Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is het grootste vliegveld in Zuid-Holland. De Rijksoverheid is verantwoordelijk voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Denk hierbij aan handhaving, milieuregels en het aantal vluchten dat jaarlijks op deze luchthaven mag landen en vertrekken.
Rol van de provincie
De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een gezonde leefomgeving en behartigt belangen van de inwoners en bedrijven in de regio Rotterdam The Hague Airport. Als provincie maken we ook beleid voor de directe omgeving van de luchthaven.
Het beleid van de provincie richt zich o.a. op het leefbaar houden van de omgeving en het terugdringen van geluidshinder voor omwonenden.
Betrokkenheid van mensen uit de regio
Het is belangrijk dat de mensen in de omgeving betrokken zijn bij wat er speelt op en rondom de luchthaven. Daarom neemt de provincie deel aan de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR) en de Commissie Regionaal Overleg (CRO) luchthaven Rotterdam.
Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR)
De BRR is een samenwerkingsverband tussen de provincie Zuid-Holland en de gemeenten in de directe omgeving van het luchthaven. Dit zijn de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland. Met de provincie als voorzitter wisselen de deelnemers kennis met elkaar uit. Op die manier kunnen ze samen tot bepaalde standpunten en beleid komen. Op deze wijze kan de BRR bijdragen aan en invloed uitoefenen op belangrijke (maatschappelijke) ontwikkelingen rond luchthaven.
Commissie Regionaal Overleg (CRO) luchthaven Rotterdam
In de Wet luchtvaart is geregeld dat elke luchthaven van nationale betekenis een CRO moet hebben. De CRO luchthaven Rotterdam is een overleg waarbij meerdere partijen met elkaar in gesprek gaan, zoals luchtvaartorganisaties, gemeenten, bewoners uit de buurt, de provincie, milieuorganisaties en bedrijven. Het onderwerp is hoe de luchthaven o.a. gebruikt wordt, en welke zaken daarbij een rol spelen voor de regio. De CRO kan, als daarom wordt gevraagd, informatie of advies geven aan het ministerie van IenW voor het bepalen van nieuw beleid.
Wetten en regels
De Wet luchtvaart en geluid maakt onderscheid tussen de verschillende luchthavens:
- Schiphol als internationale luchthaven
- Rotterdam The Hague Airport als regionale luchthaven van nationaal belang
- Regionale luchthavens
Rotterdam The Hague Airport hoort tot de categorie ‘vliegveld van nationale betekenis’. Dat geldt ook voor Lelystad Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. Voor al deze luchthavens bepaalt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het beleid.
Luchthavenbesluit RTHA
Rotterdam The Hague Airport valt onder een zogenoemde omzettingsregeling. Zo’n regeling is geldig tot er een nieuwe wet is. Die nieuwe wet is de Wet Luchtvaart en Geluid. De luchthaven bereidt samen met het ministerie de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit voor. Daarin komt een beslissing over de luchthaven Rotterdam The Hague Airport en worden besluiten vastgelegd. Denk hierbij aan handhaving, milieuregels en het aantal vluchten dat jaarlijks op de luchthaven mag landen en vertrekken.
Meer informatie
Voor meer informatie over het Luchthavenbesluit RTHA verwijzen wij naar de website van Platform Participatie. Of kijk voor meer informatie op de website van Rotterdam The Hague Airport.
Onderzoek
Meer informatie over het onderzoek naar maatschappelijke en economische waarde Rotterdam The Hague Airport.
Ontheffing
Het is verboden om buiten luchthavens op te stijgen of te landen met een luchtvaartuig, zoals een helikopter, luchtballon of drone. Het is mogelijk een ontheffing van dit verbod aan te vragen.
Overlast luchtvaart
Voor klachten over vliegtuiggeluid of -stank door Rotterdam The Hague Airport kun je terecht bij de Milieudienst Rijnmond DCMR.
Nieuws
Documenten
- BRR-advies aan staatssecretaris
- Voorstel handhavingspunten bijlage bij BRR-advies
- Bijlage Handhavingspunten
- Peiling Overschie
- Rapportage Hillegersberg Schiebroek uitbreidingsplannen
- Rapportage Hillegersberg-Schiebroek
- Streekplan RR 2025
- PlanMER structuurvisie Lansingerland
- Structuurvisie Lansingerland 2025
- 1.3 Antwoorddocument Vragen Verkenner RTHA
- Advies verkenner Rotterdam The Hague Airport