Iedereen heeft het recht om een klacht in te dienen bij de provincie. Meestal gaat het om gedrag van bestuurders of ambtenaren. Een reden kan zijn als je vindt dat je aan het lijntje wordt gehouden. Of dat je verkeerd of helemaal niet geïnformeerd bent.
Je kunt geen klacht indienen omdat je bijvoorbeeld geen vergunning krijgt voor het bouwen van een schuur of voor het houden van een evenement. Daarvoor bestaat de bezwaar- en beroepsprocedure.
De provincie is niet verplicht de klacht te behandelen. Bijvoorbeeld als de aanklacht te klein is.
Indien jouw klacht gaat over de toestand van een provinciale (vaar)weg of de situatie op die weg (verkeersveiligheid, bebording, bereikbaar) of indien je hinder ervaart op het gebied van milieu, heet dat een melding. Voor meldingen op het terrein van milieu ga je naar onze internetpagina Milieu, klachten en meldingen. Voor meldingen over wegen kun je het digitale Meldingsformulier Wegen gebruiken.
Voorwaarden
Een schriftelijke klacht moet aan de volgende eisen voldoen:
- De klacht is maximaal 1 jaar oud.
- Het gaat niet om een kleine aanklacht.
- Er is geen andere manier om jouw aanklacht naar voren te brengen.
Bijvoorbeeld via bezwaar en beroep of via een andere gerechtelijke procedure.
Aanpak
Je dient de klacht in bij de provincie. In jouw klacht staat:
- jouw naam en adres
- de omschrijving van de gedraging of klacht
- tegen wie de klacht wordt ingediend
- de reden van jouw klacht
Contact
Je kunt zowel mondeling als schriftelijk jouw klacht indienen bij de provincie.
Indien je jouw klacht schriftelijk indient, moet je hierin vermelden:
- jouw naam en adres
- dagtekening
- omschrijving van de gedraging waartegen jouw klacht is gericht
- jouw handtekening
Je kunt voor het digitaal indienen van een klacht het Algemeen klachtenformulier gebruiken.
Wanneer je jouw klacht hebt ingediend, informeren we je over de verdere procedure via de folder Klachtenbehandeling.
Heb je een vraag dan kun je bellen met het Awb-secretariaat,
0704416093, of [email protected].
Nationale ombudsman
Ben je het niet eens met de behandeling en de beslissing op jouw klacht?
Je kunt dan een klacht indienen bij de Nationale ombudsman.
Voorwaarden Nationale ombudsman
De voorwaarden om een om een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman zijn:
- Je hebt al (schriftelijk een klacht ingediend bij de provincie.
- De Ombudsman is niet verplicht een onderzoek in te stellen of voort te zetten, indien het verzoek wordt ingediend later dan een jaar.
- Er is tegen de uitspraak van de provincie geen bezwaar of beroep mogelijk (geweest).
- Je klacht gaat niet over de inhoud van wettelijke regels.
- Je klacht gaat niet over de uitspraak van de rechter.
Wet- en regelgeving
Bijgewerkt
Formulieren
Uitvoerende instantie
Postadres
Zuid-Hollandplein 1Postbus 90602
2509 LP Den Haag