Deel dit op
Op deze pagina vind je de besluiten van Gedeputeerde Staten sinds 1 januari 2017, inclusief de toelichting en de bijlagen. Zo kun je nagaan welke besluiten het college heeft genomen en waarom.
De besluiten van Provinciale Staten vind je in het Stateninformatiesysteem.
De publicaties op deze pagina zijn uitsluitend informatief; ze zijn geen officiële bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht of Provinciewet. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Woo-verzoeken: Bekijk de informatie over informatieverzoek Wet open overheid.
Huidige resultaten: 2371-2380
Door menselijk handelen, bewust of onbewust, komen er regelmatig uitheemse dier- en plantensoorten in de Nederlandse natuur terecht. We noemen dat exoten. Sommige soorten kunnen een serieuze bedreiging vormen voor de inheemse biodiversiteit. We spreken dan over invasieve exoten. De fractie van de 50PLUS heeft enkele vragen gesteld over de aanpak van uitheemse rivierkreeften. De verantwoordelijkheid ten aanzien voor het bestrijden van de door de EU aangewezen invasieve exoten is door het Rijk in 2018 ten algemene aan provincies overgedragen. Bij deze overdracht van verantwoordelijkheid voor het bestrijden van door de EU aangewezen invasieve exoten is een uitzondering gemaakt voor onder andere uitheemse rivierkreeften. De aanpak van uitheemse rivierkreeften is niet overgedragen aan de provincies maar ligt bij het Rijk.
26 januari 2021
De Statenleden van de Breevaart, van Aelst en van Hunnik stelden GS vragen over de aanpassing van de dienstregeling van de Waterbus in 2021. De Rijksoverheid vergoedt met de Beschikbaarheidsvergoeding OV slechts 95% van de exploitatiekosten. De overige 5% wordt ingevuld door minder OV-ritten en afvaarten. Gedeputeerde Staten vinden dat ritten met weinig reizigers mogen worden opgeheven als alle dorpen bereikbaar blijven met openbaar vervoer en reizigers een redelijk alternatief hebben. Met de regio Drechtsteden, de huidige en nieuwe exploitant van de Waterbus is deze dienstregeling gemaakt. Dankzij geld van de regio en de nieuwe vervoerder blijft de Waterbus in 2021 overal varen. De spitsdienst 201 wordt opgeheven omdat er te weinig reizigers zijn. Daldienst 202 vaart minder vaak en alleen tussen Rotterdam en Kinderdijk; dit kan omdat minder toeristen worden verwacht. Reizigers naar Kinderdijk kunnen de Waterbus blijven gebruiken, maar moeten in Ridderkerk overstappen op het Driehoeksveer.
26 januari 2021
De position paper Internationaal Spoorvervoer: INTERNATIONAAL SPOORAGENDA ZUID-HOLLAND vormt het bestuurlijke vertrekpunt voor regionale of landelijke trajecten die gericht zijn op het spoorvervoer tussen de Zuidelijke Randstad en Duitsland. De position paper bevat enkele speerpunten die voor de provincie van belang zijn. Deze speerpunten geven de focus waar de provincie op zal letten bij trajecten rond internationaal spoorvervoer. De position paper geeft een denkrichting mee voor mogelijke uitkomsten, maar loopt hier niet op vooruit. Het document is bedoeld voor intern gebruik en voor de afstemming met andere partijen.
26 januari 2021
Op 25 januari 2021 is een aantal ICT-systemen van IPO/BIJ12 tijdelijk ‘offline’ gezet. Dit is een voorzorgsmaatregel omdat er kwetsbaarheden zijn geconstateerd in de beveiliging van deze systemen. BIJ12 heeft hiervan pro forma melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Voor zover bekend is er tot op heden bekend geen inbreuk ontstaan op vertrouwelijke informatie. Met de door Gedeputeerde Staten vastgestelde brief worden Provinciale Staten over deze situatie geïnformeerd.
