De concessie Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee (HWGO) omvat al het busvervoer in de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, en ook de busdiensten tussen deze gemeenten en Rotterdam, Dordrecht, Barendrecht, Hellevoetsluis-Spijkenisse, Renesse en Willemstad. De concessie wordt tot zondag 14 december 2025 uitgevoerd door Connexxion. Vanaf zondag 14 december wordt de concessie uitgevoerd door Transdev (was Connexxion).
Busvervoer tot eind 2025
Zowel in de Hoeksche Waard als op Goeree-Overflakkee verzorgt de streekbus het vervoer tussen de verschillende steden en dorpen. Op Goeree-Overflakkee bieden streekbussen, buurtbussen en flexibel vervoer ('OV op Maat') op een aantal plaatsen aansluiting op R-netlijn 436. In de Hoeksche Waard is een belangrijke rol weggelegd voor busstation Heinenoord, waar elk half uur (avond en zondag: elk uur) de bussen uit alle plaatsen in de Hoeksche Waard samen komen. Hierdoor bestaan goede verbindingen tussen de diverse delen van de Hoeksche Waard onderling en met Rotterdam en Dordrecht.
Lees het vervoerplan van Connexxion voor 2025.
Busvervoer vanaf eind 2025
Vanaf zondag 14 december 2025 verzorgt vervoerder Transdev het busvervoer in het concessiegebied Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee (HWGO).
Waarom Transdev?
De belangrijkste redenen waarom Transdev is gekozen bij de aanbesteding van de nieuwe OV-concessie:
- Dienstregeling: de dienstregeling wordt in het gehele gebied sterk verbeterd. De busverbinding met Oud-Beijerland en Goudswaard wordt verbeterd tot R-net. Dit betekent meer en snellere reismogelijkheden. Op veel lijnen, in zowel de Hoeksche Waard als Goeree-Overflakkee, worden de start- en eindtijden verruimd en gaat de bus vaker rijden, zowel doordeweeks als in het weekend.
- Nieuwe bussen: vanaf het begin van de concessie zijn alle grote bussen (dus niet buurt- en belbussen) uitstootvrij: de huidige waterstofbussen blijven in dienst en Transdev heeft al nieuwe elektrische bussen besteld. In deze nieuwe bussen zijn uitgebreide voorzieningen aanwezig om het reizen voor iedereen makkelijk en comfortabel te maken. Denk aan airconditioning met automatische luchtverversing, stoelen met extra beenruimte, USB-aansluiting en een klaptafel. De nieuwe bussen zijn beter toegankelijk door onder meer een elektrische oprijplaat voor rolstoelen, een aparte ligplaats voor hulphonden en er kunnen halteomroep-berichten worden afgespeeld op hoortoestellen. De bestaande waterstofbussen worden zoveel mogelijk opgewaardeerd naar dezelfde standaarden als de elektrische bussen.
- Tarieven: Transdev biedt tot 30% automatische korting wanneer reizigers regelmatig de bus pakken. Hoe meer je met het ov reist, hoe meer korting je krijgt. Bovendien wordt per maand nooit meer dan de prijs van een maandabonnement voor de gehele concessie in rekening gebracht. Scholieren ontvangen daarbij extra korting.
Ook aan nieuwe inwoners wordt gedacht. Transdev biedt de eerste bewoners van nieuwbouwwijken in de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee een gratis ov-abonnement aan dat een jaar geldig is. Overige nieuwe inwoners van beide gemeenten krijgen een maand gratis openbaar vervoer.
Wat gaat er qua dienstregeling veranderen?
Dienstregeling
De belangrijkste veranderingen voor de Hoeksche Waard zijn:
- R-net Oud-Beijerland: met ingang van de nieuwe concessie wordt Oud-Beijerland bediend door twee R-net-lijnen, te weten 470 Zuidplein – Tienvoet – Bierkade – Zinkweg en 460 Zuidplein – busstation Heinenoord – Poortwijk Zuid – Zinkweg – Goudswaard. Beide lijnen krijgen een hoge frequentie (spits acht, dal vier, ’s avonds en in het weekend twee ritten per uur); het traject Zinkweg – Goudswaard wordt twee (avond en weekend) tot vier keer per uur (werkdagen overdag) bediend. Zodra de busbaan door de nieuwe wijk Stougjeswijk gereed is gaat lijn 460 deze route bedienen; de nieuwe inwoners hebben dus direct hoogwaardig openbaar vervoer voor de deur.
