De provincie heeft hoge ambities op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Dat geldt ook voor de fietspaden. We gebruiken fietspaden die wij zelf in beheer hebben of aanleggen om innovaties te testen en toe te passen. En door het beschikbaar stellen van subsidies en het delen van kennis maken we ook andere partijen enthousiast over innovatieve, energieneutrale ontwikkelingen. Op deze pagina vind je ter inspiratie enkele voorbeelden van innovatieve fietsprojecten.
Reflecterende kantmarkering
De provincie heeft op bijna 200km fietspad buiten de bebouwde kom duurzame kantmarkering aangebracht. Kantmarkering vergroot, zeker in het donker of bij slecht weer, de veiligheid voor de fietser. Als markeringsmateriaal is KoudSprayPlast toegepast. Dit is een duurzame vorm van markeringsmateriaal. De verf wordt op de weg gespoten waarna er glasparelmix overheen wordt gestrooid. Deze reageert met de verf, waardoor een sterke markering ontstaat met een langere levensduur dan de standaard markering. De glasparelmix zorgt ook voor de reflectie, waardoor de lijnen, met name als ze verlicht worden, goed zichtbaar zijn.
PlasticRoad als oplossing voor bodemdaling
Veel gemeenten in het westen van Nederland hebben last van een zakkende veenbodem waardoor overheden vaker en tegen hoge kosten straten moeten ophogen. Als mogelijke oplossing hiervoor is in Gouda een proef met PlasticRoad gestart. PlasticRoad werkt met gerecycled huishoudplastic als ophoogmateriaal en wegdek. Een plastic wegdek is 3 tot 5 maal zo licht als asfalt. Als je minder gewicht op slappe bodem legt, dan drukt die minder snel in elkaar. De daling gaat minder snel en het fietspad gaat langer mee. Onder het plastic wegdek is ruimte om water af te voeren en als de weg ooit vervangen moet worden, is het hergebruikte plastic opnieuw te gebruiken. PlasticRoad is ook een duurzame oplossing. Voor 100 meter PlasticRoad wordt 5500 kilo gerecycled plastic gebruikt. Dat is niet alleen circulair maar ook 75% minder grondstof dan nodig is voor het produceren van asfalt. Ten opzichte van asfalt kost bovendien het aanleggen en onderhouden 70% minder tijd en is er 80% minder transport nodig, wat de CO2-uitstoot flink verminderd.
Innovatieve bodemstabilisatie
Het fietspad F441 bij Stolwijk ligt in een veenweidegebied. Veen is zacht en weinig draagkrachtig, wat het moeilijk maakt daarop fietspaden aan te leggen en in goede staat te houden. Door het zogenoemde Allu Stabilisatie Systeem toe te passen, wordt de grond stevig en stabiel. De grond wordt echter niet zo hard dat het aanleggen van bijvoorbeeld leidingen en duikers problematisch wordt. De provincie doet onderzoek naar de bodemchemische omstandigheden en het grondwater. Ze monitort met name op de gidsstoffen molybdeen en nikkel. Op basis van de resultaten wordt besloten over bredere toepassing van de techniek.
Fietsgeleidingssysteem Beneden Merwederoute
Om ervoor te zorgen dat de fiets een aantrekkelijk alternatief is voor de auto, is het belangrijk om snel, vlot en veilig van A naar B te kunnen fietsen. Dat kan bijvoorbeeld op de Beneden Merwederoute tussen Alblasserdam en Sliedrecht. De brug over de Noord in Alblasserdam vormde echter een obstakel. Daarom hebben we daar het fietsgeleidingssysteem Velo Comfort aangebracht. Dit is een traplift voor fietsen. Het systeem bestaat uit 2 delen. Op de ene trap ligt een lopende band die de fiets omhoog transporteert en aan de andere zijde ligt een borstelgoot om de fietsen die over de trap naar beneden rijden af te remmen. Er zijn veel goede ervaringen; het systeem wordt dan ook veel gebruikt. Op basis van gebruikerservaringen is het inmiddels al verder ontwikkeld. De provincie promoot de toepassing van het geleidingssysteem op andere locaties.
Bike Scout
Het fietspad Middel Broekweg is een fietsroute voor onder andere scholieren vanuit Wateringen en Kwintsheul naar Naaldwijk. De provincie wil op deze fietsroute het fietscomfort en de fietsveiligheid verbeteren. Eerdere maatregelen hadden al een positieve uitwerking op de verkeersveiligheid, Bike Scout dient als aanvulling hierop. Bike Scout is een intelligent radarsysteem dat automobilisten waarschuwt voor naderende fietsers. Dat doet het door de snelheid en afstand van naderende fietsers te volgen en de aankomsttijd op de kruising te berekenen. Op de juiste tijd waarschuwen oplichtende ledlampen in het wegdek het verkeer voor naderende fietsers. Het plaatsen van het Bike Scout-systeem is een pilot. Als er blijkt dat toepassing de verkeersveiligheid vergroot, onderzoekt de provincie of er nog meer kruisingen zijn waar dit systeem toegepast kan worden.
De Snelbinder
Op fietsbrug De Snelbinder is innovatief asfalt aangebracht dat strooien in de wintermaanden (bijna) onnodig maakt. Het doel ervan is om de veiligheid en het comfort voor fietsers in de winterperiodes vergroten en de onderhoudskosten voor het wegdek van de fietsbrug verlagen. Opbrengst: We monitoren het effect van het innovatieve asfalt 10 jaar lang. De ervaringen tot nu toe zijn positief. Er worden aanzienlijke kosten bespaard doordat strooien vrijwel niet meer nodig is.
Lichtgevende belijning
De provincie heeft lichtgevende strips aangebracht op het fietspad langs de N460. De strips zijn aangebracht tussen de bestaande belijning. Overdag laden ze op; wanneer het donker is, geven ze licht. De lichtgevende belijning biedt de weggebruiker uiteindelijk een overzichtelijke verkeerssituatie en vergroot zo de verkeersveiligheid op een duurzame manier.