26 januari 2021
Op 11 december 2020 heeft de PvdA vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten over geluidhinder van vliegverkeer boven de Bollenstreek. Die vragen betroffen vooral het laag vliegen boven de gemeente Teylingen. Gedeputeerde Staten hebben geantwoord dat deze kwestie bekend is en dat het College dit regelmatig onder de aandacht brengt bij het ministerie en de Luchtverkeersleiding. De PvdA vroeg ook om bij de minister van I&M aan te dringen deze vermijdbare hinder tegen te gaan. Het College ziet echter geen meerwaarde om, naast de Tweede Kamer motie die de regering al aanspoort om actie te ondernemen, separaat hierop bij de minister nog aan te dringen. De minister kent het standpunt van de provincie dat het laagvliegen onwenselijk is.
26 januari 2021
Op 10 december 2020 heeft D66 Statenvragen gesteld over de aangescherpte rekenregels voor de cumulatie van vliegtuiggeluid en de gevolgen hiervan voor de woningbouwprojecten binnen de geluidcontouren van Schiphol. Gedeputeerde Staten benadrukken dat alle woningbouwplannen voldoen aan de regels en normen voor vliegtuiggeluid. Ook stelde D66 vragen over de geluidkwaliteit van de nieuwe woningbouwlocatie Valkenburg. Gedeputeerde Staten melden dat deze locatie buiten de contouren van Schiphol ligt. Ook voor de andere geluidbronnen (wegverkeer) voldoet deze locatie aan de normen. De gemeente Katwijk heeft in het concept Milieu Effect Rapport (aanvullende) maatregelen voorgesteld om de geluidsbelasting voor de nieuwe bewoners zo veel mogelijk te beperken.
26 januari 2021
Voor 65 maatschappelijke onderwerpen is bekeken welke resultaten met subsidies zijn gehaald en wat het effect is in de maatschappij (doeltreffendheid). Het gaat goed en er is zelfs verbetering te zien. Het gaat om €300 miljoen per jaar. De provincie voert deze wettelijk verplichte evaluatie elke twee jaar uit. De provincie gaat in het vervolg nog meer gebruik maken van mogelijkheden om tussentijds ontwikkelingen bij subsidies te volgen, zoals via de monitoring die nu ontwikkeld wordt bij Omgevingsbeleid. Daarbij zal zij vooral gerichter data verzamelen en steeds kijken welke lessen er te trekken zijn uit voorgaande evaluaties.
26 januari 2021
Op 10 november 2020 hebben Gedeputeerde Staten het plan van aanpak ‘Mobiliteitsmaatregelen noordelijke Duin- en Bollenstreek’ vastgesteld (PZH-2020-754160991) en voorgelegd aan Provinciale Staten met het verzoek om in te stemmen. Het plan van aanpak ‘Mobiliteitsmaatregelen noordelijke Duin- en Bollenstreek’(versie d.d. 26 oktober 2020) beschrijft de uitvoering van de vervolgstudie naar multimodale korte en (middel)lange termijn oplossingen voor de mobiliteitsproblematiek in de noordelijke Duin- en Bollenstreek. De fractie 50PLUS heeft naar aanleiding hiervan op 12 januari 2021 Statenvragen gesteld.
26 januari 2021
Op 30 juni 2020 is door Gedeputeerde Staten het geactualiseerde Invoeringsplan Omgevingswet vastgesteld. Hierbij is besloten elk kwartaal een voortgangsrapportage te doen. Dit is de rapportage van het vierde kwartaal.
26 januari 2021
Naar aanleiding van een toezegging van gedeputeerde Potjer in de PS-vergadering van 7 oktober 2020 sturen wij een brief aan PS met daar in het Plan van Aanpak voor de realisatie van de natuurdoelen. In deze brief schetsen wij de marsroute die leidt naar de besluitvorming over een aangepaste realisatiestrategie voor het Natuurnetwerk Nederland. De besluitvorming over de realisatiestrategie zal in juli 2021 plaatsvinden.
26 januari 2021