Contract veerdienst Maassluis-Rozenburg met een jaar verlengd
De provincie Zuid-Holland heeft het contract voor het veer Maassluis-Rozenburg met een jaar verlengd en doet onderzoek naar de toekomst van de veerdienst.
De provincie Zuid-Holland heeft besloten het contract voor het veer Maassluis-Rozenburg met een jaar te verlengen tot en met 9 juli 2026. Deze periode gebruikt de provincie om onderzoek te doen naar de vorm die de veerdienst in de toekomst moet krijgen. Na het faillissement van de vorige veerdienst heeft de provincie in 2023 een tijdelijk contract voor twee jaar afgesloten met Damen.
Huidige veerdienst Maasluis-Rozenburg
De provincie is opdrachtgever voor de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Na het faillissement van de vorige vervoerder, heeft de provincie een contract voor twee jaar gesloten met River Operations South Holland (onderdeel van Damen). Deze overeenkomst begon op 10 juli 2023 met alleen het fiets- en voetveer Jorina. Sinds 15 maart 2024 is ook het autoveer Blankenburg weer in gebruik.
De provincie heeft het autoveer opgeknapt met geld van Provinciale Staten en is ook de eigenaar ervan. De overeenkomst kan maximaal twee keer met een jaar worden verlengd om onderzoek te doen naar de toekomstige vorm van de veerdienst. De provincie maakt nu gebruik van de eerste verlenging t/m 9 juli 2026.
Toekomstverkenning
Door het faillissement van de vorige vervoerder en de hoge leeftijd van de huidige veerpont met bouwjaar 1965 heeft de provincie besloten om de toekomstige vorm van de veerdienst te onderzoeken.
Hierbij wordt ook gekeken welke invloed de nieuwe Blankenburgverbinding heeft op het gebruik van de veerdienst. Een veerdienst blijft nodig, maar welk type veerpont en hoe deze moet worden gefinancierd en geëxploiteerd, is onderdeel van het onderzoek. Eind 2025 neemt de provincie naar verwachting een besluit over de toekomst van de veerdienst.