De komende jaren werkt de provincie Zuid-Holland, samen met de provincie Utrecht, aan het groot onderhoud van 7 bruggen over het Merwedekanaal.
Waarom is onderhoud belangrijk?
We vinden het belangrijk dat de bruggen ook in de toekomst veilig en beschikbaar zijn. Natuurlijk voor de auto's, vrachtwagens, bussen en fietsers die over de bruggen rijden. Maar ook voor schepen die de bruggen veilig willen passeren. Deze bruggen zijn belangrijk voor de verbinding tussen de dorpen aan beide kanten van het kanaal. Helemaal voor de bewoners van bijvoorbeeld Lexmond, Meerkerk en Arkel. Het is dus belangrijk dat we de bruggen regelmatig onderhouden.
Wat merk je van het onderhoud?
Het onderhoud aan de 7 bruggen is een grote klus. Hinder voor weggebruikers en scheepvaart is helaas niet te voorkomen. Zo zijn de bruggen soms een tijd afgesloten voor het wegverkeer en kunnen schepen de brug over het Merwedekanaal niet passeren. Natuurlijk proberen we de overlast te beperken, bijvoorbeeld door werkzaamheden gecombineerd uit te voeren. En door omleidingsroutes aan te geven als we een brug moeten afsluiten. We houden je steeds goed op de hoogte van de maatregelen die nodig zijn.
Wat doen we wanneer?
Het groot onderhoud aan de 7 bruggen is een grote klus waarbij grote delen van de bewegings- en besturingsinstallatie worden vervangen en verbeterd. De bruggen worden geschilderd en de slijtlagen en het asfalt worden vervangen. Dit is eens in de 15 jaar nodig om de bruggen veilig en beschikbaar te houden voor alle gebruikers. Sommige bruggen worden er zelfs uitgehesen om het onderhoud uit te kunnen voeren. We starten in 2023 met de eerste bruggen. De laatste brug is in 2025 aan de beurt.
Totaalplanning | |
---|---|
Zwaanskuikenbrug | is afgerond |
Meerkerksebrug | is afgerond |
Rijksstraatwegbrug | is afgerond |
Haarbrug | is afgerond |
Bolgerijensebrug | is afgerond |
Bazelbrug | 28 oktober 2024 t/m 31 januari 2025 |
Schotdeurensebrug | februari 2025 - mei 2025 (onder voorbehoud) |
De werkzaamheden verschillen per brug en zijn afhankelijk van de staat van de brug zelf. Bij de ene brug zal meer hersteld of vervangen moeten worden dan bij de andere brug. De werkzaamheden die worden verricht zorgen er voor dat de bruggen weer 15 jaar veilig en beschikbaar zijn voor de gebruikers.
Contact
Heb je een vraag over het project? Neem dan contact op met ons Contactcentrum via zuidholland@pzh.nl, onder vermelding van Bruggen Merwedekanaal. Je kunt ook telefonisch contact opnemen, via 0704416622.
Waar en waarom?
Welke bruggen krijgen groot onderhoud?
Tussen Vianen en Gorinchem krijgen 7 bruggen over het Merwedekanaal een grote onderhoudsbeurt. Het gaat om de volgende bruggen: Bolgerijensebrug, Zwaanskuikenbrug, Meerkerksebrug, Bazelbrug, Rijksstraatwegbrug, Schotdeurensebrug en de Haarbrug.
Wordt aan de Julianabrug in Vianen ook groot onderhoud uitgevoerd?
Iedere brug heeft af en toe groot onderhoud nodig maar deze brug nemen we niet mee in dit project. In dit project voeren we alleen groot onderhoud uit aan de volgende 7 bruggen: Bolgerijensebrug, Zwaanskuikenbrug, Meerkerksebrug, Bazelbrug, Rijksstraatwegbrug, Schotdeurensebrug en de Haarbrug.
Waarom is groot onderhoud belangrijk?
We willen dat de bruggen ook in de toekomst veilig zijn. Natuurlijk voor de auto's, vrachtwagens, bussen en fietsers die over de bruggen rijden. Maar ook voor schepen die de bruggen veilig willen passeren. Deze bruggen zijn belangrijk voor de verbinding tussen de dorpen aan beide kanten van het kanaal. Het is dus belangrijk dat we de bruggen regelmatig onderhouden.
Daarnaast doen we eens in de ongeveer 15 jaar groot onderhoud. Met groot onderhoud zorgen we dat de bruggen weer tientallen jaren mee gaan en aan de laatste (cyber)veiligheidseisen voldoen. Door gebruik van de nieuwste onderdelen en materialen, voorkomen we dat reserveonderdelen straks niet meer te koop zijn.
Wat is het belang van deze vaarroute?
De vaarweg is een belangrijke route voor de beroepsvaart en recreatievaart. Ieder jaar varen ongeveer 5000 vrachtschepen over het Merwedekanaal en ongeveer 10.000 recreatieschepen. Omdat de doorvaarthoogte van de bruggen niet zo hoog is, moeten de bruggen regelmatig open om schepen door te laten.
Wat gebeurt er als we geen onderhoud uitvoeren aan de bruggen?
Wanneer we de bruggen laten zoals ze nu zijn, dan kan dit op lange termijn voor schade en gevaarlijke situaties zorgen voor het weg- en scheepvaartverkeer. Naast regulier onderhoud is het nodig de bruggen eens in de ongeveer vijftien jaar een grotere onderhoudsbeurt te geven. Met groot onderhoud zorgen we ervoor dat de bruggen weer tientallen jaren meegaan. Bijvoorbeeld met een nieuwe verflaag, zodat de bruggen niet roesten. Of denk aan de nieuwste internetbeveiliging, zodat de besturing van de bruggen beschermd blijft tegen digitale criminaliteit. En om te voorkomen dat reserveonderdelen straks niet meer te koop zijn, maken we gebruik van de nieuwste onderdelen.
