Om het beheer en onderhoud van de infrastructuur veiliger en duurzaam te houden, kijkt provincie Zuid-Holland naar nieuwe oplossingen. Zo zet zij slimme verkeerslichten in (intelligente verkeersregel-installatie- iVRI's). Deze slimme verkeerslichten helpen het verkeer te regelen met behulp van data van navigatie apps van weggebruikers. Zo kunnen verkeerslichten in een eerder stadium verkeer zien “aankomen”. Hiermee kan efficiënter de doorstroming van het verkeer worden geregeld. Er kan bijvoorbeeld prioriteit worden gegeven aan gewenste doelgroepen, zoals bijv. ambulances met spoed.
Korte en lange omschrijving
Het regelen van het verkeer op kruispunten middels een iVRI op een, veilige efficiënte manier die de bereikbaarheid vergroot.
Verkeerslichten detecteren verschillende modaliteiten (auto's / fietsen / vrachtwagens / voetgangers) met behulp van detectielussen en drukknoppen. Intelligente verkeerslichten kunnen – in aanvulling daarop – ook verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Zo kunnen verkeerslichten in een eerder stadium verkeer zien “aankomen” en nog slimmer regelen. Ook kunnen iVRI’s informatie terugsturen naar in-car systemen zoals bijvoorbeeld de tijd tot rood of groen.
iVRI’s kunnen een vorm van prioriteit geven aan verkeersdeelnemers. Bijvoorbeeld als een ambulance met spoed aan komt rijden maar ook aan bijvoorbeeld een groep fietsers of een colonne vrachtwagens. Er zijn verschillende vormen van prioriteit. Absolute prioriteit (afkappen van andere richtingen) wordt bijvoorbeeld gebruikt voor nood en hulpdiensten en geconditioneerde prioriteit (het verkeerslicht probeert naar een weggebruiker “toe te regelen”) in andere gevallen. Het prioriteitenkader van de provincie en lokale omstandigheden bepalen de mate van prioriteit per verkeersdeelnemer.
Organisatie
Provincie Zuid-Holland
Afdeling
Domein Uitvoering
Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl.
Type, domein, status algoritme
Type algoritme:
Binnen het algoritme worden alle types gebruikt om tot een continue uitkomst te komen, dus meten, diagnosticeren, voorspellen en voorschrijvend inzicht wordt verwerkt.
Status algoritme:
In gebruik
https://map.udap.nl/app/viewer/subjects (per wegbeheerder opzoeken waar IVRI’s staan
Thema
Verkeerslicht, verkeer, kruispunt, mobiliteit, smart mobility
Doel, Impact
Doel
De inzet van de iVRI's draagt bij aan een efficiënte doorstroming en bereikbaarheid op kruispunten op een veilige en rechtvaardige manier (zonder dat mensen voor niks staan te wachten en een logische volgorde). Het draagt bij aan de opgave mobiliteit van de provincie. De inzet van verkeerslichten in het algemeen is noodzakelijk om de taak als wegbeheerder van provinciale wegen op een efficiënte manier uit te kunnen voeren.
Impact:
Het algoritme heeft invloed op verkeersdeelnemers (automobilisten, voetgangers, fietsers, vrachtwagens, openbaar vervoer (OV), nood- en hulpdiensten, etc) omdat het de kleur van de verkeerslichten bepaalt en hoe lang iedere verkeersdeelnemer moet wachten.
Proportionaliteit, Besluitvorming
Proportionaliteit
Het is belangrijk, vanwege verschillende belangen, om te bedenken wanneer de ene groep verkeersdeelnemers boven de andere groep verkeersdeelnemers voorrang krijgt. Dit hangt af van economische redenen (vrachtverkeer voorrang), de omgeving (woonwijk, bedrijventerrein, etc), gewenste modaliteit (OV en/of fiets voorrang), of noodzaak (ambulance voorrang).
Besluitvormingsproces
De provincie Zuid-Holland heeft het beleid vastgelegd in een prioriteitskader waarin de afwegingen worden gewogen. We updaten dit ambtelijk en bestuurlijk periodiek. Deze informatie is nog niet openbaar beschikbaar.
Datasets
Documentatie:
https://www.talking-traffic.com/nl/
https://www.crow.nl/thema-s/smart-mobility/landelijke-ivri-standaarden
URL van de applicatie:
https://www.talking-traffic.com/nl/
URL van publiccode.yml: x
Koppeling met basisregistraties:
n.v.t. er worden geen persoonsgegevens geregistreerd.
Brondata:
De data die het algoritme gebruikt is de real-time data die het regelsysteem zelf meet met behulp van onder andere detectielussen en drukknoppen. Daarnaast wordt data opgehaald via landelijke UDAP. Deze specifieke dataflow (origine vanuit mobieltjes en boordcomputers) zijn betiteld als (mogelijke) persoon herleidbare data. Alle partijen die deze data verwerken hebben een dataverwerkersovereenkomst getekend.
Methoden en modellen
https://www.talking-traffic.com/nl/
https://www.crow.nl/thema-s/smart-mobility/landelijke-ivri-standaarden
De methode en modellen zijn landelijk vastgesteld vanuit het project Talking Traffic en worden beheerd door het LVMB.
Monitoring:
De verkeersdoorstroming en de technische werking van de verkeerslichten worden gemonitord door de provincie. Ook landelijk vindt er monitoring plaats op de werking van IVRI's vanuit UDAP.
https://www.talking-traffic.com/nl/urban-data-access-platform
Menselijke tussenkomst
Het algoritme maakt real time zelfstandig beslissingen. Er is voor deze beslissingen geen "human in the loop". De beslissingen die het algoritme maakt vallen wel binnen door mensen gespecificeerde criterea (bv.: Hoe lang mag een verkeerslicht maximaal op groen staan)
Risico’s
Verkeersveiligheid wordt gecontroleerd: Voor verkeerslichten in het algemeen geldt dat zodra er een verkeersonveilige situatie kan ontstaan (conflicterende richtingen krijgen groen) zal het algoritme afgebroken worden en gaan de verkeerslichten knipperen. Dit komt omdat er naast het 'regel-algoritme' die de verkeerslichten regelt, ook een controle-algoritme is. Het afbreken komt door dit separate veiligheids-controle-algoritme. Hiernaast zijn de algemene verkeersregels ook van toepassing als de verkeerslichten ‘knipperen’. Verkeersveiligheid is een basisontwerp principe bij verkeerslichten en de gebruikte algoritmes.
Prestatienormen:
Eens per jaar vindt er preventief technisch onderhoud plaats door de leverancier.
Eens in de vijf jaar vindt functioneel onderhoud plaats. Op basis van loggegevens wordt geanalyseerd of de verkeersregeling goed presteert. Dagelijks wordt op basis van meldingen van weggebruikers en de coördinatiedesk regelingen geanalyseerd en aangepast indien hier aanleiding toe is. (correctief functioneel onderhoud)
Bevoegde autoriteit:
Domein Uitvoering
Wettelijke grondslag:
Domein Uitvoering is verantwoordelijk voor een vlotte veilige afhandeling van het wegverkeer.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009151/2019-07-01
Data protection impact assessment (DPIA):
Ja.
Omschrijving van de DPIA:
Er worden geen directe persoonsgevens zoals NAW-gegevens opgeslagen of verwerkt in een iVRI. De iVRI ontvangt wel geanonimiseerde positie- en prioriteitsberichten van weggebruikers. Deze worden gebruikt voor de verkeersregeling maar verder niet opgeslagen. Ze zijn niet te herleiden tot een natuurlijk persoon. De loggegevens die worden bewaard van een verkeersregeling kunnen indirecte persoonsgegevens bevatten. In combinatie met bijvoorbeeld camerabeelden kan geconstateerd worden of een bepaald voertuig bijvoorbeeld door rood reed. Deze indirecte persoonsgegevens worden niet aan derden verstrekt. Ze kunnen wel gevorderd worden door de politie.
Schema: x
UUID:
niet bekend
URL van de bronregistratie:
https://www.talking-traffic.com/nl/
E-mailadres van de contactpersoon:
Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl.
Wil je bezwaar maken, dan kan je terecht bij de Juridische afdeling van dienst beheer organisatie. https://www.zuid-holland.nl/contact/
Herzieningsdatum:
1x per jaar