Iedereen die een aanvraag of een bezwaarschrift heeft ingediend bij de provincie, mag van ons verwachten dat we die aanvraag of dat bezwaarschrift snel en goed afhandelen.
Als je een aanvraag of een bezwaarschrift hebt ingediend bij de provincie krijg je van ons een ontvangstbevestiging. In de ontvangstbevestiging staat wanneer je een beslissing van ons krijgt. Als je een bezwaarschrift hebt ingediend krijg je binnen 12 of 18 weken een beslissing van ons. Natuurlijk doen wij er alles aan om jouw aanvraag of bezwaar goed af te handelen én je op tijd onze beslissing te sturen. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan kun je recht hebben op een vergoeding. Die vergoeding is maximaal €1.442.
Heb je een aanvraag of een bezwaarschrift samen met anderen ingediend, dan wordt de vergoeding verdeeld onder alle aanvragers.
Wat kun je doen als de provincie de beslistermijn toch overschrijdt?
Als de beslistermijn is overschreden en je hebt nog geen beslissing van ons ontvangen, dan kun je de provincie een brief schrijven, waarin je om een vergoeding verzoekt. Daarmee stel je de provincie ‘in gebreke’. Na ontvangst van deze brief heeft de provincie nog 2 weken om een beslissing te nemen.
Vermeld in jouw brief in ieder geval het volgende:
- jouw naam, adres en woonplaats.
- de datum waarop je de brief schrijft.
- een omschrijving van de aanvraag of het bezwaarschrift.
- de datum en het nummer van de ontvangstbevestiging die je hebt gekregen.
- het nummer van de rekening waar op wij de vergoeding kunnen overmaken.
- jouw handtekening.
De brief kunt u richten aan:
Provincie Zuid-Holland
Postbus 90602
2509 LP Den Haag
Als je de provincie in gebreke gesteld hebt en 2 weken daarna is er nog
geen beslissing, dan heb je recht op een vergoeding voor elke dag na die 2 weken dat de beslistermijn extra wordt overschreden.
De vergoeding bedraagt de eerste 14 dagen €23 per dag, de
daaropvolgende 14 dagen €35 per dag en de overige dagen €45 per
dag. De laatste dag waarover de provincie een vergoeding is verschuldigd, is de dag waarop de provincie de beslissing op de oorspronkelijke aanvraag of het bezwaarschrift verstuurt. De vergoeding loopt ten hoogste 42 dagen en bedraagt maximaal €1.442. Dit geldt ook als de provincie na 42 dagen nog geen beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift heeft genomen.
Binnen 2 weken nadat de periode waarover een vergoeding is verschuldigd is geëindigd, stuurt de provincie een beschikking naar jou waarin is aangegeven of recht op vergoeding bestaat en zo ja, hoe hoog de vergoeding is.
Wanneer bestaat geen recht op een vergoeding?
In de volgende gevallen betaalt de provincie in ieder geval geen
vergoeding:
1. als de provincie binnen 2 weken na ontvangst van de ingebrekestelling alsnog heeft beslist op de oorspronkelijke aanvraag of het bezwaarschrift;
2. als de aanvrager of indiener van een bezwaarschrift de provincie onredelijk laat in gebreke heeft gesteld;
3. als degene die de provincie in gebreke heeft gesteld, geen belanghebbende is bij de oorspronkelijke aanvraag of het bezwaarschrift;
4. als de ingediende aanvraag of het bezwaarschrift kennelijk niet
ontvankelijk of kennelijk ongegrond is;
5. als het een klacht betreft;
6. als degene die een provincie in gebreke heeft gesteld, het verzoek te
vroeg (prematuur) heeft ingediend;
7. als de aanvraag, vanwege het verstrijken van de beslistermijn, van
rechtswege wordt verleend (de lex silencio positivo);
8. als de ingediende aanvraag of het bezwaarschrift betrekking heeft op
een besluit in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur.
Opschorten beslistermijn
Het is in jouw eigen belang en in het algemeen belang dat de provincie een weloverwogen beslissing neemt over jouw aanvraag of bezwaarschrift. Daarom hebben we soms meer tijd nodig om te beslissen. Bijvoorbeeld als de provincie moet wachten op aanvullende informatie van jou of uit het buitenland. Ook is het mogelijk, dat de provincie op het laatste moment zo veel informatie van jou ontvangt dat een beslissing onmogelijk binnen de beslistermijn genomen kan worden. Daarnaast kan er een overmachtssituatie zijn waardoor het voor de provincie niet mogelijk is tijdig op jouw aanvraag of bezwaarschrift te beslissen. Tenslotte kan de provincie ook vragen of je instemt met de opschorting van de beslissing. In de hiervoor genoemde gevallen kan de beslistermijn worden verlengd. Van een opschorting van de beslistermijn krijg je altijd schriftelijk bericht.
Direct beroep
Als je de provincie in gebreke gesteld hebt en 2 weken daarna is er nog
geen beslissing, dan kun je ook beroep instellen bij de rechtbank. Je kunt dus niet meer eerst bezwaar maken tegen het uitblijven van een beslissing. Dit is anders bij beslissingen in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur. In dat geval heb je de keuze om eerst bezwaar te maken tegen het uitblijven van een beslissing of direct beroep in te stellen bij de rechtbank. Verklaart de rechter het beroep gegrond, dan is de provincie - tenzij de rechter de provincie langer de tijd geeft - verplicht om alsnog binnen 2 weken te beslissen.
Voorwaarden
Op deze pagina lees je wat je moet doen om deze vergoeding te krijgen en wanneer je wel en wanneer je geen recht hebt op deze vergoeding.
Aanpak
Je kunt de provincie in gebreke stellen met het digitale formulier 'Ingebrekestelling', dat je met DigiD kunt ondertekenen. Je kunt de provincie ook een brief sturen. Dit formulier vind je onder 'Formulieren'.
Vermeld in jouw brief in ieder geval het volgende:
- jouw naam, adres en woonplaats
- de datum waarop je de brief schrijft
- een omschrijving van de aanvraag of het bezwaarschrift
- de datum en het nummer van de ontvangstbevestiging die je hierbij hebt gekregen
- het nummer van de rekening waarop wij de vergoeding kunnen overmaken
- jouw handtekening
Contact
Bel voor meer informatie naar het Contactcentrum van de provincie via 0704416622, of stuur een e-mail naar zuidholland@pzh.nl onder vermelding van ‘ingebrekestelling’.
Bijgewerkt
Formulieren
Uitvoerende instantie
Postadres
Postbus 906022509 LP Den Haag