Urban Air Mobility (UAM) of Innovative Air Mobility (IAM) is onderdeel van nieuwe luchtvaart. Het omvat een grote diversiteit aan nieuwe innovatieve technologieën, zowel wat betreft nieuwe typen vliegtoestellen, nieuwe verkeersleiding in het lage luchtruim, als nieuwe typen luchthavens. De introductie van UAM/IAM zorgt voor nieuwe vraagstellingen die raken aan de bevoegdheden en besluitvorming van de provincie. Om in de toekomst politiek en beleidsmatig goede keuzes en afwegingen te kunnen maken, is het zaak om als provincie Zuid-Holland optimaal voorbereid te zijn op deze nieuwe ontwikkelingen.
(Op een witte achtergrond verschijnt het rood met gouden wapenschild van de provincie Zuid-Holland. Het bestaat uit een gouden schild met daarop een rode leeuw en aan elke kant nog een rode leeuw. Boven het schild staat een gouden kroon en onder het schild staat in rode letters op een gouden lint de Latijnse spreuk: 'Vigilate Deo Confidentes'.
Een foto van een man die voor een hoog raam staat. Buiten vliegt een passagiersdrone.
Beeldtitel: Mobiliteit: denk 3D. Wat je zo gaat zien, is nu al geen sciencefiction meer...)
VOICE-OVER:
Luchtvaart is van groot belang voor burgers en bedrijven in de provincie Zuid-Holland.
(Een vliegtuig stijgt op, gevolgd door andere beelden die het verhaal ondersteunen.)
Zo maken we gebruik van luchthavens in en rond onze provincie om op vakantie te gaan, zakenreizen te maken en goederen te transporteren. En ook voor maatschappelijke toepassingen, zoals spoedeisende medische hulp, fotovluchten en inspecties is luchtvaart niet meer weg te denken uit de maatschappij.
Kortom: luchtvaart is een geïntegreerd onderdeel van onze samenleving. Maar luchtvaart zorgt ook voor uitdagingen en zorgen. Zo ondervinden sommige omwonenden van luchthavens hinder als gevolg van geluid en uitstoot. Dat terwijl er de komende jaren nog veel meer woningen bij moeten komen. Tegelijkertijd zien we graag dat ook nieuwe generaties kunnen opgroeien in een gezonde leefomgeving.
(Mensen fietsen door een park. Drie mannen overleggen bij een landkaart.)
Luchtvaart staat daarom hoog op de agenda van Provincie Zuid-Holland. Zo participeren we in trajecten rond Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. Een belangrijk onderwerp daarbij is de verduurzaming van de luchtvaart. Ook de luchtruimherziening en de energietransitie zijn hierbij onderwerp van gesprek.
(Een groen landschap met windturbines. Mensen wandelen over het strand.)
Provincie Zuid-Holland zet in op minder hinder door onder meer een ander gebruik van het luchtruim. Innovaties als vliegen op biobrandstoffen, waterstof en elektriciteit moeten er bovendien toe leiden dat de luchtvaart in 2050 volledig klimaatneutraal is.
(Op een kleurig passagiersvliegtuig staat de naam Universal Hydrogen. Een klein wit vliegtuig staat in de schemering op een startbaan.)
Start-ups zoals Eviation werken aan elektrische vliegtuigen die de 2000 regionale luchthavens die Europa telt, mogelijk met elkaar kunnen gaan verbinden. Dat brengt ook kansen met zich mee voor regionale luchthavens, zoals Rotterdam The Hague Airport.
(Het witte vliegtuig stijgt op. Een drukke snelweg vanuit de lucht.)
Het wordt steeds drukker op de weg en de bereikbaarheid van de provincie staat onder druk met alle maatschappelijke gevolgen van dien. Maar mogelijk kunnen nieuwe, duurzame vormen van luchtvaart een rol gaan spelen als het gaat om personen- en vrachtvervoer. We noemen dit ook wel Urban Air Mobility.
(Een drone vliegt in het donker en laat twee papieren draagtassen omlaag zakken. Beneden voor een huis kijken mensen naar het pakket. Een man in een witte jas loopt door een hangar en stopt een pakje in een gele drone met de tekst: ANWB / PostNL Medical Air Assistance. In witte letters verschijnt de tekst: Beelden ter illustratie.)
Zo zijn er mogelijkheden denkbaar op het gebied van pakketbezorging door middel van drones. Dat vergt minder energie dan elektrische busjes en zorgt voor minder congestie op de weg. De drones worden bovendien steeds stiller. Een andere toepassing betreft het vervoeren van luchtvracht door middel van cargo-drones.
