Waarom doen we dit?
Betere fietsverbindingen zorgen ervoor dat mensen eerder de fiets nemen in plaats van de auto. Dat is goed voor de gezondheid en het milieu. Daarnaast draagt het bij aan een betere bereikbaarheid en biedt het kansen voor (fiets)recreatie.
In de regio tussen Rotterdam en Dordrecht vinden veel relatief korte fiets- en autoritten plaats. Door de fietspaden te verbeteren verwachten we dat nog meer mensen veilig en vlot tussen deze gemeenten kunnen fietsen.
Het noordelijke deel van de doorfietsroute, tussen Rotterdam, Ridderkerk en Capelle aan den IJssel, valt onder het gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Voor dit deel van de route is er een eigen projectpagina op de website van de MRDH. Het gedeelte naar Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Dordrecht valt onder de Drechtsteden en wordt door betrokken gemeenten en de provincie uitgevoerd. Dit deel is ongeveer 17km lang, de totale route tussen Rotterdam en Dordrecht is ongeveer 32km lang.
Hoe doen we dit?
De betrokken gemeenten, de MRDH en de provincie werken samen om de fietspaden in deze regio te verbeteren. De doorfietsroute wordt veiliger en comfortabeler door de aanleg van brede fietspaden, met aandacht voor groen en beleving en waar mogelijk voorrang voor de fiets. Zo wordt er een nieuwe fietsbrug gerealiseerd in Capelle aan den IJssel over de N210, waardoor het nieuwe woongebied Rivium makkelijker bereikbaar wordt met de fiets vanaf metrostation Kralingse Zoom. Ook wordt het fietspad over de Van Brienenoordbrug verbreed waardoor deze oversteek over de Nieuwe Maas straks een stuk comfortabeler wordt. Daarnaast wordt er een nieuwe onderdoorgang gerealiseerd onder de Rotterdamseweg in Ridderkerk.
Wat heb ik eraan?
Wie tussen Rotterdam en Dordrecht moet reizen, kan straks gebruikmaken van duidelijk aangegeven, comfortabele en veilige fietspad. Hierdoor ben je snel op de plek van bestemming, kunt u makkelijk overstappen van de fiets op de trein of de bus en neemt de verkeersveiligheid toe. Ook is het goed voor de gezondheid, zorgt het voor een afname van C02-uitstoot in het gebied én ervaart u minder overlast van autoverkeer.
Wanneer gebeurt dit?
Voor het plandeel in het gebied van de MRDH hebben de gemeenten Rotterdam, Ridderkerk en Capelle aan den IJssel medio 2023 een intentieovereenkomst getekend.
Voor het deel van de route door Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Dordrecht onderzoeken de provincie en de Drechtsteden onder andere een slimme oplossing voor twee tunnels in Zwijndrecht in combinatie met woningbouwontwikkeling in Hendrik-Ido-Ambacht. Ook wordt gekeken naar het fietspad op de brug over de Noord in combinatie met een reconstructie van deze brug door Rijkswaterstaat in 2024/2025. In combinatie met de woningbouw in de Spoorzone Dordrecht (Maasterras) en reconstructie van de brug bij Dordrecht wordt gekeken naar verbetering voor de fiets op de brug. Het onderzoek is naar verwachting eind 2023 gereed, daarna volgt de ontwerpfase in 2024. De oplevering van het totaalproject is gepland voor 2030.
Op de hoogte blijven
Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact met ons op.