- De basislijnen in de Hoeksche Waard (164 busstation Heinenoord – Numansdorp – Zuid-Beijerland, 166 busstation Heinenoord – Dordrecht) en 167 (busstation Heinenoord – Puttershoek – Strijen) krijgen een kwartierdienst in de spitsuren en daarbuiten een halfuurdienst. De huidige spitslijnen 174, 176 en 177 worden in deze basislijnen geïntegreerd, wat het ov-aanbod overzichtelijker maakt. De lijnen worden ingekort tot busstation Heinenoord, waar een goede aansluiting geboden op alle andere lijnen en bestemmingen. Met ingang van de dienstregeling 2028 wordt de frequentie op deze lijnen ook overdag verhoogd naar een kwartierdienst. De belangrijkste kernen in de Hoeksche Waard krijgen daardoor een ‘hartslag van een kwartier’.
- De verbinding van de Hoeksche Waard naar NS-station Lombardijen en het Maasstad Ziekenhuis (lijn 163) krijgt een hogere frequentie van twee ritten per uur op werkdagen overdag. Deze lijn gaat ook ’s avonds en in het weekend rijden met een frequentie van een rit per uur.
- De bereikbaarheid van kleinere kernen wordt fors verbeterd. De huidige buurtbussen blijven rijden volgens de bekende routes. ’s Avonds en in het weekend gaan op deze routes belbussen met een vaste dienstregeling rijden die telefonisch of met een app besteld kunnen worden. De belbussen gaan ook een aantal kernen bedienen die nu geen openbaar vervoer hebben. Net als de grote bussen rijden de belbussen altijd tot middernacht.
De belangrijkste veranderingen voor Goeree-Overflakkee zijn:
- R-net-lijn 436 krijgt een hogere spitsfrequentie van acht ritten per uur; de huidige spitslijn 437 wordt geïntegreerd in lijn 436 waardoor een duidelijker aanbod ontstaat. ’s Avonds en in het weekend gaat lijn 436 twee keer per uur rijden, waardoor het ov veel beter bruikbaar wordt voor alle doelgroepen.
- Lijn 104 Spijkenisse – Stellendam – Ouddorp – Renesse gaat op werkdagen van maandag tot en met zaterdag overdag elk half uur rijden tussen Spijkenisse en Ouddorp. In de zomerperiode wordt de frequentie ook ’s zondags verhoogd om het openbaar vervoer voor toeristen (nog) aantrekkelijker te maken.
- De bereikbaarheid van de kleinere kernen op Goeree-Overflakkee wordt met de introductie van lijn 135 Ooltgensplaat – Den Bommel N59 – Stad aan ’t Haringvliet – Middelharnis – Dirksland – Herkingen fors verbeterd. Deze lijn rijdt zeven dagen in een uurdienst; in combinatie met de buurtbus wordt op werkdagen overdag op veel plaatsen een halfuurdienst geboden. De nieuwe lijn zorgt er ook voor dat het streekziekenhuis in Dirksland voor veel meer mensen makkelijk met openbaar vervoer bereikbaar wordt.
- Net als in de Hoeksche Waard wordt ook op Goeree-Overflakkee een aantal kleine, nu niet met ov bediende kernen aangesloten op het ov-net door middel van belbussen met een vaste route en vaste vertrektijden die tot middernacht rijden.
In de afbeelding ‘Overzicht buslijnen HWGO vanaf eind 2025’ is het geboden netwerk (exclusief de scholierenlijnen) gevisualiseerd.
Betrouwbaarheid op orde
In de nieuwe concessie stellen we de basisbehoeften van de reizigers centraal. De bus rijdt op tijd, aansluitingen worden gehaald en de reis is comfortabel. Mocht er iets misgaan dan wordt de reiziger altijd verder geholpen, bijvoorbeeld met een andere reisroute of vervangend vervoer. Daarnaast moeten reizigers erop kunnen vertrouwen dat hun reismogelijkheden gedurende de concessie blijven bestaan. Daarvoor moet het busnet zo min mogelijk worden gewijzigd.
Knooppunten zoals busstation Heinenoord waar bussen uit alle richtingen tegelijkertijd aankomen en vertrekken zorgen voor een makkelijke en snelle overstap. Dit geldt voor alle bussen, ook voor de aansluitende buurtbussen en belbussen. Om ook in de toekomst goede aansluitingen mogelijk te maken investeren provincie en gemeenten in maatregelen om de reistijden betrouwbaar te houden.
Documenten
- Bekijk het Vervoerplan 2025 HWGO van Connexxion
- Overzicht buslijnen HWGO vanaf eind 2025 (zie hiervoor het kaartje).
- Overzicht bediening kleine kernen HWGO (pdf, 150 kB)
Ga naar de website van vervoerder Connexxion of Transdev.
Ga naar de website van vervoerder Connexxion.