(Twee mannen schuiven een grote doos op een pallet in een grote witte drone met daarop de tekst VoloDrone. Even later vliegt de cargo-drone weg.)
En elektrisch aangedreven luchttaxi's hebben de potentie om personen zeer efficiënt en duurzaam te vervoeren als aanvulling op andere vervoersmodaliteiten.
(Een luchttaxi-drone nadert een vliegveld.)
In een aantal Europese lidstaten wordt hier al mee geëxperimenteerd. Zo zullen er tijdens de Olympische Spelen van 2024 luchttaxi's van Volocopter gaan rondvliegen om atleten en VIPs te vervoeren in de metropoolregio Parijs. Rond 2025 worden de eerste commerciële operaties verwacht, ook in Nederland.
(Een drone met de tekst Port of Rotterdam vliegt over het havengebied.
In witte letters verschijnt de tekst: 3D-toekomstvisualisatie.
Een andere drone waar een pakje onder hangt vliegt boven een stad en volgt daarbij een groene lijn. Voor twee hoge torens duikt een rood schild op, waarna de groene lijn afbuigt. Hetzelfde gebeurt wanneer de drone een helikopter nadert.)
Het is goed om te weten dat de invoering van U-space, een digitaal luchtverkeersleidingssysteem voor drones, de provincie meer bevoegdheden kan geven. Nu al is Provincie Zuid-Holland bevoegd gezag voor het landen en opstijgen, dus ook voor alle komende aanvragen van zogenaamde vertiports. Dat betekent een nieuwe dynamiek rond de inpassing van luchthavens en mogelijk meer zeggenschap over het gebruik van het lage luchtruim.
(In de 3D-toekomstvisualisatie landt een luchttaxi op een vertiport op een gebouw. Andere drones vliegen door de lucht met op de achtergrond de Erasmusbrug en de Rotterdamse skyline.
Op een blauwe loods staat in witte letters: Unmanned Valley, creating sensor-based impact.)
Provincie Zuid-Holland wil graag een voortrekkersrol spelen als het gaat om nieuwe vormen van luchtvaart. De ontwikkeling van het drone-testcentrum Unmanned Valley met de corridor over de duinen naar de zee, is hier een goed voorbeeld van.
Denk ook aan de inzet van elektrische luchttaxi's om het Rotterdamse havengebied te verbinden met Rotterdam The Hague Airport. Ook wordt er gekeken naar maatschappelijke diensten, zoals de brandweer en politie, of medische diensten. Meerdere mogelijke routes waarbij de derde dimensie kan bijdragen worden momenteel onderzocht.
(In de 3D-toekomstvisualisatie vliegt een luchttaxi over de Maeslantkering.
Een kleine, gele drone vliegt boven een groen landschap.
Het provinciehuis in Den Haag.)
Nieuwe vormen van luchtvaart vragen de komende collegeperiode om belangrijke politiek-bestuurlijke keuzes, op verschillende beleidsterreinen. Eigenlijk moeten er op alle denkbare vlakken afwegingen gemaakt worden: Wonen en ruimte, Verkeer en vervoer, Natuur en landschap, Economie, Energie, Kwaliteit openbaar bestuur, Internationaal, Gezonde en veilige leefomgeving en Milieu.
Het is belangrijk om deze beslissingen te baseren op gedegen onderzoek. Dat traject is al opgestart en de eerste resultaten zijn binnengekomen. Maar misschien nog wel belangrijker is om een nieuwe mindset aan te nemen: Denk 3D!
(Op een tafel liggen twee documenten: een eindrapport en een onderzoeksrapport.
In de 3D-toekomstvisualisatie staat een man voor een hoog raam. Buiten vliegen luchttaxi's voorbij.
Productie & regie: Wiebe de Jager, Dronewatch.
Camera: Jorrit Pit, Aeriallive.
3D animation & VFX: Koen Leerink & Giso Spijkerman, Imagine this.
Voice-over: Chantal Evers.
(De man stapt weg en in witte letters verschijnt de tekst: Met dank aan Adecs Airinfra Consultants, AirHub Consultancy, Conscious Aerospace, DB Schenker, Emergency Responses Netherlands, Eviation Aircraft, Manna Drone Delivery, Medical Drone Service, NotuBiz Nederland BV, Port of Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Team Luchtvaart / Provincie Zuid-Holland, Unified International, Unmanned Valley en Volocopter GmbH.
Het beeld wordt langzaam zwart.)