De N470 is de eerste weg die over de volledige lengte van 17 kilometer CO2 -negatief is. Dat betekent dat er door alle innovaties in de weg meer CO2 wordt bespaard en gecompenseerd dan dat er bij de werkzaamheden is uitgestoten.
De toegepaste innovaties in dit overzicht zijn deels door de provincie geselecteerd en doorgerekend. Deels hebben advies- en ingenieursbureau TAUW en bouwbedrijf Boskalis Nederland ze ingebracht met het doel energie te besparen en op te wekken en om de CO2-uitstoot te verminderen. Van alle maatregelen is bekeken of ze voor voldoende vermindering van CO2 zorgen tegen een redelijke prijs.
DC-grid
De N470 is de eerste weg met een eigen zelfvoorzienend energiesysteem. 220 zonnepanelen verwerkt in een geluidsscherm langs de weg wekken gelijkstroom op. De energie wordt gebruikt in 323 lichtmasten en 225 verkeerslichten langs de weg.
De afstanden zijn klein, zodat geen elektriciteit verloren gaat bij transport door hoogspanningskabels en omzetting naar wisselstroom. Dat voorkomt energieverlies en CO2-uitstoot.
De groene batterij slaat de stroom op die overdag wordt opgewekt, zodat het ’s avonds gebruikt kan worden als de zon niet schijnt.
Meer informatie? Kijk de video hiernaast voor een uitgebreide uitleg over het DC-grid of bekijk deze op Youtube.
Energy Wall
De Energy Wall is een geluidsscherm dat tegelijkertijd ook energie opwekt via zonnepanelen die in de glasplaten van het scherm zijn verwerkt. De opgewekte energie kan direct worden gebruikt voor de verlichting en voor de verkeerslichten verderop langs de weg.
Het geluidsscherm bestaat uit 220 panelen en wekt 75 MegaWattuur per jaar op. Dit is gelijk aan zo’n 26 huishoudens een jaar lang voorzien van groene stroom.
Proeftuin asfalt
Op de N470 zijn tussen Pijnacker en Zoetermeer vijf nieuwe soorten asfalt toegepast. We testen hier drie verschillende mengsels met een groot deel gerecycled materiaal. Bij een van deze asfaltmengsels is gerecycled asfalt voor het eerst ook toegepast in de deklaag.
Hier vierde asfaltmengsel is versterkt met houtvezel dat de levensduur van de deklaag met enkele jaren verlengt en de CO2-uitstoot verlaagt. In de toekomst kan het houtvezel mogelijk het bitumen (gemaakt uit aardolie) in asfalt vervangen. Het laatste asfaltmengsel heeft een zeer dunne deklaag die toch het weggeluid flink verminderd.
Slimme verkeerslichten
Imflow
De N470 heeft een dynamisch verkeersmanagementsysteem gekregen. Door verkeer te registreren en de verkeerslichten aan te passen op de drukte van het moment, kunnen weggebruikers beter doorrijden. Voertuigen hoeven minder op te trekken en af te remmen.
Green Flow
Vrachtverkeer hoeft minder te stoppen voor verkeerslichten, waardoor de CO2-uitstoot vermindert. Iedere stop minder scheelt ongeveer 1 liter diesel. Dit staat gelijk aan 3,23 kg CO2-uitstoot. Dat vrachtwagens minder vaak hoeven op te trekken, zorgt dat al het verkeer beter kan doorrijden.
Meer weten over deze innovatie? Bekijk de korte video.
Duurzame bermen
De Honey Highway draagt met een mengsel van 44 inheemse bloemensoorten in de zijbermen bij aan de bijenpopulatie. Olivijnzand in de berm neemt CO2 op, terwijl speciale planten het fijnstof afvangen. In de middenberm zijn laaggroeiende vetplanten (sedum) geplant waardoor minder gemaaid hoeft te worden. Goed voor de natuur en de weggebruiker.
Meer weten over deze innovatie? Bekijk de korte video.
Rolweerstandverlagend asfalt
Op het gehele traject is een speciaal asfaltmengsel gebruikt met een optimale vlakheid en textuur. Hierdoor rollen de banden van een voertuig gemakkelijker over de weg. De rolweerstand wordt dus verlaagd. Weggebruikers verbruiken hierdoor minder brandstof op de N470. De remweg blijft gelijk ten opzichte van het oude wegdek.
Meer weten over deze innovatie? Bekijk de korte video.
Biobased materialen
Langs de hele weg zijn hectometerborden, reflectorpalen en informatieborden geplaatst die gemaakt zijn van natuurvezels, deels gras en deels bamboe. Deze materialen hebben een plantaardige oorsprong en zijn beter voor het milieu dan metalen of kunststof alternatieven.
Boven op de hectometerborden hebben we anti-uienrollen geplaatst. Hierdoor kunnen roofvogels niet meer op deze gevaarlijke plekken zitten en vinden er minder aanrijdingen plaats.
Hergebruik verkeersborden
Wegbeheerders gooien doorgaans alle verkeersborden weg wanneer ze aan vervanging toe zijn. Het materiaal kan weliswaar worden gerecycled, maar het is beter om de borden volledig te hergebruiken. Met nieuwe, reflecterende folie er overheen voldoet het verkeersbord weer aan de eisen. Minder borden produceren, betekent minder CO2-uitstoot.
Diffractoren
Langs de weg zijn diffractoren geplaatst. Dit zijn betonnen blokken die worden ingegraven in de berm. De gleuven van verschillende dieptes aan de bovenkant buigen het geluid van banden af naar boven. Hierdoor is het geluid aan de gevel van een huis in de buurt van de weg tussen de 2,5 en 4 decibel lager. Dat is ongeveer een halvering van de geluidssterkte.
Meer weten over deze innovatie? Bekijk de korte video.
Tunnelbekleding
In 2 tunnels is geluidsabsorberende bekleding getest. Panelen van houtvezelbeton van sloophout en van olifantengras zijn tegen de tunnelwanden geplaatst. Dit zorgt voor circa 3 decibel aan geluid minder.
Oplichtende wegbelijning
Voor betere verkeersveiligheid testen we oplichtende wegbelijning in de weg. Overdag ziet de markering eruit als normale witte belijning. ’s Nachts lichten de lijnen op en zijn ze beter zichtbaar.
Ledlampen
Alle openbare verlichting langs de N470 is vervangen door ledverlichting. Deze slimme verlichting dimt bij minder verkeer. Hiermee wordt ruim 151.413 kg CO2 bespaard over een periode van 12 jaar.
Biobrandstof
Tijdens de bouw is een deel van de machines voorzien van geavanceerde biobrandstof. Deze brandstof wordt gewonnen uit plantaardige of dierlijk restmateriaal. Biobrandstoffen zijn compacte energiedragers en daardoor geschikt voor lange afstand en zwaar werk zoals grondverzet.
Cannassette
De winnaar van de eerste Innovation Challenge is Cannassette de Nederlandse fabrikant van geluidsschermen op basis van hennephoutvezel. Industriële hennep is een snelgroeiende plant die weinig water en geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Gemengd met kalk vormen de vezels en natuurlijke en CO2-negatieve vulling voor geluidschermen. Dit geluidsscherm is gebruikt om de bestaande geluidswal bij Delfgauw op te hogen.