Zuid-Holland is de meest verstedelijkte provincie, waarin 2 van Nederlands grootste steden liggen, met veel dagelijkse verplaatsingen tussen woon- en werkomgeving. De opgave van de provincie Zuid-Holland is om ervoor te zorgen dat reizigers en goederen vlot en veilig op de bestemming komen. Daarbij wil de provincie meer passagiers in het openbaar vervoer, meer vervoer over water, betere benutting van bestaande en nieuwe wegen en meer mensen op de fiets.
Welk vervoer en hoeveel kilometers
Om deze ambities te kunnen waarmaken is inzicht in het mobiliteitsgedrag van de inwoners van Zuid-Holland essentieel; hoeveel kilometers worden er per jaar gemaakt en met welk vervoer. Van welk vervoer maakt men gebruik bij het reizen naar school, naar het werk of voor privé doeleinden en is er een verschil in mobiliteitsgedrag tussen autochtonen en allochtonen of mannen en vrouwen. Al deze ontwikkelingen komen in deze factsheet aan bod.
Periode 2018 - 2022
In Zuid-Holland is in de periode 2018-2022 het totaal aantal afgelegde kilometers afgenomen van 40,6 miljard naar 33,7 miljard. Dit is een afname van 17%. In Nederland is het reizigerskilometrage in dezelfde periode met 14,3% afgenomen tot 180,7 miljard.
De corona-epidemie met de daaraan gekoppelde maatregelen (lock-downs) zijn de reden voor deze afname. Het dieptepunt was 2020. In de jaren 2021 en 2022 is het kilometrage steeds toegenomen.
Grafieken
Bekijk de grafieken over Totaal aantal reizigerskilometers in Zuid-Holland.
Kilometers per auto
Als naar de aandelen van de diverse vervoerwijzen in het totaal kilometers wordt gekeken blijkt dat in 2022 in Nederland 67% van de reizigerskilometers per auto (autobestuurder + autopassagier) wordt afgelegd. In Zuid-Holland is dit iets minder namelijk 65%.
Kilometers per openbaar vervoer
Het aandeel openbaar vervoer (trein + bus, tram en metro) liggen in Nederland en Zuid-Holland dicht bij elkaar. In Nederland is het percentage treinkilometers duidelijk hoger terwijl in Zuid-Holland het aantal kilometers per BTM hoger ligt. Ook het aandeel fietskilometers is nagenoeg gelijk.
Vervoer naar school
In het derde tabblad worden grafieken getoond van het gebruik van vervoer naar verschillende reisdoelen in Nederland en Zuid-Holland. Over het algemeen vertoont Zuid-Holland niet een ander beeld dan Nederland. Een aantal kleine verschillen op een rij: Voor onderwijs worden in Zuid-Holland ten opzichte van Nederland kortere afstanden afgelegd met de auto, duurt een fietsrit naar school korter en gebruikt men minder vaak de auto of loopt men minder vaak naar een onderwijsinstelling.
Privéreizen
Voor privéreizen worden in Zuid-Holland beduidend kortere afstanden met het openbaar vervoer afgelegd, duurt de reis bijna altijd (uitzondering “lopen”) korter en loopt men iets vaker dan in de rest van Nederland. Voor werk/zakelijk leggen Zuid-Hollanders kortere afstanden per auto af dan in geheel Nederland, zit men langer in het openbaar vervoer en maakt men ook meer verplaatsingen in het openbaar vervoer.