Een van de manieren om een beeld van de verkeersveiligheid in Zuid-Holland te krijgen is door analyse van de ontwikkeling van de ongevallen. Daarnaast is het belangrijk om te weten welk verkeersgedrag gerelateerd is aan de ongevallen.
Meten van verkeersgedrag
Het verkeersgedrag kan op verschillende manieren gemeten worden:
- door de snelheid die op de verschillende typen weg gereden wordt te meten
- door het houden van alcoholcontroles
- door controles op het gebruik van fietsverlichting
Daarnaast kunnen de meningen en kennis van verkeersdeelnemers meegenomen worden in de analyse over verkeersveiligheid.
Periodiek Regionaal Onderzoek Verkeersveiligheid Zuid-Holland
Om meer inzicht te krijgen in het verkeersgedrag, wordt elke 2 jaar het Periodiek Regionaal Onderzoek Verkeersveiligheid Zuid-Holland (PROV) uitgevoerd. Hierin staat het verkeersveiligheidsgedrag van verkeersdeelnemers van 15 jaar en ouder centraal.
De thema’s waarover de verkeersdeelnemers worden geïnterviewd zijn onder andere snelheid, alcohol, drugs en medicijnen, gordelgebruik, fiets en e-bike en het gebruik van social media. De resultaten van de rapportage gaan over heel Zuid-Holland en gaan in op de afzonderlijke regio’s.
Thema Snelheid
Snelheid is één van de basis risicofactoren in het verkeer en is bij bijna alle ongevallen een belangrijke factor. Zo kan de snelheid de kans op een ongeval groter maken en is de snelheid van invloed op de ernst van het ongeval.
Kennis over de rijsnelheden, die door de verkeersdeelnemers op de verschillende wegtypen worden gevoerd, is belangrijke input voor het nemen van verkeersveiligheidsmaatregelen.
Grafieken belevingsonderzoek verkeersveiligheid
Bekijk de grafieken over het belevingsonderzoek verkeersveiligheid.
Opvallend is de daling van het percentage automobilisten dat op autosnelwegen, met een limiet van 120 km/uur, de limiet overschrijdt. Na een stijging tussen 2009 en 2013 naar 46% is het aantal overtreders in 2015 gedaald naar 24% en in 2018 nog verder naar 22%.
Wegen met limiet van 100 km/uur
Op autosnelwegen, met een limiet van 100 km/uur, is ook een daling te zien. Maar daar ligt het aantal snelheidsovertreders wel hoger, namelijk 32%.
Wegen met limiet van 60 km/uur
Na de autosnelwegen zijn het de wegen buiten de bebouwde kom, met een snelheidslimiet van 60 km/uur, waar vaak de limiet wordt overschreden: 32% geeft aan hier onder normale omstandigheden te hard te rijden.
Wegen met limiet van 130 km/uur
Op 130 km/uur wegen is het percentage snelheidsovertreders in 2018 het laagst (17%) wel moet daarbij opgemerkt worden dat dit een relatief beperkt aantal wegen betreft. Na de 130 km/uur wegen zijn de 50 km/uur wegen het type waar het percentage snelheidsovertreders in 2018 laag is (20%).
Snelheidsovertreders per leeftijdsgroep
Het percentage overtreders van de maximumsnelheid verschilt per leeftijdsgroep. Op bijna alle wegtypen rijden 18-24 jarigen en 25-60 jarigen vaker te hard dan 60-plussers. Dit geldt alleen niet voor wegen binnen de bebouwde kom met een snelheidslimiet van 30 km/uur, daar rijden 60-plusser het vaakst te hard. Deze resultaten komen redelijk overeen met de mate waarin deze leeftijdsgroepen overschrijding van de maximumsnelheid gevaarlijk vinden.
60 plussers
Opvallend is dat automobilisten van 60 jaar en ouder het (zeer) gevaarlijk vinden om binnen de bebouwde kom harder dan de maximumsnelheid te rijden (98%), maar dat dat niet blijkt uit het rijgedrag van deze leeftijdsgroep voor de 30 km/uur wegen.
