De regio Rotterdam groeit. In de jaren tot aan 2040 worden er ca. 35.000 nieuwe woningen gebouwd in de Oostflank van Rotterdam. Al deze mensen willen prettig leven en verblijven, en makkelijk naar werk, school en andere voorzieningen kunnen reizen. Een goede bereikbaarheid is belangrijk om de kansen voor alle mensen in de regio te vergroten.
In de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam is onderzocht wat er nodig is om knelpunten in het verkeer en het openbaar vervoer in de regio Rotterdam op te lossen en groei van de regio mogelijk te maken. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam.
Voor wie
Als wegbeheerders vinden we het belangrijk dat Zuid-Holland voor iedereen bereikbaar is. Of je nu reist met de fiets, het openbaar vervoer of de auto.
Wat is er onderzocht?
In de MIRT-verkenning zijn 6 maatregelen onderzocht die er voor zorgen dat het verkeer beter kan doorrijden en er minder files ontstaan in de regio Rotterdam:
- Een nieuwe brug of een tunnel voor verschillende soorten verkeer, tussen Kralingen/De Esch en Feijenoord/IJsselmonde in Rotterdam.
- Een treinstation Stadionpark voor dagelijks vervoer.
- Snel en comfortabel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom, via een nieuwe oeververbinding.
- Een snelle, comfortabele busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel.
- Maatregelen op de A16 Van Brienenoordcorridor, het gebied van de knooppunt Terbregseplein tot aan knooppunt Ridderkerk en verder tot aan knooppunt IJsselmonde
- Maatregelen op de Algeracorridor, de provinciale weg N210, vanaf het Kralingseplein richting de Krimpenerwaard.
Wat is er besloten?
Op 10 november 2022 hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam een voorkeursalternatief vastgesteld. Voor de Algeracorridor besloten ook de gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard mee.
In dit voorkeursalternatief is opgenomen dat:
- In Rotterdam een nieuwe brug over de Nieuwe Maas komt, waarover hoogwaardig snel en frequent openbaar vervoer vergelijkbaar met een tram gaat rijden. Met deze nieuwe OV-lijn reis je in ca. 15 minuten tussen Kralingse Zoom en Zuidplein.
- De bus tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein via de Maastunnel iedere 5 minuten gaat rijden, in beide richtingen.
- Station Stadionpark bij De Kuip een treinstation wordt, waar je dagelijks makkelijk overstapt van de nieuwe tramlijn naar de trein en andersom en van bus op tram en trein en andersom.
- Op de Algeracorridor (N210) verkeersknelpunten worden opgelost door kruisingen anders in te richten en de capaciteit van de Algerabrug beter te benutten,
- En dat op de A16 Van Brienenoordcorridor, tussen de knooppunten Terbregseplein en Ridderkerk/Vaanplein, slimmer wordt ingericht en op een aantal plekken extra rijstroken krijgt.
Frederik Zevenbergen, gedeputeerde verkeer en vervoer:
"We zijn blij met de afspraken die we met het Rijk en de regiopartners hebben gemaakt over verbetering van de bereikbaarheid van de Rotterdamse regio in 2040. Reizigers met het openbaar vervoer, automobilisten, fietsers; alle weggebruikers gaan er op vooruit. Bijvoorbeeld op de Algeracorridor waar de rijtijd straks minuten korter zal zijn. En fietsen wordt aantrekkelijker door verkeersveilige oplossingen.
Betere bereikbaarheid is essentieel voor een fijn woon- en vestigingsklimaat. Daarnaast maakt het nieuwe woningbouw in de regio mogelijk. Zuid-Holland heeft met een opgave van 235.000 te bouwen woningen de grootste opgave van alle provincies. Een investering in bereikbaarheid maakt woningbouw mogelijk".
Het gaat om een voorkeursbeslissing. Dit betekent dat de komende jaren alle maatregelen nader worden uitgewerkt en concreet worden gemaakt.
Volgende stappen
De plannen voor de nieuwe brug en het openbaar vervoer worden vastgelegd in een herziening van de Omgevingsvisie van de gemeente Rotterdam. De maatregelen voor de Algeracorridor komen in een herziening van de Omgevingsvisie van de provincie Zuid-Holland. Wie wil reageren op de gekozen alternatieven, kan dat doen door een zienswijze in te dienen op deze Omgevingsvisies. Naar verwachting kan dit medio 2023.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start een Tracéwetprocedure voor de maatregelen op de A16. Op dit moment is – mede vanwege stikstofproblematiek - nog niet bekend wanneer.
Meer informatie
Lees het hele bericht over het voorkeursalternatief op https://oeververbindingen.nl/
Hier vind je ook alle rapporten uit de onderzoeksfase MIRT Verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam.
De MIRT-verkenning bestaat uit veel stappen en is een ingewikkeld proces. Op deze pagina vind je meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen: https://oeververbindingen.nl/project/proces/.
Vragen
Mail je vragen over de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam.