Openbaar vervoer heeft een belangrijke rol om reizigers in Zuid-Holland vlot van A naar B te brengen. De provincie Zuid-Holland is concessieverlener voor het busvervoer in de regio’s Zuid-Holland Noord (ZHN), Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem (DMG) (voorheen Drechtsteden Alblasserwaard Vijfheerenlanden DAV) en de Hoekse Waard-Goeree Overflakkee (HWGO).
Grafieken over openbaar vervoer
Bekijk de grafieken over Openbaar vervoer gebruik in Zuid-Holland.
Door de coronapandemie is het reizigersvolume in het busvervoer na 2019 sterk gedaald. In 2020 tot zo een 46% ten opzichte van 2019 (aantal instappers) in 2021 is dit licht toegenomen ten opzichte van 2020 (+4%). In 2022 is het aantal reizigers en aantal afgelegde kilometers verder toegenomen tot 25,5 miljoen instappers en 251 miljoen reizigerskilometers.
Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee
Hiermee ligt het gebruik van het OV in 2022 in de door Zuid-Holland uitgegeven concessies nog altijd een kwart onder het gebruik in 2019. In de concessie Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee is de gemiddelde reisafstand per instapper het grootst met 15,9 km.
Deze concessie wordt gekenmerkt door diverse dunnere buslijnen en een aantal dikke buslijnen die de eilanden met de rest van Zuid-Holland (Rotterdam, Zuidplein) verbindt.
Bij het aantal instappers en aantal reizigerskilometers per concessie is te zien dat in de concessie Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee het aantal reizigerskilometers relatief gezien een stuk hoger ligt dan in de andere concessies.
Bekijk de grafieken In- en uitstappers per halte in het openbaar vervoer.
Aantal klachten over het openbaar vervoer
Het aantal klachten over het openbaar vervoer is een maatstaf voor de kwaliteit van het aangeboden openbaar vervoer. Voor klachten over het OV kunnen reizigers terecht bij de openbaar vervoerbedrijven.
Bekijk de grafieken over klachten over het openbaar vervoer.
Waardering voor het openbaar vervoer
Het openbaar vervoer, dat in opdracht van de provincie Zuid-Holland wordt uitgevoerd, krijgt van de reiziger een ruime voldoende. Dit blijkt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (CROW-KpVV). De algemene waardering en de waardering over de sociale veiligheid scoren naar behoren en liggen in de meeste concessies ook boven het landelijke gemiddelde. Ook al krijgt het openbaar vervoer een ruime voldoende, toch zijn er aspecten waar de reiziger minder tevreden over is.
OV-klantenbarometer
Jaarlijks wordt in opdracht van het CROW-KpVV het onderzoek OV-klantenbarometer gehouden. Dit is een landelijk onderzoek naar de klanttevredenheid van de reizigers in het openbaar vervoer.
Door de OV-klantenbarometer kan de klantwaardering in hun concessies worden vergelijken met andere concessies in het land.
Invloed corona
Vanwege de corona pandemie is het klantenonderzoek in 2020 niet uitgevoerd. Ook in 2021 heeft de corona pandemie invloed gehad op het onderzoek. Het aanbod van het OV was op het volledige niveau, de reizigersaantallen lagen rond de 50-70% ten opzichte van 2019. Daarbij waren verschillende groepen reizigers minder vertegenwoordigd, bijvoorbeeld kantoorwerkers die veelvuldig thuiswerkten. In 2022 is wel een volledig onderzoek uitgevoerd, maar ook in 2022 lagen de reizigersaantallen nog onder die van 2019.
Klantwaardering OV
Bekijk de grafieken over klantwaardering in het OV.
Uit de grafiek blijkt dat de veerdienst Dordrecht – Rotterdam hoger scoort dan het landelijk gemiddelde. De andere concessies zijn gelijk aan of net onder het landelijk gemiddelde. Het gemiddelde van alle Zuid-Hollandse concessies is in 2022 met een 8,0 gelijk gebleven ten opzichte van 2021.
