Het is de ambitie van Zuid-Holland om de best bereikbare provincie van Nederland te maken. Dat vereist een goede en veilige doorstroming van de (vaar)wegen, oftewel verkeersmanagement. Om onze infrastructuur in goede staat te houden, voert de afdeling Dienst Beheer Infrastructuur (DBI) onderhoud uit. Daarmee zorgen we voor de bereikbaarheid van Zuid-Holland en de veiligheid van al onze (vaar)weggebruikers. We willen de weggebruiker zo min mogelijk overlast bezorgen, maar onderhoud vraagt om tijdelijke verkeersmaatregelen.
Voorheen mocht er vaak alleen na de ochtend- en avondspits aan de weg gewerkt worden. De werkbare urentabel hield geen rekening met actuele verkeersdata. Gevolg kan zijn dat er nu onnodig streng wordt gestuurd (bijv. alleen ’s nachts werken), terwijl op een aantal wegen tijdens een ruimere periode gewerkt kan worden. Oftewel, er was geen optimale verkeersafwikkeling. Daarom is er een applicatie ontwikkeld waarmee de werkbare uren op basis van actuele verkeersdata worden vastgesteld. Aan de hand van historische data kan je met dit algoritme zien welke type afzetting en verkeersmaatregel kan worden toegepast op een weg en op welk moment. Zo kan de verkeersveiligheid verhoogd worden.
Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl.
Algoritme Keuzehulp WBU-Tabel
De verkeersmanagers willen voorspelbaar onderhoud aan de weg kunnen plannen op basis van de werkbare uren. Om onderhoud te kunnen plegen, moeten er verkeersmaatregelen worden genomen (in de vorm van gedeeltelijke wegafsluitingen). Dit kan effect hebben op de capaciteit van de weg om verkeer te kunnen verwerken.
Werkbare uren worden bepaald door:
- de capaciteit van de locatie.
- het tijdstip (dag, uur).
- de minimaal vereiste restcapaciteit van de locatie.
- het effect van het type verkeersmaatregel op de capaciteit.
Werkbare uren worden statisch bepaald. Het doel van deze fase is om te bepalen of we deze werkbare uren data-gedreven kunnen bepalen.
De definitie van data-gedreven in deze fase is: maximale capaciteit van de locatie wordt bepaald door daadwerkelijk bemeten intensiteiten (vanuit verkeersdata NDW, met interpolatie) op dezelfde tijdstippen.
Aan de hand van historische data kan je met dit algoritme zien welke type afzetting en verkeersmaatregel kan worden toegepast op een weg. Ook kan je zien welke momenten geschikt zijn.
Type, domein, status algoritme
Type algoritme
Het algoritme is diagnostisch
Domein
Het algoritme wordt ingezet voor wegwerkzaamheden en verkeer.
Status
Op dit moment worden de laatste kinderziektes uit de tool gehaald. (november 2022).
Doel, Impact
Doel
Doel van dit algoritme is het verhogen van de verkeersveiligheid en een efficiënte manier van werken.
Impact
Met het algoritme is er minder hinder voor weggebruikers. Daarnaast wordt de verkeersveiligheid verhoogd.
Proportionaliteit, besluitvorming
Proportionaliteit
Veiligheid wordt verhoogd, omdat er voldaan wordt aan de richtlijn CROW96B. Er is minder file en er zijn minder voertuigverliesuren.
Besluitvorming
Het algoritme geeft een advies. Er wordt rekening gehouden met de geldende richtlijnen van CROW 96B en APV (algemeen plaatselijke verordeningen). En de voorwaarden van Melvin (Melden van verstoringen van Infrastructuur in Nederland).
Datasets
Keuze-hulp werkbare uren
Koppeling met basisregistraties
- Lusdata (hoe hard verkeer rijdt, hoe lang een voertuig is, om onderscheid te maken tussen vrachtwagen en persoonsauto’s; intensiteiten)
- Informatietrajecten met hoeveel rijstroken en maximale snelheid
- Planningsdata in Melvin
- SWUNG 2 model
- Floating car data
Website
Methoden en modellen
We geven het volgende aan:
- Welke N-weg het betreft.
- Het start- en eindpunt aan in hectometerbord.
- Het type verkeersmaatregel (wisselstrook met doorgangsregeling).
- De datum van komende maandag.
We krijgen terug:
- Een overzicht van de tijdsvakken (per half uur), met daarbij per tijdvak een rood/groen score op werkbare uren voor de hele week.
- Het historisch profiel is bepalend voor de score van de tijdvakken.
- Het historisch profiel per tijdvak wordt berekend op basis van dezelfde tijd en weekdag, van de afgelopen weken (groeiende historie sinds juni 2021).
Monitoring
De webapplicatie wordt getest aan de hand van eigen bevindingen en tellingen.
Menselijke tussenkomst
Op dit moment testen wij de applicatie uit. We kijken of dit overeenkomt met onze eigen bevindingen en die van de weginspecteurs.
Risico’s
De volgende risico’s zijn geïnventariseerd.
- Data van de verkeerslussen is niet dekkend voor het gehele wegennet van de provincie > stand van zaken nov 2021: GEEN RISICO. Op basis van de NDW-data en de gegevens vanuit het SWUNG2 model kan per 100 meter wegvak de verkeersintensiteit worden voorspeld. De methodes hierachter, zijn gebaseerd op de methodes vanuit het geluid- en luchtberekeningsmodel en dus reeds bewezen.
- Rekenregels vanuit de CROW kunnen niet worden toegepast > stand van zaken nov 2021: GEEN RISICO Binnen de provincie Zuid-Holland wordt voor het dagelijks beheer en onderhoud gebruik gemaakt van vijf verschillende afzettingen. Op basis van de methodes uit de CROW96b kan relatief eenvoudig aan de hand van de verkeersintensiteiten worden bepaald wanneer welke afzetting kan worden toegepast. Aandachtspunt is dat we deze methodes nog goed moeten worden gespiegeld aan de huidige WBU.
- Problemen tijdens verder softwareontwikkeling > stand van zaken nov 2021: KLEIN RISICO Risico’s worden bijgehouden en gemonitord in de voortgangsrapportages.
Data protection impact assessment
Geen persoonsgegevens, ook niks bekend over de voertuigen of kentekens.