De regio Drechtsteden – Molenlanden - Gorinchem (DMG) heeft sinds december 2018 een vernieuwd openbaar vervoernetwerk. Met de komst van het nieuwe netwerk heeft de regio een stevig netwerk van snel, frequent hoogwaardig openbaar vervoer met maar liefst 7 HOV-lijnen, waarvan er 3 als R-net rijden.
De 7 nieuwe hoogwaardige openbaar vervoer lijnen (HOV) vormen samen met de regionale spoorlijn, de MerwedeLingelijn, de ruggengraat voor het openbaar vervoer in de regio. Een herkenbaar, kwalitatief netwerk van snel, betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer. Met goede aansluitingen op andere bussen en de trein. Zo is het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto.
Zeven HOV lijnen
De regio DMG heeft 7 HOV lijnen, 3 R-net lijnen en 4 reguliere HOV-lijnen, die Qbuzz als snelBuzz rijdt. Het verschil tussen R-net en HOV zit in de toepassing van de R-net productformule, hét kwaliteitsmerk voor HOV in de Randstad. Een belangrijk verschil is de voor reizigers zeer herkenbare rood/grijze R-net uitstraling. Daarnaast is frequentie van de R-net lijnen hoger: in de spits elke 10 minuten een bus en daarbuiten elke 15 minuten. De reguliere HOV-lijnen rijden met een lagere frequentie, maar hebben verder alle voordelen van HOV. Met de introductie van de 3 nieuwe R-net lijnen is het Randstedelijke R-net in de provincie Zuid-Holland behoorlijk uitgebreid.
Sinds december 2018 is de succesvolle MerwedeLingelijn eveneens onderdeel van R-net. Deze lijn staat volgens recent onderzoek onder reizigers aan de top van de best gewaardeerde regionale spoorlijnen.
De voordelen van HOV
Alle HOV bussen rijden over snelle, doorgaande routes en stoppen in de regel minder vaak. Dit levert rijtijdwinst op, verkleint de kans op vertraging en leidt daardoor tot grotere betrouwbaarheid en meer reiscomfort. De bussen rijden frequent en zijn comfortabeler dan reguliere bussen. Veel haltes krijgen extra voorzieningen, zoals overdekte fietsenstallingen en P+R terreinen. Ook wordt er ingezet op een betere bereikbaarheid van de haltes per fiets. De haltes bieden verder meer wachtcomfort en hebben digitale informatiepanelen waarop actuele vertrektijden staan.
Waar rijden de HOV-bussen?
- R-net lijn 488:
Rotterdam Kralingse Zoom – H.I. Ambacht – Zwijndrecht – Dordrecht - R-net lijn 489:
Rotterdam Kralingse Zoom – Ridderkerk – Alblasserdam (de bus rijdt 2x per uur door naar Kinderdijk en Nieuw-Lekkerland) - R-net lijn 491:
Rotterdam Zuidplein – Oostendam - Papendrecht – Sliedrecht - snelBuzz lijn 316:
Dordrecht –Papendrecht – Alblasserdam (de bus rijdt 2x per uur door naar Kinderdijk) - snelBuzz lijn 387:
Utrecht – Meerkerk - Gorinchem (bus rijdt 2x per uur door naar Hoog Dalem) - snelBuzz lijn 388:
Rotterdam Kralingse Zoom – Papendrecht – Sliedrecht – Meerkerk - Utrecht - snelBuzz lijn 392:
Rotterdam Zuidplein – Lombardijen – Oostendam – H.I. Ambacht – Zwijndrecht - Dordrecht
Naast de stevige ruggengraat van hoogwaardig openbaar vervoer heeft de regio een netwerk van stad- streek- en buurtbussen. Aangevuld met slimme, kleinschalige mobiliteitsoplossingen. Zodat iedereen van deur tot deur kan reizen. Ook op plaatsen waar de vraag naar openbaar vervoer klein is én voor kwetsbare inwoners. Meer informatie over het openbaar vervoer in de regio DMG is te vinden op de website van Qbuzz.
Infrastructurele maatregelen
Om de HOV bussen sneller en betrouwbaarder te laten rijden, zijn aanpassingen nodig aan de infrastructuur. De provincie Zuid-Holland werkt samen met gemeenten in de regio en andere wegbeheerders aan de een flink aantal infrastructurele maatregelen. De maatregelen worden gefaseerd voorbereid en uitgevoerd.