Overschrijden snelheidslimiet
Snelheidslimiet |
18-24 jaar |
25-60 jaar |
60 plussers |
Auto(snel)wegen | 46% (2015) / 55% (2018) | 58% (2015) / 59% (2018) | 77% (2015) / 81% (2018) |
Buiten bebouwde kom | 70% (2015) / 84% (2018) | 78% (2015) / 79% (2018) | 91% (2015) / 92% (2018) |
Binnen bebouwde kom | 92% (2015) / 93% (2018) | 96% (2015) / 96% (2018) | 97% (2015 / 98% (2018) |
Snelheidsovertreders per regio
Autosnelwegen met een limiet van 120 km/uur: Opvallend is de sterke daling in alle regio’s tussen 2013 en 2015. Voor 2018 komen de percentages grotendeels overeen met 2015. Alleen op Goeree-Overflakkee van 20% naar 24% en in Holland-Rijnland van 17% naar 20% zijn grotere verschillen zichtbaar.
Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard
Autosnelwegen met een limiet van 100 km/uur: In 2018 worden in alle regio’s hogere of gelijke percentages gerapporteerd. Op Goeree-Overflakkee is het percentage met 25% het hoogst. Het laagste percentage overtreders bevindt zich in de regio Hoeksche Waard.
60 km/uur wegen buiten de bebouwde kom: In de regio Goeree-Overflakkee zijn er ten opzichte van Zuid-Holland als geheel, significant meer overtreders op 60 km-wegen (resp. 46% en 32%).
Alblasserwaard-Vijfheerenlanden en Midden-Holland
30 km/uur wegen binnen de bebouwde kom: In de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (38%) zijn er ten opzichte van 2015 (49%) fors minder overtreders in 30 km-gebieden. Daarentegen is het aantal overtreders in Midden-Holland sterk gestegen van 31% naar 38%. Op Goeree-Overflakkee is op dit type weg het aantal overtreders sterk gedaald van 41% naar 29%.
Pakkans en Verkeerscontroles
Hoe denken de ondervraagde verkeersdeelnemers over de kans dat zij bekeurd kunnen worden voor het overschrijden van gestelde normen voor bijvoorbeeld het gebruik van alcohol in het verkeer? Wat vinden de ondervraagde verkeersdeelnemers van verkeerscontroles voor alcohol, snelheid en medicijngebruik?
Rijden onder invloed
Het percentage automobilisten dat aangeeft wel eens onder invloed van alcohol te rijden is in de jaren 2011, 2013 en 2015 op een zelfde niveau gebleven, respectievelijk op 6%, 5% en 5%. In 2018 is dit gedaald naar 4% in Zuid-Holland.
In de verschillende regio’s ligt het percentage automobilisten dat aangeeft wel eens onder invloed van alcohol te rijden in 2018 lager als in 2015. De vraag is nu hoe groot de ondervraagde automobilisten de kans achten dat zij betrapt worden op het rijden onder invloed. In alle regio’s en in Zuid-Holland totaal, schatten de automobilisten deze kans laag in en in 2018 weer lager als in de voorgaande onderzoeken. Uitzondering is Goeree-Overflakkee daar is de pakkans gestegen van 13% naar 17% wat nog steeds laag is.
Belang van controles
Automobilisten vinden een controle op alcoholgebruik het meest belangrijk, gevolgd door het controleren van het rijden door rood licht. Fietsverlichting krijgt ook een ruime 8. Relatief gezien wordt het minste belang gehecht aan controles op de maximumsnelheid en het gebruik van de autogordel.
Daarbij vinden de ondervraagden dat verkeerscontroles ten goede komen aan de verkeersveiligheid. Het controleren op alcoholgebruik (98%) scoort hierbij het hoogst gevolgd door, door rood rijden (95%). Vier vijfde is dat van mening over controles op de maximumsnelheid (82%). Voor het gebruik van de autogordel is dit draagvlak met 62% een stuk lager.
Verkeersslachtoffers
Eén van de manieren om een beeld van de verkeersveiligheid in Zuid-Holland te krijgen is de ontwikkeling van de verkeersslachtoffers in de afgelopen periode te analyseren. Er is ook informatie over het aantal gewonden opgenomen.