Het aantal inwoners in de Randstad groeit hard. De provincie Zuid-Holland zet zich in voor een leefbare en bereikbare Randstad, waarin de mobiliteit meegroeit zonder dat dit veel ruimte kost of leidt tot extra uitstoot of overlast. Ook langs de spoorlijn tussen Leiden en Utrecht liggen belangrijke gebieden om extra woningen te bouwen. Daarom werkt de provincie aan het verbeteren van de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht in het programma ‘Leiden-Utrecht Beter Bereikbaar (LUBB)’.
Vier treinen per uur
Een ambitie van dit programma is dat tussen Leiden en Utrecht de hele dag vier treinen per uur moeten rijden. Sinds 2021 is het aantal treinen in de “brede spits” op het spoor tussen Leiden en Utrecht flink verhoogd (van 6 tot 10 uur en van 15 tot 20 uur op werkdagen). Voor die uitbreiding naar vier treinen per uur de hele dag is het nodig om nog één spoorwegovergang op de spoorlijn ongelijkvloers te maken. Ook komt er een nieuw station, Hazerswoude-Rijndijk, dat ervoor zorg dat de regio beter bereikbaar wordt.
Aanleg wordt gelijktijdig uitgevoerd
Om de kosten en overlast te beperken, is besloten om de aanleg van de ongelijkvloerse kruising en het station Hazerswoude-Rijndijk gelijktijdig uit te voeren. Dit betekent wel dat het gehele bedrag in één keer nodig is in plaats van in fasen en dat de plannen op elkaar afgestemd moeten worden. Alle betrokken partijen – de gemeenten Leiden, Zoeterwoude, Alphen aan den Rijn en Bodegraven-Reeuwijk, de regio Holland-Rijnland, NS, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Zuid-Holland – zijn daarover met elkaar in gesprek om de beste oplossingen te vinden.
In de plannen hebben we aandacht voor de natuur, kijken we goed naar de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de directe omgeving en dragen we bij aan een veiliger en betrouwbaarder spoor en een beter bereikbaar Zuid-Holland. Zo kan iedereen comfortabel van A naar B reizen.
Vier treinen per uur in de spits tussen Leiden en Utrecht
Aanpassingen
Om op het traject Leiden-Utrecht elk kwartier een trein te laten rijden, zijn verschillende aanpassingen nodig. Zo komt er een viaduct over het spoor en N11 voor wegverkeer, een tunnel voor langzaam verkeer en wordt de spoorweg overgang Burgemeester Smeetsweg opgeheven. Ook komt er een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk.