Het aantal inwoners in de Randstad groeit hard. De provincie Zuid-Holland zet zich in voor een leefbare en bereikbare Randstad, waarin de mobiliteit meegroeit zonder dat dit veel ruimte kost of leidt tot extra uitstoot of overlast. Zo kan iedereen comfortabel van A naar B blijven reizen. Of je nu naar school of naar je werk gaat of een bezoek brengt aan vrienden.
De provincie werkt daarom aan het verbeteren van de spoorverbinding Leiden-Utrecht. De ambitie is om eind 2026 de frequentie te verhogen naar vier keer per uur de hele dag. Als er ieder kwartier een trein over dit traject rijdt, moeten de spoorbomen vaker sluiten. Dit zorgt voor meer overlast voor het overige verkeer. Ook kan dit onveilige situaties opleveren, waardoor er extra overwegveiligheidsmaatregelen vereist zijn.
Voor die uitbreiding naar 4 treinen per uur de hele dag is het dus nodig de kruising van het spoor met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude ongelijkvloers te maken en een nieuwe fietstunnel te realiseren tussen de Burgemeester Smeetsweg en de Ommedijkseweg onder de N11 en het spoor. Dit bevordert ook de doorstroming op de N11 en maakt de industrieterreinen Hoge Rijndijk, Grote Polder en Barre Polder beter bereikbaar.
In de plannen hebben we aandacht voor de natuur, kijken we goed naar de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de directe omgeving en dragen we bij aan een veiliger en betrouwbaarder spoor en een beter bereikbaar Zuid-Holland. Hierin werkt de provincie samen met de gemeente Zoeterwoude.
Vaak gestelde vragen
Wat is de planning voor de ongelijkvloerse kruising Burgemeester Smeetsweg?
- Momenteel wordt een aantal onderzoeken ten behoeve van het bestemmingsplan geactualiseerd.
- Parallel hieraan zal de aanbesteding van de realisatie worden voorbereid. Het is de verwachting dat eind 2023 het werk gegund kan worden.
- In de periode 2024 - 2026 vindt de realisatie van het project plaats.
- De voorlopige planning gaat uit van oplevering eind 2026.
Kan het project wel doorgaan vanwege de stikstofmaatregelen?
De provincie Zuid-Holland heeft de taak gekregen voor de aanpak van stikstof. Hiervoor is een zogenaamde stikstofbank opgericht. De stikstofbank biedt een extra mogelijkheid om natuurvergunningen te verlenen voor initiatieven waarbij stikstof wordt uitgestoten, zonder dat de natuur extra wordt belast. In de bank wordt landelijk stikstofruimte geregistreerd. De stikstofbank wordt gevuld met vrijgemaakte en vrijgevallen ruimte. Op een later moment kan deze ruimte uitgegeven worden aan nieuwe projecten. Ook projecten zoals deze worden daarin opgenomen zodat het risico op verslechtering van de stikstofgevoelige natuurgebieden wordt uitgesloten en de plannen kunnen doorgaan.
Waarom is er gekozen voor een viaduct in plaats van een tunnel?
Uit onderzoek is gebleken dat de aanleg van een tunnel ongeveer 2 keer zo duur zou worden als een viaduct. Dit wordt met name veroorzaakt door de hoge grondwaterstand, slappe ondergrond en de passage van de spoorbaan, waarbij het risico op verzakkingen groot is. Verder is het risico op schades aan de spoorbaan en ondergrondse infrastructuur is bij een tunnel groter dan bij een viaduct.
Is bodemdaling hier geen groot risico?
Hier is rekening mee gehouden in het ontwerp. Een hoge belasting door een hooggelegen passage heeft invloed op zijn omgeving. Ook de hoge belasting van het grondlichaam op de oude spoorbaan en rijksweg was een groot aandachtspunt voor het uitwerken van het ontwerp. Er zullen speciale eisen worden gesteld en dus maatregelen moeten worden genomen om de invloed te minimaliseren.
Welke invloed heeft de ongelijkvloerse kruising op de verkeersdrukte op de Hoge Rijndijk en de Weijpoortseweg?
Voor de uitbreiding naar 4 treinen per uur de hele dag is het nodig de kruising van het spoor met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude ongelijkvloers te maken en een nieuwe fietstunnel te realiseren tussen de Burgemeester Smeetsweg en de Ommedijkseweg onder de N11 en het spoor. Dit bevordert ook de doorstroming op de N11 en maakt de industrieterreinen Hoge Rijndijk, Grote Polder en Barre Polder beter bereikbaar.