In 2018 is de eerste fase van deze opgave gerealiseerd. In totaal zijn in de Drechtsteden 27 HOV/R-net haltes (13 locaties) aangepakt; in Alblasserdam, Papendrecht, Dordrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht Baanhoek en bij het nieuwe overstappunt Oostendam. In de regio Molenlanden, Gorinchem gaat het om 11 HOV haltes (5 locaties). Er zijn nieuwe haltes bij Meerkerk N214/A27, langs de N214 bij Noordeloos, Bleskensgraaf en Molenaarsgraaf en bij de stations van Gorinchem en Sliedrecht. In opdracht van de gemeente Sliedrecht en in samenwerking met de provincie Zuid-Holland is het kruispunt Sportlaan-N482 opnieuw ingericht. Hiermee is de doorstroming van de bussen op dit kruispunt sterk verbeterd.
Volop in ontwikkeling
Voor 2019/2020 staat een volgende serie maatregelen op de planning. Nu duidelijk is hoe het nieuwe openbaar vervoernetwerk eruit ziet, wordt gekeken welke maatregelen er verder nodig zijn om Qbuzz optimaal te faciliteren en het openbaar vervoer in de regio verder te verbeteren. Niet alleen extra haltes, maar ook fietspaden, doorstroommaatregelen, busstroken en een busplatform bij Alblasserdam.
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
@H. Bovekerk
Lijn 388 rijdt ook op zon- en feestdagen. U kunt dit vinden in de dienstregeling van Qbuzz: https://prod-dmg.cdn.prismic.io/prod-dmg%2Fbceb4671-5736-4126-aefb-ad94d1953ed8_200+-
+dmg+12-2018+-+compleet+-+web.pdf
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
@Jaap van Popta
Het is inderdaad vervelend als bussen te vol zijn om passagiers op te nemen bij de halte. In dit geval gaat het om zogenoemde “Tempo 100” bussen die geen staanplaatsen hebben. Vanuit de provincie monitoren wij deze klachten zorgvuldig en spreken wij de vervoerder aan op zijn vervoerplicht. Q buzz is bekend met het probleem en onderzoekt oplossingen hiervoor.
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
Noem het maar een kwaliteitsimpuls als de nieuwe halte van de 387 Meerkerk gewoon wordt overgeslagen als de bus vol zit, wat is dan het nut van een nieuwe halte als je niet eens weet of de bus daar wel stopt.
Daarover gesproken, mensen worden gewoon uit de bus gezet omdat er geen zitplaatsen meer zijn, het is toch van te voren exact bekend hoeveel mensen gebruik maken van deze bus, waarom wordt er dan te klein materieel ingezet. Ook niet echt een kwaliteitsimpuls.
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
@ P.van Es
De nieuwe lijnvoering, inclusief de wijzigingen, is het resultaat van een afweging en overleg met gemeentes waarbij de voorrang is gegeven aan gestrekte lijnen en snelle verbindingen met aantakkende lijnen van streekBuzz en aanvullende diensten (kijk hiervoor ook op www.qbuzz.nl/dmg)
Qbuzz heeft afwegingen gemaakt op basis van de reizigersstromen in het hele netwerk, en heeft daarbij een passend aanbod geformuleerd.
De basis van het openbaar vervoer blijft die van gestrekte snelle lijnen en soms langere afstanden naar de haltes. Qbuzz biedt hiervoor alternatieven als BestelBuzz voor de Molenlanden en Alblasserwaard, Deur-halte taxi voor het gehele gebied, E-wheels binnen enkele wijken van Dordrecht en Papendrecht, en de deelfietsen van Nextbike.
Qbuzz neemt alle suggesties over verbeteringen in de lijnvoering mee in de besprekingen over de volgende dienstregeling (eind 2019).
U kunt voor reizen met Qbuzz het beste hun eigen reisplanner gebruiken via www.qbuzz.nl/dmg/reizen/reisplanner
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
@Matthijs
Qbuzz heeft zelf erkend dat de wisseling met Arriva niet goed is verlopen.
