De zienswijzennota behoort bij het besluit van het college van Burgemeester en Wethouders om de ontwerp-wegenlegger ter vaststelling in te dienen bij Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland.
De ontwerp wegenlegger heeft van 29 november 2023 tot en met 10 januari 2024 ter inzage gelegen. Gedurende de termijn van 6 weken kon iedereen schriftelijk of mondeling een zienswijze indienen. Hiermee is de uniforme voorbereidingsprocedure gevolgd als bedoeld in Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.
Alle eigenaren van gronden waarop openbare wegen zijn gelegen en alle onderhoudsplichtigen zijn als belanghebbenden schriftelijk geïnformeerd over de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de ontwerp-wegenlegger.
Naar aanleiding van de publicatie zijn 3 zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn binnen de daarvoor gestelde termijn ontvangen en daarmee tijdig ingediend.
Indieners | Betreft |
---|---|
Indiener 1 | Wegnr 307 |
Indiener 2 | Wegnr 307 |
Indiener 3 | Wegnr 324 |
Zienswijze van indieners 1
In het bezwaarschrift wordt aangegeven dat de Schilkkade (wegnr. 307) niet in de wegenlegger moet worden beschreven omdat deze weg niet openbaar is en in eigendom is van de bewoners. De gemeente heeft nooit onderhoud uitgevoerd. In 1990 is het beheer van de dijk van het waterschap en de polder overgedragen aan de gemeente. Dit betreft het in stand houden van de dijk. Het onderhoud aan het asfalt is door de eigenaren uitgevoerd, inclusief groen en grondwerk. Sneeuwvrij maken wordt door de eigenaren uitgevoerd. Uit notariële akte uit 1933 blijkt dat er recht van overpad op de percelen ligt. Eigendom is nooit overgedragen aan de gemeente.
Indieners verzoeken om overleg met de gemeente over onderhoudsgrenzen en openbaarheid van de weg.
Indieners verzoeken om een vergoeding van de kosten voor deze bezwarenprocedure.
Beoordeling
De procedure tot het vaststellen van de ontwerp wegenlegger is op dit moment nog in de zienswijze fase. Het bezwaarschrift wordt in behandeling genomen als ingebrachte zienswijze. Voor het indienen van zienswijzen worden geen kosten vergoed.
De Schilkkade is in de ontwerp wegenlegger opgenomen onder wegnr. 307.
In de vigerende wegenlegger, vastgesteld door Gedeputeerde Staten op 12 december 1989, komt deze weg voor onder wegnr. 11. Deze weg heeft de beperking fiets- en voetpad. Het onderhoud berust op basis van de vigerende wegenlegger bij het waterschap De Aarlanden.
Bij besluit van Provinciale Staten van Zuid-Holland op 29 oktober 1992, nr. 22 is op basis van de Wet Herverdeling Wegenbeheer het onderhoud van de betreffende weg (vermeld als 4f) overgedragen van het waterschap De Aarlanden aan de gemeente ter Aar.
Na gemeentelijke herindeling zijn de verplichtingen van de gemeente Ter Aar overgedragen aan de gemeente Nieuwkoop.
In het kader van de Wet Herverdeling Wegenbeheer hebben alleen overdrachten in onderhoud plaatsgevonden van openbare wegen.
Daarmee blijkt zowel uit de vigerende wegenlegger als uit de overdracht uit de Wet Herverdeling wegenbeheer dat sprake is van een openbare weg vanaf de Schilkerweg tot de noordwestgrens van het perceel kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie B, perceelnr. 3174.
Dit betreft een lengte van 138 m.
Na 1993 heeft geen onttrekking van deze weg plaatsgevonden aan het openbaar verkeer. Omdat de weg doodlopend is, mag worden aangenomen dat de weg hoofdzakelijk zal worden gebruikt ter ontsluiting van aanliggende percelen. Daarmee is er geen sprake van een onbepaalde doelgroep die gebruik maakt van de weg. Daarmee mag niet worden geconcludeerd dat de beperking in het gebruik is gewijzigd ten opzichte van de vigerende wegenlegger.
