Bij de nieuwe rotonde bij Goudriaan zijn onverwachte grondverzakkingen en schade ontstaan. Om de schade goed en blijvend te kunnen herstellen onderzoekt de provincie de oorzaak van deze schade. Voor veiligheid voor het verkeer zijn bij de rotonde en het fietspad direct tijdelijke maatregelen genomen.
In het afgelopen voorjaar is de kruising van de N216 met de Smoutjesweg bij Goudriaan vervangen door een rotonde om de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren. De rotonde ligt op een lastige plek om te bouwen, met een slappe bodem, een waterkering en veel kabels en leidingen. Dat eiste veel aandacht bij de voorbereiding van de rotonde. De provincie heeft daarom uitgebreid bodemonderzoek en stabiliteitsberekeningen gedaan om de juiste voorbelasting te gebruiken om de grond aan te drukken.
Ondanks de grondige voorbereidingen waren kort na de aanleg van de rotonde geheel onverwacht de eerste schades zichtbaar aan de nieuwe berm, het fietspad en deel van de rotonde.
Directe maatregelen
Om de situatie bij de rotonde meteen veilig te maken heeft de provincie een aantal maatregelen genomen. Het fietspad is voor een deel afgezet en het beschadigde asfalt verwijderd. Daarna zijn er zakken met zand geplaatst om de ondergrond te verstevigen. Als de grond stevig genoeg is, wordt opnieuw asfalt aangebracht. De provincie controleert regelmatig de verzakking bij het fietspad en de rotonde. Dit is nodig om de situatie onder controle te houden en de oorzaken van de verzakking verder te onderzoeken.
Onderzoeken naar oorzaak verzakkingen
Het onderzoek naar de oorzaken van de onverwachte verzakkingen op het fietspad en de rotonde loopt op dit moment nog. “We zijn zelf ook onaangenaam verrast door deze problemen”, zegt provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer). “Op basis van het onderzoek bepalen we de juiste aanpak voor het herstel van de verzakkingen en schades. Wanneer we meer weten, informeren we buurtbewoners en weggebruikers zo snel mogelijk.”
Hoewel de oorzaak van de verzakkingen nog niet bekend is, constateert de provincie dat infrastructuurprojecten de laatste jaren over het algemeen steeds complexer worden. Slappe ondergrond en een grote hoeveelheid kabels en leidingen veroorzaken dit. Wat hier nog aan bijdraagt, zijn steeds extremere weersomstandigheden, met bijvoorbeeld heftige en langdurige regen en juist opvallend lange droge periodes.