De borden met digitale reisinformatie in Zuid-Holland zijn aan vervanging toe. Daarom worden er 850 nieuwe digitale informatieborden bij haltes geplaatst door Q-lite. Op deze digitale informatieborden staat hoe laat het openbaar vervoer vertrekt. Ook staat er informatie op over vertragingen, omleidingen en alternatieve routes. Op elk bord zit een drukknop of toetsenbord voor audiobegeleiding. Zo kunnen slechtzienden horen wat er op het bord staat.
Ruim 200 haltes waar nu nog geen digitaal informatiebord staat krijgen de komende maanden een nieuw digitaal informatiebord. Dit zijn haltes waar bijvoorbeeld veel reizigers gebruik van maken of haltes waar belangrijke voorzieningen in de buurt zijn. In totaal worden er ruim 850 nieuwe digitale informatieborden geplaatst. Samen met de digitale informatieborden langs de R-net haltes, welke blijven staan, komt het totaal op ruim 1.000 stuks. Door een efficiëntere plaatsing worden er 2% meer reizigers geholpen dan met het oude aantal digitale informatieborden.
Moderner en duurzamer
Het nog beter bereikbaar maken van Zuid-Holland is een van onze belangrijkste taken. Actuele en toegankelijke reisinformatie speelt hierin een belangrijke rol. De nieuwe digitale informatieborden zijn moderner en duurzamer dan de oude. Op de digitale informatieborden staat hoe laat bijvoorbeeld de bussen vertrekken. De nieuwe digitale informatieborden werken met de modernste technieken. Daardoor zijn ze beter leesbaar. Ook krijgen ze een audioknop voor blinden en slechtzienden. Hierdoor kunnen vervoerders nog beter informatie over vertragingen, omleidingen en alternatieve routes delen. En zuinig zijn de nieuwe digitale informatieborden ook: door LED-verlichting gebruiken ze veel minder energie. Meer informatie over duurzaam OV lees je op deze pagina.
Op dit moment staan er in de concessie Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee, Drechtsteden- Molenlanden-Gorinchem en in Zuid-Holland Noord ongeveer 1.300 digitale informatieborden. Bij een aantal bushaltes wordt het oude digitale informatiebord wel weggehaald, maar komt er geen nieuwe terug. Dit is bij haltes waar weinig mensen gebruik van maken. Reizigers vinden de dienstregeling dan in het bushokje of aan de haltepaal bij de bushalte. De dienstregeling staat ook op www.9292.nl. In Google Maps staat waar een nieuw digitaal informatiebord komt te staan.
Wat merk je van de werkzaamheden?
Het kan zijn dat er gewerkt wordt op je halte. De vertrektijden van het openbaar vervoer veranderen niet door de werkzaamheden. De werkzaamheden worden buiten de spits uitgevoerd. De spits valt in de ochtend tussen 07.00-09.00 en in de middag tussen 16.00-18.00. Tijdens deze tijden wordt er niet gewerkt bij de haltes.
Op busstations en knooppunten kan het wel voorkomen dat reizigers op een andere bushalte moet opstappen dan gebruikelijk. Als dat zo is, wordt dat duidelijk aangegeven.
Betrouwbaarheid
Op het nieuwe digitale informatiebord zie je achter het nummer van de bus een symbool en 3 puntjes (…) staan. Dit geeft aan hoe betrouwbaar de vertrektijd is. Het symbool betekent dat de vertrektijd op het bord actueel is. Staan er 3 puntjes (…) dan kan de vertrektijd die op het bord staat nog veranderen.
Voorleesfunctie
Mensen die niet of slecht kunnen zien, kunnen de reisinformatie ook horen. Alle digitale borden hebben een voorleesfunctie. Deze zet je aan door op een gele knop te drukken. De knop zit op de paal of op het informatiebord zelf. De knop is goed voelbaar. Als je op de knop drukt wordt voorgelezen wat er op het informatiebord staat. Je hoort dan bijvoorbeeld het lijnnummer, de reisrichting en het aantal minuten dat het nog duurt voordat de bus vertrekt. Maar ook wanneer een rit uitvalt wordt dit voorgelezen. Is er geen actuele reisinformatie beschikbaar? Dan hoor je hoe laat de bus volgens de dienstregeling vertrekt.
Op busstations komen bovendien informatieborden met een braille-toetsenbord. Druk hiermee jouw lijnnummer in en de reisinformatie wordt uitgesproken. Als je daarna bij de halte staat en er verandert iets aan jouw reis dan hoor je dat automatisch.
Storing melden met QR-code
Op de nieuwe digitale informatieborden zit een sticker met een QR-code. Deze code kun je scannen met je telefoon om een storing aan het digitale informatiebord online te melden. Je melding komt terecht bij de leverancier die de storing oplost. Door een storing door te geven, help je mee aan goed openbaar vervoer.
Contact en meer informatie
Vragen over de digitale informatieborden ontvangen we graag via: dris@pzh.nl.