklaan/N208 een proef met een verkeerslicht, waardoor buurtbewoners gemakkelijker de rotonde op kunnen rijden.
Verantwoorde inpassing niet mogelijk
Het onderzoek naar de grotere rotonde in combinatie met een tunnel voor fietsers en voetgangers toont aan dat de ruimte ontbreekt voor een ontwerp dat verantwoord en veilig is voor bewoners en weggebruikers. Door aanleg van de tunnel, aanpassingen aan de fietspaden en extra rijstroken bij de rotonde zou de N208 over een lengte van ca. 700 meter aangepast moeten worden. Er blijft dan onvoldoende ruimte over voor andere functies, zoals parkeren en voldoende brede parallelwegen. Een nieuwe berekening van de kosten toont bovendien aan dat de aanpassing €17,5 miljoen kost, terwijl slechts €5,5 miljoen beschikbaar is.
Geen nieuw onderzoek naar de doorstroming op N208 in Sassenheim
Na 10 jaar intensief onderzoek concludeert de provincie na afstemming met haar partners bij het project HOV Noordwijk-Schiphol (provincie Noord-Holland, de gemeenten Noordwijk, Teylingen, Lisse en Haarlemmermeer en de regio’s Holland Rijnland en Vervoerregio Amsterdam) dat er geen maatregelen mogelijk zijn op de N208 in Sassenheim die de doorstroming voor het (H)OV verbeteren.
Vervoerder Qbuzz geeft aan dat dit een betrouwbare dienstregeling niet in de weg staat. Wel zal samen met Qbuzz nog worden verkend of er elders op de busverbinding tussen Noordwijk en Schiphol aanvullende maatregelen mogelijk zijn om de doorstroming en betrouwbaarheid van bussen te verbeteren.
Bereikbare, leefbare en verkeersveilige Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer
Sinds 2023 werken gemeenten, provincie en andere partijen in de noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer samen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio te verbeteren. In dat kader wordt onder andere gestudeerd op een nieuwe verbinding tussen de N208 en de A44 ten zuiden van Lisse en Lisserbroek. Doel is om de dorpskernen te ontlasten en snellere verbindingen te maken voor verschillende vormen van vervoer (fiets, openbaar vervoer, auto). Zie voor meer informatie:
Een bereikbare, leefbare en verkeersveilige Duin- en Bollenstreek & Haarlemmermeer
Proef met verkeerslicht op de andere rotonde
De provincie Zuid-Holland werkt aan de voorbereidingen voor een praktijkproef met de rotonde-doseerinstallatie (verkeerslicht) op de naastgelegen rotonde N208-Parklaan-W. Warnaarlaan. Dit verkeerslicht is voortgekomen uit gesprekken met buurtbewoners. De doseerlichten komen op de N208 vóór de rotonde komend vanaf de A44 met als doel dat autoverkeer vanaf de W. Warnaarlaan gemakkelijker de rotonde op kan rijden. De proef start volgens planning komende winter, duurt een jaar en moet uitwijzen of de lange wachttijden vanuit de Vogelbuurt korter worden, zonder dat dit leidt tot een minder goede doorstroming op de N208. Zodra hierover meer bekend is, volgt informatie via de website van de provincie.