De Rijksoverheid beheert het Nederlandse luchtruim. Het kabinet stelt kaders vast voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. De provincie moet de belangen van inwoners en bedrijven behartigen en is verantwoordelijk voor een gezonde leefomgeving. Daarom is het belangrijk dat de Rijksoverheid, provincies en gemeenten goed samenwerken.
Schiphol Airport
Schiphol Airport is de grootste Nederlandse luchthaven en een onmisbaar onderdeel van de Noord- en Zuid-Hollandse economie. De Rijksoverheid is verantwoordelijk voor deze luchthaven. Denk hierbij aan handhaving, milieuregels en het aantal vluchten dat jaarlijks op Schiphol mag landen en vertrekken.
De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een gezonde leefomgeving en behartigt belangen van de inwoners en bedrijven in de regio Schiphol. Dit doen wij/zij via de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de NOVEX Regio Schiphol. Verder moeten we rekening houden met de effecten van het vliegverkeer op de omgeving.
Rotterdam The Hague Airport
De Rijksoverheid is verantwoordelijk voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Denk hierbij aan handhaving, milieuregels en het aantal vluchten dat jaarlijks op deze luchthaven mag landen en vertrekken.
De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een gezonde leefomgeving en behartigt belangen van de inwoners en bedrijven in de regio Rotterdam The Hague Airport.
Nieuwe indeling van het luchtruim
In de periode tot 2030 gaan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het ministerie van Defensie het Nederlandse luchtruim opnieuw indelen. Dit noemen we het Rijksprogramma Luchtvaartherziening. De belangrijke verandering is dat Defensie meer ruimte nodig heeft om te oefenen. De provincie Zuid-Holland is betrokken bij het Rijksprogramma Luchtvaartherziening. De laatste ontwikkelingen over deze aanpassingen kun je lezen op de website Luchtvaart in de Toekomst.
Het Nederlandse luchtruim wordt veel gebruikt en er is door de jaren heen veel verkeer bijgekomen. Dit maakt het extra belangrijk om het luchtruim zo slim en duurzaam mogelijk in te richten voor alle soorten luchtverkeer. Denk aan militaire en, burger luchtvaart en onbemande luchtvaart.
Wetten en regels
De Wet luchtvaart en geluid maakt onderscheid tussen de verschillende luchthavens bij het bepalen van beleid en het afgeven van vergunningen:
- Schiphol als internationale luchthaven
- Rotterdam The Hague Airport als regionale luchthaven van nationaal belang
- Regionale luchthavens
Rotterdam The Hague Airport hoort tot de categorie ‘vliegveld van nationale betekenis’. Dat geldt ook voor Lelystad Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. Voor al deze luchthavens bepaalt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het beleid.
Meedenken
Elke beslissing over de luchtvaart heeft invloed op het leven van inwoners, bedrijven en andere partijen. Daarom zorgen we ervoor dat mensen kunnen meedenken en meepraten.
Zo kun je reageren op bijvoorbeeld een besluit over een vliegveld of over het bouwen van huizen in de omgeving. Meer weten? Neem contact op.