Uit een vergelijking met de andere OV-regio's in Nederland blijkt dat alleen de concessies uitgegeven door Noord-Holland met een 8,1 net hoger scoren dan Zuid-Holland. De concessies uitgegeven door de Metropoolregio Rotterdam- Den Haag en de vervoerregio Amsterdam scoren net als Zuid-Holland een 8,0.
Voor het aspect veiligheid krijgen de Veerdienst Dordrecht-Rotterdam en de busconcessies DMG en ZHN een hogere of gelijke score dan het landelijke gemiddelde. De andere door Zuid-Holland uitgegeven concessies krijgen een lagere score voor het aspect veiligheid dan het landelijk gemiddelde.
Veerdiensten
De Veerdienst Dordrecht-Rotterdam behoort al enige jaren tot één van de best scorende concessies van Nederland met een waardering van een 8 of hoger.
Treindiensten
De provincie Zuid-Holland is concessieverlener voor 2 treindiensten. Landelijk zijn er 15 regionale treindiensten. In de grafieken over treindiensten wordt steeds een vergelijking gemaakt tussen de treindienst Alphen a/d Rijn – Gouda, de trein Dordrecht –Geldermalsen en het gemiddelde van de overige regionale treindiensten. In 2022 krijgen beide treindiensten een waardering hoger als de algemene waardering voor de referentiediensten. Opmerkelijk is dat de treindienst Alphen-Gouda in 2022, als één van de weinigen, een hogere score haalt dan in 2021. De algemene tendens is dat de waardering in 2022 lager is dan in 2021
Busdiensten
In 2022 krijgt Zuid-Holland Noord een 8,1 als waardering, de DMG een 7,9 en het vervoer in de HWGO wordt met een 7,8 gewaardeerd. Het landelijk gemiddelde voor busconcessies ligt in 2022 op een 7,9.
Uitgevallen ritten
Een aspect dat de kwaliteit van het openbaar vervoer mede bepaalt is het aantal uitgevallen ritten.
In de grafieken is de rituitval in de verschillende concessies voor de periode 2014 tot en met 2022 opgenomen. In 2022 is de rituitval hoger dan in de eerdere jaren. Dat komt doordat in 2020 en 2021 de dienstregeling vanwege corona afgeschaald was en er dus in 2022 meer ritten werden gereden die potentieel kunnen uitvallen. Daarnaast kampen de verschillende concessies met personeelstekorten waardoor er ritten uitvallen.
Toelichting bij rituitval
Met verwijtbare rituitval wordt rituitval door een mankement aan het materieel of door personeelsproblemen bedoeld. Niet verwijtbare rituitval is bijvoorbeeld rituitval veroorzaakt door een ongeval of extreme weersomstandigheden. Ook ritten die uitvallen door problemen met reizigers zijn niet verwijtbaar.
Sociale veiligheid in het openbaar vervoer
Veiligheid in het openbaar vervoer is een belangrijk speerpunt van de provincie. Bekijk de grafieken over sociale veiligheidsincidenten in het openbaar vervoer.
In de corona pandemie, met fors lagere reizigersaantallen, zijn er veel sociale veiligheidsincidenten gemeld. In 2022 met meer reizigers dan in de 2 jaar ervoor zijn minder incidenten gemeld. Alleen in de concessie DMG zijn meer incidenten gemeld.
Toelichting bij grafiek over sociale veiligheid
In het tweede dashboard geeft de grootte van de cirkels de verhouding van het aantal incidenten tussen de drie busconcessies weer. De taartpunten binnen de cirkels de verdeling tussen de drie categorieën. De meeste overtredingen hebben plaats gevonden in categorie C. Verder is het aandeel incidenten in categorie B sinds 2017 toegenomen. Mogelijk dat ook hier de aangepaste indeling van invloed is. Door de vervoerders wordt, in samenwerking met de politie, hard gewerkt aan het terugdringen van het aantal incidenten.