Wat gaat er gebeuren aan de bruggen?
Het onderhoud is per brug verschillend. Alle bruggen worden geschilderd, we brengen een nieuwe afwerking aan van het brugdek, en bij enkele bruggen worden de beweegbare delen van de brug er helemaal uitgehesen. Daarnaast vervangen we de complete elektrotechnische installatie en brugbesturing door de nieuwste onderdelen.
Hoe komen de bruggen er straks uit te zien?
In principe verandert het uiterlijk van de bruggen niet. Wel zullen ze opnieuw worden geschilderd zodat ze er straks weer netjes uit zien. Maar de kleur blijft hetzelfde.
Uitvoering werkzaamheden
Wat merk je van het groot onderhoud (algemeen)?
Het onderhoud aan de zeven bruggen is een grote klus. Hinder voor weggebruikers en scheepvaart zal er altijd zijn. Zo is een brug soms een tijdje afgesloten voor het wegverkeer en kunnen schepen de brug over het Merwedekanaal niet passeren. Natuurlijk proberen we de overlast te beperken. Bijvoorbeeld door alle werkzaamheden zo snel mogelijk uit te voeren. En door omleidingsroutes aan te geven als we een brug moeten afsluiten. We zullen informatie over de maatregelen blijven delen via de bekende kanalen van de provincie.
Blijft mijn woning, werk, school etc. bereikbaar?
Soms is een brug een tijdje afgesloten voor wegverkeer. In dat geval zijn er omleidingsroutes voor autoverkeer, fietsers en voetgangers.
Wordt er aan meerdere bruggen tegelijkertijd gewerkt?
Om de hinder te beperken is gesproken met belangrijke gebruikers in de omgeving van de bruggen. In overleg is afgesproken wanneer aan de bruggen wordt gewerkt. Dit is niet tegelijkertijd. Waar dit kan combineren we wel onderhoudswerkzaamheden.
Hoe lang worden de bruggen afgesloten voor wegverkeer (algemeen)?
Dit is verschillend per brug. Bekijk hiervoor de planning die per brug beschikbaar is gemaakt. Bruggen kunnen voor een langere periode afgesloten zijn voor het wegverkeer.
Zijn de kruispunten naar de bruggen toe ook afgesloten voor wegverkeer?
Dit is verschillend per brug. Over algemeen zijn de kruispunten in principe toegankelijk voor wegverkeer, met uitzondering van kortdurende werkzaamheden. Tijdens de uitvoering van het groot onderhoud aan de Zwaanskuikenbrug gaat het waterschap een deel van de weg aanpassen. Tijdens die werkzaamheden is de weg tijdelijk gestremd.
Planning
Wanneer begint de aannemer met werkzaamheden?
We starten in 2023 met de eerste bruggen. De laatste brug is in de eerste helft van 2025 aan de beurt.
Wanneer is alles klaar?
Als alles volgens planning gaat is de laatste brug in de zomer van 2025 klaar.
Schade
Hoe groot is de kans op schade aan mijn woning?
Bij het groot onderhoud aan de meeste bruggen is de kans op schade aan de bebouwing in de buurt erg klein. Zowel de provincie als de aannemer streven naar een zo beperkt mogelijke kans op schade. Daarom laten wij vooraf diverse onderzoeken uitvoeren om de kans op eventuele schade zo klein mogelijk te maken. Toch kunnen we niet alles vooraf in beeld brengen en zijn er veel verschillende dingen die van invloed zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ondergrond, de fundering, de leeftijd van de woning en de wijze van uitvoering. Omdat er geen werkzaamheden gedaan worden zoals het slaan van damwanden, heiwerkzaamheden of groot sloopwerk, is de hinder en kans op schade beperkt.
Kan schade voorkomen worden?
We kunnen schade helaas niet helemaal voorkomen. Wel kunnen we de kans op schade zo beperkt mogelijk maken. Dit doen we bijvoorbeeld door vooraf onderzoek te doen maar ook met de keuze van de werkmethode die we aan de aannemer meegeven.
Wat doen de provincie en de aannemer om de kans op schade te beperken?
Door vooraf onderzoek te doen hebben we een goed beeld van de bodem en de omgeving. Deze belangrijke informatie is van invloed op de werkmethode en eventuele maatregelen tijdens de uitvoering. Tijdens uitvoering van de werkzaamheden houden we het effect daarvan in de gaten zodat we, indien nodig, snel de aanpak kunnen bijstellen.
Rollen en verantwoordelijkheden
Wat is de rol van de provincie Zuid-Holland?
De provincie Zuid-Holland is beheerder van alle 7 bruggen en doet de bediening van de bruggen op afstand. Daarnaast is de provincie opdrachtgever van de werkzaamheden en vaarwegbeheerder van het Merwedekanaal.
Wat is de rol van de aannemer?
De aannemer voert de werkzaamheden uit.
Wat is de rol van gemeenten Vijfheerenlanden, Molenlanden, Gorinchem en Waterschap Rivierenland?
De gemeenten en het waterschap zijn op enkele locaties grondeigenaar en/of wegbeheerder. Daarnaast zijn ze soms vergunningverleners.
Wie is het eerste aanspreekpunt?
Dat is afhankelijk van de vraag en de fase waarin het project zit. In de basis is de omgevingsmanager van de provincie altijd bereikbaar voor vragen en opmerkingen.
Welke partij is verantwoordelijk bij eventuele schade?
De aannemer.