Toegankelijkheid voor bewoners, anders dan met de fiets of als voetganger, is geregeld via recht van overpad.
Het eigendom van de weg wordt niet geregeld in de wegenlegger.
Wij adviseren de zienswijze ongegrond te verklaren, maar in kolom IV de beperking fiets- en voetpad op te nemen en de lengte en de beschrijving van het eindpunt van de weg aan te passen aan de vigerende wegenlegger en de beschrijving uit de Wet Herverdeling Wegenbeheer.
Zienswijze van indiener 2
In de zienswijze wordt aangegeven dat indiener betwist dat er sprake is van een openbare weg omdat deze op private grond ligt en alleen wordt gebruikt door aanwonende bewoners. De bewoners hebben in 1988 mee betaald aan het onderhoud en daarna heeft de gemeente geen onderhoud meer uitgevoerd. Verdere argumenten om de openbaarheid te betwisten zijn aangegeven in een brief aan de gemeente d.d. 2 februari 2023 met zaaknummer 236090.
Er zijn geen officiële aktes of overeenkomsten bekend waaruit overdracht van onderhoud aan de gemeente blijkt.
Op de percelen aan de Schilkkade is recht van overpad gevestigd om met een karrewagen over het lijdende erg te gaan.
Beoordeling
De Schilkkade is in de ontwerp wegenlegger opgenomen onder wegnr. 307.
In de vigerende wegenlegger, vastgesteld door Gedeputeerde Staten op 12 december 1989, komt deze weg voor onder wegnr. 11. Deze weg heeft de beperking fiets- en voetpad. Het onderhoud berust op basis van de vigerende wegenlegger bij het waterschap De Aarlanden.
Bij besluit van Provinciale Staten van Zuid-Holland op 29 oktober 1992, nr. 22 is op basis van de Wet Herverdeling Wegenbeheer het onderhoud van de betreffende weg (vermeld als 4f) overgedragen van het waterschap De Aarlanden aan de gemeente ter Aar.
Na gemeentelijke herindeling zijn de verplichtingen van de gemeente Ter Aar overgedragen aan de gemeente Nieuwkoop.
In het kader van de Wet Herverdeling Wegenbeheer hebben alleen overdrachten in onderhoud plaatsgevonden van openbare wegen.
Daarmee blijkt zowel uit de vigerende wegenlegger als uit de overdracht uit de Wet Herverdeling wegenbeheer dat sprake is van een openbare weg vanaf de Schilkerweg tot de noordwestgrens van het perceel kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie B, perceelnr. 3174. Dit betreft een lengte van 138 m.
Na 1993 heeft geen onttrekking van deze weg plaatsgevonden aan het openbaar verkeer. Omdat de weg doodlopend is, mag worden aangenomen dat de weg hoofdzakelijk zal worden gebruikt ter ontsluiting van aanliggende percelen. Daarmee is er geen sprake van een onbepaalde doelgroep die gebruik maakt van de weg. Daarmee mag niet worden geconcludeerd dat de beperking in het gebruik is gewijzigd ten opzichte van de vigerende wegenlegger. Toegankelijkheid voor bewoners, anders dan met de fiets of als voetganger, is geregeld via recht van overpad. Het eigendom van de weg wordt niet geregeld in de wegenlegger.
Wij adviseren de zienswijze ongegrond te verklaren, maar in kolom IV de beperking fiets- en voetpad op te nemen en de lengte en de beschrijving van het eindpunt van de weg aan te passen aan de vigerende wegenlegger en de beschrijving uit de Wet Herverdeling Wegenbeheer.