Uit verkeersonderzoek blijkt dat door de aanleg van een ongelijkvloerse Burgemeester Smeetsweg er een verschuiving van verkeer plaatsvindt. Uit berekeningen blijkt dat er zo’n 25% minder verkeer (per etmaal) komt op de Hoge Rijndijk tussen de Hazerswoude-Rijndijk en de Burgemeester Smeetsweg. Op de Burgemeester Smeetweg naar Leiden zal dit zo’n 2% minder verkeer zijn.
Wat gebeurt er met de 'graffititunnel'?
We weten dat Zoeterwoude een zeer succesvolle 'graffititunnel' heeft en een favoriet cultuurobject is. Binnen de eisen die gesteld worden vanuit sociale veiligheid, zal er samen met de gemeente worden gekeken waar er weer een cultuurobject gerealiseerd kan worden die ook past binnen de verkeersveiligheid en sociale veiligheid van de fietstunnel.
De nieuwe fietstunnel wordt in één lijn gemaakt en gericht op de molen ter herkenning en overzicht van de fietsers. Verder wordt de fietstunnel voorzien van schuine wanden en open ruimtes ten behoeve van de daglichttoetreding, comfort en sociale veiligheid van de fietsers.
Ontstaat er door de hoge ligging van de Burgemeester Smeetsweg niet meer geluid voor omwonenden?
In onderzoeksgebied van de Burgemeester Smeetsweg zijn geen geluidsgevoelige objecten en volgens Wet Geluidhinder hoeft geen nader onderzoek plaats te vinden.
Het spoorgeluid wordt afgeschermd door de hoge ligging van de op-afritten van de N11 en de hoge ligging van de BSW. Verder zal het geluid ook verminderen door het weghalen van de gelijkvloerse spoorwegovergang doordat het spoor nu volledig in ballastbed komt te liggen.
De geluidsbelasting van de N11 geeft wel bij een tiental woningen een verhoging van de geluidsbelasting; om deze reden wordt er tweelaags ZOAB gelegd dat deze overschrijding wegneemt.
Hoe kan ik opmerkingen/ideeën aangeven?
Alle betrokken partijen vinden participatie erg belangrijk. Bewoners, gebruikers en belanghebbenden zijn de deskundigen van de omgeving en worden daarom gevraagd om opmerkingen en ideeën te geven en aan te blijven geven. Deze opmerkingen en ideeën zullen waar mogelijk worden meegenomen. In het verdere besluitvormingsproces zullen formele inspraakprocedures worden gehouden en ook hier kunnen alle bewoners inbreng geven. Je kunt opmerkingen en ideeën altijd sturen naar bsw-ongelijkvloers@pzh.nl.
Vragen?
Vragen over het project Ongelijkvloerse kruising Burgemeester Smeetsweg kun je stellen aan het project via e-mailadres: bsw-ongelijkvloers@pzh.nl.
Visual door de fietstunnel - Ongelijkvloerse Kruising Burgemeester Smeetsweg
Deze video geeft de situatie weer vanaf het nieuwe fietspad met de fietstunnel. De video start in zuidelijke richting ongeveer ter hoogte van het huidige tankstation langs de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude.
De provincie Zuid-Holland vindt het erg belangrijk dat iedereen onze informatie kan zien, horen en begrijpen. Klik op de knop 'Bekijk de volledig toegankelijke film'. Die vind je onder de video.
Er verschijnt een nieuwe pagina, met de video en de volledige tekst.
Visualisatie kruising N11 en Burgemeester Smeetsweg west - oost
De video is een visualisatie van de toekomstige situatie van de ongelijkvloerse kruising N11 met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude.
Visual rondje ongelijkvloerse kruising Burgemeester Smeetsweg (spoor/N11)
Een visualisatie van de kruising Burgemeester Smeetsweg (spoor/N11) in Zoeterwoude. Er wordt in vogelvlucht een rondje gemaakt over de kruising.
Contact en meer informatie
Vragen over het deelproject ‘Ongelijkvloerse kruising Burgemeester Smeetsweg’ ontvangen we graag via: bsw-ongelijkvloers@pzh.nl.