Iedereen heeft het recht om een klacht in te dienen bij de provincie. Meestal gaat het om gedrag van bestuurders of ambtenaren. Een reden kan zijn als je vindt dat je aan het lijntje wordt gehouden. Of dat je verkeerd of helemaal niet geïnformeerd bent.
Je kunt geen klacht indienen omdat je bijvoorbeeld geen vergunning krijgt voor het bouwen van een schuur of voor het houden van een evenement. Daarvoor bestaat de bezwaar- en beroepsprocedure.
De provincie is niet verplicht de klacht te behandelen. Bijvoorbeeld als de aanklacht te klein is.
Indien jouw klacht gaat over de toestand van een provinciale (vaar)weg of de situatie op die weg (verkeersveiligheid, bebording, bereikbaar) of indien je hinder ervaart op het gebied van milieu, heet dat een melding. Voor meldingen op het terrein van milieu ga je naar onze internetpagina Milieu, klachten en meldingen. Voor meldingen over wegen kun je het digitale Meldingsformulier Wegen gebruiken.
Voorwaarden
Een schriftelijke klacht moet aan de volgende eisen voldoen:
- De klacht is maximaal 1 jaar oud.
- Het gaat niet om een kleine aanklacht.
- Er is geen andere manier om jouw aanklacht naar voren te brengen. Bijvoorbeeld via bezwaar en beroep of via een andere gerechtelijke procedure.
Aanpak
Je dient de klacht in bij de provincie. In jouw klacht staat:
- jouw naam en adres
- de omschrijving van de gedraging of klacht
- tegen wie de klacht wordt ingediend
- de reden van jouw klacht
Contact
Je kunt zowel mondeling als schriftelijk jouw klacht indienen bij de provincie.
Indien je jouw klacht schriftelijk indient, moet je hierin vermelden:
- jouw naam en adres
- dagtekening
- omschrijving van de gedraging waartegen jouw klacht is gericht
- jouw handtekening
Je kunt voor het digitaal indienen van een klacht het Algemeen klachtenformulier gebruiken.
Wanneer je jouw klacht hebt ingediend, informeren we je over de verdere procedure via de folder Klachtenbehandeling.
Heb je last van overbodige regels, procedures of administratieve rompslomp? Je kunt dat tevens melden bij Lastvandeoverheid.nl. Een klacht over een overheidsinstantie kun je ook melden bij de Nationale ombudsman.
Heb je een vraag dan kun je bellen met het Awb-secretariaat, 0704416093, of AWBsecr@pzh.nl.
Bezwaar en beroep
Nationale ombudsman
Ben je het niet eens met de beslissing op jouw klacht? Je kunt dan een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman behandelt klachten over verschillende overheidsinstanties, waaronder een groot aantal gemeenten en provincies.
Bijgewerkt
Formulieren
Uitvoerende instantie
Postadres
Zuid-Hollandplein 1Postbus 90602
2509 LP Den Haag