De concessie Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee (HWGO) omvat al het busvervoer in de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, en ook de busdiensten tussen deze gemeenten en Rotterdam, Dordrecht, Barendrecht, Hellevoetsluis-Spijkenisse, Renesse en Willemstad. De concessie wordt uitgevoerd door Connexxion. De concessie eindigt eind 2025.
Zowel in de Hoeksche Waard als op Goeree-Overflakkee verzorgt de streekbus het vervoer tussen de verschillende steden en dorpen. Op Goeree-Overflakkee bieden streekbussen, buurtbussen en flexibel vervoer ('OV op Maat') op een aantal plaatsen aansluiting op R-netlijn 436. In de Hoeksche Waard is een belangrijke rol weggelegd voor busstation Heinenoord, waar elk half uur (avond en zondag: elk uur) de bussen uit alle plaatsen in de Hoeksche Waard samen komen. Hierdoor bestaan goede verbindingen tussen de diverse delen van de Hoeksche Waard onderling en met Rotterdam en Dordrecht.
Ontwikkelingen
Samen met de gemeente Hoeksche Waard en Connexxion werkt de provincie aan een R-net-verbinding tussen Rotterdam Zuidplein en Oud-Beijerland. Hierbij wordt onder meer gekeken naar een snelle, betrouwbare route door Oud-Beijerland, de mogelijkheden om het busstation Heinenoord te bedienen en de aansluiting op de andere bussen in het gebied.
Informatie over busvervoer tot en met 2025:
- Statenvoorstel Definitief Programma van Eisen, Bestek, en Nota van Beantwoording openbare aanbesteding OV-concessie HWGO
- Programma van Eisen aanbesteding concessie HWGO - versie GS 27-02
- Nota van Beantwoording - Versie GS 27-02
- Statenbesluit Model Meerpartijenovereenkomst nulemissie materieel OV-concessie Hoeksche Waard Goeree-Overflakkee
Busvervoer na 2025
In de nieuwe concessie (vanaf half december 2025) wil de provincie het ov verder verbeteren, zodat meer mensen met de bus gaan reizen. Het doel is om zowel de grote plaatsen als de kleine kernen beter met elkaar te verbinden. Omdat de subsidie voor de uitvoering van het ov gelijk blijft, moet de provincie wel keuzes maken.
De provincie wil het drukke basisnet verder verbeteren om nog meer reizigers te vervoeren:
- De busverbinding met Oud-Beijerland en Goudswaard wordt verbeterd tot R-net. Dit betekent meer en snellere reismogelijkheden
- Op de drukste buslijnen wil de provincie de snelheid en het aantal busritten stap voor stap verhogen.
De verbindingen waarvan minder reizigers gebruikmaken worden verbeterd door de eisen aan de basisbereikbaarheid. Dit betekent concreet dat:
- Elke kern en bushalte van 06.00-24.00 uur minstens één keer per uur wordt verbonden met belangrijke bestemmingen, zoals grote(re) kernen en overstappunten
- Het vervoer wordt verzorgd door streekbussen, buurtbussen en (flexibele) belbussen. Bij belbussen stellen we hoge eisen aan de kwaliteit, zoals makkelijk en kort vooraf reserveren en goede aansluitingen
Een belangrijke toevoeging is dat alle bestaande bushaltes gedurende de gehele concessie minimaal een keer per uur met het ov bereikbaar blijven. Er worden dus geen bushaltes opgeheven, al kan wel worden gekozen voor een andere soort openbaar vervoer.
Betrouwbaarheid op orde
In de nieuwe concessie stellen we de basisbehoeften van de reizigers centraal. De bus rijdt op tijd, aansluitingen worden gehaald en de reis is comfortabel. Mocht er iets misgaan dan wordt de reiziger altijd verder geholpen, bijvoorbeeld met een andere reisroute of vervangend vervoer. Daarnaast moeten reizigers erop kunnen vertrouwen dat hun reismogelijkheden gedurende de concessie blijven bestaan. Daarvoor moet het busnet zo min mogelijk worden gewijzigd.
Knooppunten zoals busstation Heinenoord waar bussen uit alle richtingen tegelijkertijd aankomen en vertrekken zorgen voor een makkelijke en snelle overstap. Dit geldt voor alle bussen, ook voor de aansluitende buurtbussen en belbussen. Om ook in de toekomst goede aansluitingen mogelijk te maken investeren provincie en gemeenten in maatregelen om de reistijden betrouwbaar te houden.
Overige verbeteringen
- De provincie wil het ov verduurzamen door de inzet van schone bussen. In 2026 rijden deze op minstens 85% van alle ritten, in 2030 op alle ritten.
- De provincie wil dat het ov nog beter toegankelijk wordt. De nieuwe vervoerder zal rekening houden met verschillende soorten beperkingen en goede en praktische oplossingen bieden waar dat mogelijk is.
Bekijk voor meer informatie over de nieuwe concessie het beleidskader, de reactienota en het statenbesluit. Je vindt dit onder ‘Documenten’ op deze pagina.
Informatie over busvervoer vanaf 2025
- Beleidskader aanbesteding OV-concessie HWGO 2025
- Aangenomen moties en amendementen over Beleidskader (deze zijn niet in de tekst van het Beleidskader verwerkt, maar worden wel in het programma van eisen verwerkt: