Landbouwverkeer en Ontheffing 40 ton
We maken de N468 geschikt voor zwaar bestemmingsverkeer, mede op verzoek van ondernemers aan de weg. We bepalen of een ontheffing voor dit traject nodig blijft. Dit doen we om overig doorgaand zwaar verkeer te ontmoedigen.
Provincie, waterschap en gemeente hebben onderzocht welke delen van de N468 een tijdelijke ontheffing kunnen krijgen voor de huidige aslastbeperking van 40 ton. Hiervoor zijn een aantal locaties geschikt bevonden. Voor een aantal ongeschikte delen is in 2020 is nog aanvullend onderzoek gedaan. De stabiliteit van deze delen blijkt dusdanig onveilig dat het niet verantwoord is om 40 ton op deze locaties toe te staan.
Waterkering
De N468 fungeert ook als waterkering. De waterkering moet over een lengte van ruim 2,5 kilometer aan de kant van de polder worden versterkt vanwege waterveiligheid. Daarom verhogen we de veendijk waarop de weg ligt en verbeteren we de stabiliteit.
Bereikbaarheid
Het is belangrijk dat de percelen langs de N468 tijdens de werkzaamheden bereikbaar blijven. Samen met de direct betrokkenen en andere partijen maken we per weggedeelte een bereikbaarheidsplan.
Historie project
- 2016: Voorlopig ontwerp voor de dijk en de weginrichting gemaakt. Uitvoeren van onderzoeken en berekeningen.
- 2018: Gesprekken met omwonenden, bedrijven en belangenverenigingen en informatiebijeenkomsten.
2018: Voorlopig ontwerp klaar. - 2019: Samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen de Provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap van Delfland en gemeente Midden-Delfland. Afspraken over financiën, techniek en beheer.
-Aanvullende onderzoeken (o.a. archeologie en bodem). - 2020: Voorbereidingen voor het definitief ontwerp; onder andere verkenning van een nieuwe plek voor kabels en leidingen, aanvullend vleermuizenonderzoek en monitoringsonderzoek. Het monitoringsonderzoek loopt tot de uitvoeringfase. Daarna organiseren we vervolggesprekken met bewoners over de locaties met een steunberm.
- December 2020: Ingenieursbureau TAUW start met opstellen definitief ontwerp.
- 2021: Gesprekken met het hoogheemraadschap van Delfland en de gemeente Midden-Delfland over de uitgangspunten voor het ontwerp. Idem gesprekken met kabel- en leidingpartijen over verleggen kabels en leidingen.
- Februari 2021: Start marktconsultatie. Dit heeft als doel om in contact te komen met verschillende aannemers. Een voordeel van een marktconsultatie is dat nieuwe kennis over de uitvoering, meegenomen kan worden in het ontwerp.
- September 2021: Start aanbesteding 2 fasen bouwteamovereenkomst. Aannemer BAM krijgt de opdracht om het in fase 1 definitief ontwerp af te ronden. Vervolgens wordt in fase 2 bepaald of de aannemer het werk ook gaat uitvoeren.
- Februari 2022: start aannemer BAM voor fase 1 in het bouwteam.
- Mei 2022: ‘Pas op de plaats’. Door de grote stijging van de grondstofprijzen (met name staal en asfalt) zijn de kosten voor het project ook gestegen. De reden voor de hogere grondstofprijzen is het tekort op de markt, als gevolg van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Ondanks de prijsstijgingen gaat het project wel door.
- September 2022: Onderzoek naar kostenbesparing en optie uitstel groot onderhoud (5 jaar). Conclusie: Geplande versteviging van de dijktrajecten kan niet voor lange tijd uitgesteld worden.
-Ook blijkt dat we kunnen besparen op grondstoffen door het ontwerp slim uit te voeren.
-De samenwerking met kabel- en leidingpartijen wordt uitgebreid om meer integraal werk uit te kunnen voeren.
- 2023: Ontwerp per deeltraject afgerond en aanvullende onderzoeken uitgevoerd.
-Het Hoogheemraadschap Delfland voert een verkenning uit naar een alternatief voor de teensloten langs de nieuwe dijk op de Gaagweg. Deze verkenning is nog niet afgerond.
-Het Hoogheemraadschap berekent het functioneren van het watersysteem in de polder. Op basis van deze uitkomst zijn de vervolggesprekken opgepakt.
-In juni 2023 wordt de eerste vergunning Projectplan Waterwet voor deeltraject 1 ter inzage gelegd.
-In september 2023 wordt gewerkt aan een integrale planning om de werkzaamheden van de weg, de dijk en de kabels en leidingen te integreren. Deze planning is nodig om een startdatum in 2024 te kunnen bepalen.
- 2023-2024: Overleggen met perceeleigenaren aan de Gaagweg.
- 2024: Het Hoofdheemraadschap berekent het functioneren van het watersysteem en maakt een verkenning van de teenslootvariant. Vervolggesprekken hierover met de omgeving zijn in maart 2024 opgepakt.