De nieuwe rotondes (botrotonde) liggen buiten de bebouwde kom. Dat betekent dat het (brom)fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het autoverkeer. Dit is volgens de landelijke verkeerskundige richtlijnen.
Bromfietsen en scooters blijven op het fietspad. Er zouden anders extra oversteken ontstaan bij de komgrens en dat is minder veilig. Dit komt doordat het tweerichtingenfietspad aan één kant van de weg ligt. Door de hoeveelheid auto’s en vrachtverkeer zou een ongewenste situatie kunnen ontstaan en dat willen we voorkomen.
Er wordt een nieuw bewegwijzeringsplan opgesteld voor de N443 en we kijken of we dit kunnen meenemen.
Dat is helaas niet mogelijk. Tijdens het vorig groot onderhoud hebben we geprobeerd het aantal parkeerplaatsen te behouden. Dit door ter hoogte van huisnummer 6B een parkeerterrein met 6 parkeerplaatsen te maken. Het zicht vanuit de uitritten is tijdens dit onderhoud verbeterd: de afstand tussen de parkeerstrook en de uitritten is groter geworden. De parkeerstrook aan de noordzijde van de weg is bewust op diverse plekken onderbroken door een uitstulping. Zo lijkt de weg smaller en nodigt de weg minder uit om hard te rijden.
Om een weg binnen de bebouwde kom te brengen moet je voldoen aan diverse eisen. De uitstraling van de weg moet passen bij een sterk bewoonde omgeving anders houden weinig mensen zich aan de maximum snelheid.
Het is bekend dat de N443 een inrichting heeft die ook voor ons niet ideaal is. Bij elk onderhoud kijken we kritisch naar de weg en naar welke mogelijkheden we hebben om de veiligheid te verbeteren. De beschikbare ruimte is te krap om de weg ideaal in te richten, daarom moeten er keuzes gemaakt worden. Als we de N443 minder interessant maken door bijvoorbeeld drempels of een nog lagere snelheid krijg je op andere locaties weer onveilige situaties. Daarom is voor nu gekozen om de huidige weg zo veilig mogelijk in te richten en tegelijkertijd te zorgen dat het verkeer zo goed mogelijk kan doorrijden.
De provincie werkt ook aan een duurzame verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van de noordelijke Duin- en Bollenstreek.