Korte en lange omschrijving
Wegen worden intensief gebruikt. Om de kwaliteit en veiligheid te waarborgen is er een algoritme ontwikkeld dat de slijtage van wegen inzichtelijk maakt. Het is de bedoeling dat het algoritme de benodigde onderhoud aan Zuid-Hollandse N-wegen voorspelt. Vandaar dat er een pilot is gestart.
Het voorspellen van de kwaliteit van de provinciale wegen wordt gedaan met behulp van bestaande historische metingen. Het doel is dat de assetcoördinator beter rekening kan houden met de wegkwaliteit bij de planning van groot onderhoud. Hierdoor wordt uitstekende wegkwaliteit gegarandeerd tegen lagere kosten.
In de pilot is gekeken naar de oorzaken waarom een weg slijt. Uit de pilot kwam naar voren dat de meest belangrijke schades niet voorspeld konden worden met het algoritme. Deze webapp is gemaakt door Geronimo.AI in opdracht van de provincie Zuid-Holland in een Startup in Residence.
Organisatie
Provincie Zuid-Holland
Afdeling
Dienst, Beheer en Infrastructuur (DBI).
Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl.
Type, domein, status algoritme
Type algoritme:
Voorspellend algoritme
Status algoritme:
Het algoritme is buiten gebruik, omdat de kwaliteit van het model nog niet hoog genoeg is.
Thema
AI, spoorvorming, wegonderhoud, wegen, slijtage.
Doel, Impact
Doel
De uitkomsten van het algoritme helpen bij de ontwikkeling van een meerjaren onderhoudsplanning voor provinciale wegen. Het model voorspelt in bepaalde jaren wanneer een weg onder bepaalde drempelwaardes komt. Dit is een signaal dat er onderhoud moet plaatsvinden. Het einddoel is om proactieve wegonderhoud uit te voeren.
Impact:
Het algoritme helpt om een betere meerjarenonderhoudsplanning te maken voor de wegen. Daardoor heb je in theorie minder kans op onnodig onderhoud. Het onderhoud doe je alleen waar het nodig is en op het juiste moment. Bij een perfecte werking van het algoritme is er ook minder onverwacht onderhoud. Het voordeel voor weggebruikers is dat de kwaliteit van de wegen hoger is. Hiermee kunnen ongevallen worden voorkomen. Het onderhoud wordt tijdig gerealiseerd.
Proportionaliteit, Besluitvorming
Proportionaliteit
Het algoritme helpt om betere voorspellingen te maken over het onderhoud aan de weg en zet in op uitlegbaarheid. Provincie Zuid-Holland vindt het belangrijk dat het algoritme geen black box is, maar dat het duidelijk is hoe het algoritme tot een bepaalde voorspelling is gekomen. Er wordt een weging toegepast om te kijken welke type wegschade leidt tot een bepaalde voorspelling. Ook wordt toelichting gegeven op de interventies op wegonderhoud aan de hand van hoofdwaardes.
Besluitvormingsproces
Wegbeheersystematiek CROW: https://www.crow.nl/wegbeheer.
Datasets
Documentatie:
https://idms/otcs/llisapi.dll?func=ll&objId=831985994 (werkt alleen binnen Citrix-omgeving PZH)
URL van de applicatie: https://d87b57413625f4d57879c589.azurewebsites.net/.
URL van publiccode.yml: x
Koppeling met basisregistraties: niet van toepassing, enkel indirect met grootschalig gebruik van topografie.
Brondata: Telpunt data, KNMI weer data, ARAN, DBI areaal data.
Methoden en modellen
Tandom forest
Monitoring: Er vond een samenwerking plaats met Geronimo.AI. Geronimo keek naar de data en Provincie Zuid-Holland keek naar de output. Samen werd gekeken of het algoritme de waarde aangaf wat vantevoren werd verwacht. Naar aanleiding van de uitkomsten is het algoritme buiten werking.
Menselijke tussenkomst
Ja, het algoritme dient puur als een hulpmiddel voor de meerjarenonderhoudsplanning aan wegen. Er zal altijd een check worden gedaan op de input van de data (onder andere de indicatoren voor wegonderhoud) en de output (hoe komt een algoritme tot een voorspelling) van het algoritme, voordat een menselijke beslissing wordt gemaakt voor in de onderhoudsplanning.
Risico’s
Er kan mogelijk onnodig onderhoud en kosten plaatsvinden als de voorspellingen uit het algoritme achteraf niet blijken te kloppen. Deze risico's zijn alleen van toepassing als je ervan uitgaat dat er alleen op het algoritme wordt afgegaan. Dit is echter niet het geval.
Prestatienormen:
Metingen zijn gedaan op trainingsdata.
Bevoegde autoriteit: Dienst Beheer en Infrastructuur (DBI)
Wettelijke grondslag: CROW. Wegbeheersystematiek CROW: https://www.crow.nl/wegbeheer
Data protection impact assessment (DPIA): nee
Omschrijving van de DPIA: N.v.t.
Schema: x
UUID: niet bekend.
Url van de bronregistratie:
https://idms/otcs/llisapi.dll?func=ll&objId=831985994 (werkt alleen binnen Citrix-omgeving Provincie Zuid-Holland).
E-mailadres van de contactpersoon: Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl.
Wil je bezwaar maken, dan kan je terecht bij de Juridische afdeling van dienst beheer organisatie. https://www.zuid-holland.nl/contact/.