Qbuzz heeft inmiddels verbeteringen aangebracht in de dienstverlening, zoals dat is afgesproken met provincie Zuid-Holland. Ook zijn IT problemen opgelost waardoor voor de reiziger duidelijk is waar de bus naartoe gaat en de chauffeurs de routes beter kennen.
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Hendrik Ido Ambacht
Waardeloos vervoer in en rond Hendrik Ido Ambacht!
Bestaande buslijnen gewoon geschrapt, haltes in Ambacht als een soort van "hoofd-halte" in gebruik genomen genomen die er helemaal niet toe doen.
Drukke Banckertplein-halte (op een paar uurtjes na, lijn 192 op ma-vr.) nagenoeg buiten bedrijf. Eigenlijk een hele wijk in de kou gezet!
En ook op deze 192 lijn: Wat betekend: Rijdt niet in de kerst- en zomervakantie? (Zie ik ook op andere lijnen staan. Is nogal een ruim begrip!)
Lijkt wel of iemand die nooit in Ambacht is geweest de nieuwe routes ingekleurd heeft achter een pc.
Voor mij één grote teleurstelling!
Groeten.
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
@G.J. Verlare
Qbuzz doet erg haar best om de start van het vervoer in het gebied zo goed mogelijk te laten verlopen. Helaas gaat daarin in het begin soms het een en ander mis en is de dienstverlening nog
niet optimaal. Zij herstellen dit zo snel mogelijk, excuses voor de overlast.
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
Ik denk dat jullie het van goed naar mega superslecht hebben gemaakt!! Ik bedoel, er zijn ook mensen die op zondag werken vanuit papendrecht en de bus namen om hiernaartoe te gaan. Plots bestaat er de mogelijkheid niet meer om dat te doen OP ZONDAG WANT ER RIJDT HELEMAAL GEEN BUSSEN BINNENDOOR, WTF!!. Je moet ipv de bus eerst lopend/fietsen in de kou of slecht weer naar de busstation papendrecht, terwijl wij de mogelijkheid hadden om gewoon de bus te nemen. Wat in vredesnaam is dit allemaal, ik bedoel, denk ook aan degenen die alleen maar met de OV reizen. Dit klopt voor geen meter. Het is alleen maar chaos en chaos, iedereen die te vroeg of te laat op hun werk of op school komen. Hebben jullie niet er aan gedacht of zo!! Wie in vredesnaam heeft dit allemaal bedacht, had geen rekening met de rest gehouden. Ik bedoel, maak het gewoon goed of draai de diensten terug!! Nieuwe of oude bussen maakt geen enkele “piep” uit, zolang de verbindingen en diensten weer kloppen. En nog iets, bij arriva konden de kinderen tot 11 jaar gratis reizen en voor volwassenen een bepaalde dag voor gratis reizen. Arriva was zeker goed voor zijn reizeigers, en nú pfffff..... Tarieven vol op en noem maar op, SCHANDALLIG!!
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
@Beste heer / mevrouw Hoogendoorn,
Qbuzz doet erg haar best om de start van het vervoer in het gebied zo goed mogelijk te laten verlopen. Helaas gaat daarin, in het begin, soms het een en ander mis en is de dienstverlening nog niet optimaal. Zij herstellen dit zo snel mogelijk, excuses voor de overlast.
De planner van 9292 maakt gebruik van andere open data dan de planner van Qbuzz. Daardoor kunnen er nuanceverschillen zitten in de reisadviezen. Daar waar Qbuzz deze verschillen tegenkomt of wanneer de gemeld worden, kunnen zij het verder uitzoeken en evt. corrigeren.
Re:HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
Wat een rommeltje en onoverzichtelijk gebeuren met q-buzz. Er is geen bus die op tijd rijdt. Als de buschauffeurs dan ook nog eens de weg niet weten en moeten worden geholpen door passagiers dan is het vertrouwen wel een beetje weg. Daarnaast laten chauffeurs passagierslijst de halte staan als de zitplaatsen allemaal bezet zijn want je mag niet staan in de bus. Dat is wel heel zuur als je al een uur in de kou staat te wachten terwijl er verkocht wordt dat in de spits iedere 10 minuten een bus rijdt. Pfff wat moet dit worden. ....q-buzz is zeker geen goed alternatief voor de auto