De werkzaamheden verschillen per deeltraject. Op de kaart kun je de verschillende wegdelen bekijken.
Deeltraject 1 Molenweg
- We verhogen de Molenweg en vervangen het asfalt (inclusief fundering). De breedte van de weg blijft ongeveer gelijk.
- We verbeteren de stabiliteit van de dijk, met steunbermen aan de kant van de polder en aan de kant van de Gaag.
- Tijdens de werkzaamheden voeren we ook groot onderhoud uit aan kabels en leidingen en verleggen we een aantal kabels en leidingen. Ook komen er nieuwe boringen waar de kabels en leidingen de damwand kruisen.
Deeltraject 2 Oostgaag
- We vervangen aan de Oostgaag het asfalt en de fundering. De weg blijft ongeveer even breed.
- De stabiliteit van de waterkering is al op orde
- We verhogen de weg en verbreden de berm voor een stabiele ligging.
- Om de waterkant te beschermen, plaatsen we beschoeiing aan de kant van de Gaag.
- Tijdens de werkzaamheden voeren we groot onderhoud aan kabels en leidingen en verleggen we een aantal kabels en leidingen. Ook komen er nieuwe boringen waar de kabels en leidingen de damwand kruisen.
Deeltraject 3 Gaagweg
- De Gaagweg is verzakt. Op dit gedeelte van de weg hebben we daarom wat te verbeteren om ervoor te zorgen dat de dijk blijft functioneren als een stabiele waterkering.
- We verbeteren de stabiliteit van de dijk en de weg met steunbermen en damwanden aan de kant van de polder. Ook verhogen we de dijk en verleggen we teensloten voor de waterhuishouding.
- Aan de kant van de Gaag komt beschoeiing om de waterkant te beschermen en te verstevigen.
- We vervangen het asfalt en de fundering. De weg blijft ongeveer even breed.
- Tijdens de werkzaamheden voeren we groot onderhoud uit aan kabels en leidingen en verleggen we een aantal kabels en leidingen. Ook komen er nieuwe boringen waar de kabels en leidingen het damwand kruisen.
Deeltraject 4 Rondweg Schipluiden
- Aan de Rondweg Schipluiden vervangen we het asfalt en de fundering. De weg wordt iets smaller.
- Tijdens de werkzaamheden voeren we groot onderhoud aan kabels en leidingen en vervangen we een aantal kabels en leidingen.
Deeltraject 5 Rijksstraatweg
- De Rijksstraatweg verhogen we voor een deel en we vervangen het asfalt en de fundering. De weg blijft ongeveer even breed.
- We verbeteren de stabiliteit van de dijk en de weg met steunbermen en damwanden aan de kant van de polder. Ook plaatsen we beschoeiing aan de kant van de Gaag, om de waterkant te beschermen en te verstevigen.
- Tijdens de werkzaamheden voeren we groot onderhoud uit aan kabels en leidingen en verleggen we een aantal kabels en leidingen.
Deeltraject 6 Klaas Engelbrechtsweg
- Aan de Klaas Engelbrechtsweg vervangen we het asfalt en de fundering.
Werkzaamheden
Het groot onderhoud aan de N468 is geen eenvoudige opgave. Er werken veel partijen samen. Om te zorgen dat woningen en bedrijven altijd via een zijde bereikbaar blijven, werken wij met een gezamenlijke planning voor zowel de werkzaamheden aan de weg, de dijk als en de kabels en leidingen.
1. Voorbereiding kabels en leidingen. Er ligt een netwerk van kabels en leidingen onder de grond. Voordat de werkzaamheden beginnen aan het damwand of de steunberm, maken we (tijdelijke) aansluitingen om deze voorzieningen in werking te houden.
2. Verleggen van de teensloten en aanbrengen van de steunbermen. Een steunberm is een grondophoging als versteviging van de dijk. Deze werkzaamheden moeten we eerst uitvoeren, voordat we de wegconstructie kunnen vervangen. Door de ligging in het veengebied moet de grond eerst een jaar liggen, ook wel zetten genoemd.
3. Vervangen damwand langs de Gaag. Het vervangen van de damwand gebeurt op bijna het hele traject vanaf de weg. Alleen langs de Rijksstraatweg is voldoende ruimte in het water om vanaf het water te werken.
4. Kabels en leidingen netwerk verleggen. Na het vervangen van de damwand en het aanbrengen van de steunberm is er voldoende ruimte in de berm om de nieuwe kabels- en leidingen aan te brengen.
5. Vervangen wegconstructie en aanbrengen asfalt. Als laatste vervangen we de wegconstructie tot 1 meter diep. Dit gebeurt per 50 meter en/of van inrit naar inrit. Het aanbrengen van de asfalt deklaag gebeurt in nachtafsluitingen. Hierdoor beperken we de hinder voor bestemmingsverkeer en blijven woningen en bedrijven altijd vanaf een zijde bereikbaar.