Duurzame logistiek is essentieel voor de tuinbouw vanwege de afhankelijkheid van tijdige leveringen en productkwaliteit. Efficiënte, milieuvriendelijke transportmethoden verminderen kosten, minimaliseren CO2-uitstoot en verkleinen de ecologische voetafdruk.
Dit bevordert niet alleen de winstgevendheid en concurrentiepositie van de sector, maar zorgt er ook voor dat verse producten op duurzame wijze bij consumenten worden gebracht, wat de vraag naar tuinbouwproducten ondersteunt.
Verdeling vervoer
Om helder te krijgen hoe het speelveld eruit ziet, is gekeken naar wat de verdeling van vervoer van goederen is tussen weg, spoor, lucht en zee. De meest recente en volledige gegevens die hiervoor beschikbaar zijn, komen uit 2019. Deze gegevens gaan over heel Nederland. De Nederlandse tuinbouw:
- importeerde in 2019 in totaal voor iets meer dan 9 miljoen ton aan tuinbouwgoederen
- exporteerde in 2019 in totaal voor iets meer dan 13,7 miljoen ton aan goederen
Deze cijfers beslaan dus niet alleen Zuid-Holland, maar geven wel een goede indicatie van de verhouding tussen de verschillende soorten vervoer.
Transport import en export
Bij geïmporteerde goederen wordt ongeveer de helft over de weg vervoerd en ongeveer de helft via zee.
Bij geëxporteerde goederen is deze verhouding drastisch anders, waarbij 84,5% van alle goederen over de weg vervoerd wordt en maar 15% via zee.
Het overige transport verloopt door de lucht. Een opvallende ontbrekende vervoerswijze bij zowel import als export, is het vervoer over spoor: in 2019 werd er niets geïmporteerd of geëxporteerd via het spoor.
Vervoer via spoor
Nederland is, op Spanje na, de grootste vervoerder van tuinbouwgoederen over de weg. Tegelijkertijd is Spanje voor een shift naar vervoer over spoor een van de relevante bestemmingen. 44% van groente en fruit dat vanuit Spanje geïmporteerd wordt naar Nederland is geschikt voor import over spoor. Wanneer er voor 20.000 trailers uit Spanje overgestapt wordt op vervoer via het spoor, bespaart dit 7,2 miljoen kilometer wegvervoer, ruim 2 miljoen liter brandstof en 5503 ton CO2 uitstoot. Daarom wordt gekeken naar de mogelijkheden om meer in te zetten op vervoer over spoor.