Hoe kun je een misstand melden?
De provincie houdt op de volgende toezichtgebieden generiek interbestuurlijk toezicht (IBT) op gemeenten:
- Ruimtelijke ordening
- Omgevingsrecht
- Monumentenzorg en archeologie
- Informatie- en archiefbeheer
- Huisvesting vergunninghouders (ook wel verblijfsgerechtigden of statushouders)
Daarnaast houdt de provincie toezicht op het Waterbeheer door de waterschappen.
Een melding met betrekking tot een gemeente of een waterschap bij de provincie indienen, kan alleen als deze betrekking heeft op één van de genoemde toezichtgebieden. Daarnaast kan er alleen in de volgende situaties een melding worden ingediend:
- Er is een acuut gezondheids- of veiligheidsrisico
- Een gemeente of een waterschap neemt een besluit dat in strijd is met wet- of regelgeving of het algemeen belang
- Een gemeente of een waterschap neemt ten onrechte geen besluit
- Een gemeente of een waterschap voert een wettelijke taak niet naar behoren uit
De provincie heeft de bevoegdheid om in het uiterste geval in te grijpen, maar gaat daar zeer terughoudend mee om en zal dat pas doen wanneer het op basis van een zorgvuldige belangenafweging tot de conclusie komt dat het in verhouding staat tot de ernst van de situatie.
De provincie adviseert om, voordat je een klacht of melding indient bij de provincie, eerst contact op te nemen met de betreffende gemeente of het waterschap over de voorgenomen melding. Als er in de betreffende casus nog bezwaar of beroep mogelijk is, dien je hiervan gebruik te maken. Ons toezicht is namelijk geen alternatieve vorm van rechtsbescherming.
Waar kun je je melding doorgeven?
Je kunt uw melding mailen naar zuidholland@pzh.nl. De provincie neemt daarna altijd contact met je op. Je wordt daarom verzocht bij je melding je naam, adres, telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. De provincie vraag ook toestemming om naar aanleiding van je melding contact op te nemen met de desbetreffende gemeente of waterschap.
Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met je gegevens om. (Privacyverklaring).
Je kunt ook een brief sturen naar:
Provincie Zuid-Holland
Postbus 90602
2509 LP Den Haag
Hoe wordt je klacht of melding afgehandeld?
Na ontvangst van je melding kijken wij of het een zaak betreft in het kader van onze interbestuurlijke toezichtstaak en informeren wij je over de verdere afhandeling. Ons streven is om dit binnen 6 weken te doen.
Meer informatie
Heb je nog vragen of wil je meer informatie dan kun je contact opnemen met het Contactcentrum: www.zuid-holland.nl/contact.