Zienswijze van indiener 3
De zienswijze heeft betrekking op de Smidskade, wegnr. 418. Indiener geeft aan dat:
a. onjuistheden in de ontwerp wegenlegger zijn vermeld. Het weggedeelte met halfverharding met een breedte van 2.30 m. tot 3.60 m. over een lengte van 29 m. heeft geen betrekking op het kadastrale perceel gemeente Ter Aar, sectie A, nr. 7854. Indiener vraagt om duidelijkheid om het perceel sectie A, nr. 8330.
b. De breedte bij de aansluiting van de Smidskade op de Langeraarseweg volgens de oude wegenlegger 7.30 m. is. De vermelde 2.70 m. uit de ontwerp wegenlegger is onvoldoende breed om toegankelijkheid voor verkeer te borgen.
c. Er geen duiker bekend is bij de aanduiding a. op de wegenleggerkaart. Mogelijk ligt deze duiker aan de andere zijde van de Leidse Vaart.
Beoordeling
De Smidsekade is opgenomen in de ontwerp wegenlegger met wegnr. 324.
Ad. a.
De Smidskade is gedeeltelijk in onderhoud bij de kadastrale percelen waarop de weg is gelegen. Na controle van de lengte van de weg is duidelijk dat het half verharde weggedeelte met een lengte van 29 m. niet is gelegen op het perceel gemeente Ter Aar, sectie A, nr. 7854. Dit weggedeelte is nog wel voor een klein gedeelte gelegen op het perceel gemeente Ter Aar, sectie A, nr. 6876.
Het perceel gemeente Ter Aar, sectie A, nr. 8330 is het onder de watergang gelegen kadastrale perceel. Dit perceel ligt tevens voor een deel onder de Smidsekade.
Wji adviseren dit deel van de zienswijze gegrond te verklaren en perceelnr. 7854 alleen te vermelden als onderhoudsplichtige in de ontwerp wegenlegger bij de klinkerverharding met een lengte van 31 m. Perceelnr. 6876 wordt toegevoegd aan de onderhoudsplichtige percelen van de halfverharding met een lengte van 29 m.
Ad b.
Landelijk wordt in nieuw opgestelde wegenleggers een gemiddelde wegbreedte opgenomen. Uit de gemiddelde wegbreedte en de eventuele beperking in gebruik is voldoende af te leiden voor welk verkeer de weg toegankelijk moet zijn en welke waaierbreedte daarbij noodzakelijk is.
Bij controle is de gemiddelde wegbreedte van de klinkers over een lengte van 31 m. 2.90 m.
Wij adviseren dit deel van de zienwijze ongegrond te verklaren maar in de ontwerp wegenlegger de wegbreedte van de klinkers met een lengte van 31 m. te wijzigen in 2.90 m.
Ad 3.
Uit onderzoek is gebleken dat duiker a. betrekking heeft op de onderdoorgang bij het gemaal met adres Smidsekade 8. Het is geen duiker, maar een brug.
Wij adviseren dit deel van de zienswijze gegrond te verklaren en de beschrijving in de ontwerp wegenlegger te wijzigen in een brug en het brugdek op te nemen in de wegverharding.
Ambtelijke wijzigingen
Tijdens de ter inzagelegging en bij de beoordeling van ingebrachte zienswijzen is naar voren gekomen dat:
- kunstwerk c. in wegnr. 406 administratief is omschreven, maar niet voorkomt op de wegenleggerkaart;
- de BGT ondergrond van de kaart niet helemaal actueel is;
- in wegnr. 324 op 9 m. ten zuidoosten van het gemaal een stalen duiker is gelegen met een lengte van 12,90 m. en een diameter van 0.50 m. Het onderhoud van deze duiker berust bij het Hoogheemraadschap van Rijnland.
- Wegnr. 137 alleen toegankelijk is voor voetgangers.
Wij adviseren om de wegenleggerkaart en de ontwerp wegenlegger voor zover noodzakelijk op deze punten aan te passen.