Deel dit op
Op deze pagina vind je de besluiten van Gedeputeerde Staten sinds 1 januari 2017, inclusief de toelichting en de bijlagen. Zo kun je nagaan welke besluiten het college heeft genomen en waarom.
De besluiten van Provinciale Staten vind je in het Stateninformatiesysteem.
De publicaties op deze pagina zijn uitsluitend informatief; ze zijn geen officiële bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht of Provinciewet. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Woo-verzoeken: Bekijk de informatie over informatieverzoek Wet open overheid.
Huidige resultaten: 3491-3500
Gedeputeerde Staten hebben de Organisatieregeling Opgavegericht werken 2018 vastgesteld. Deze vervangt de Regeling uit 2017. Het document beschrijft de organisatiewaarden en organisatieprincipes. Aanpassing vindt tenminste eenmaal per jaar plaats, of vaker, als er belangrijke vernieuwingen zijn afgesproken die de tekst van de Organisatieregeling raken. De genoemde wijzigingen betreffen met name de doorontwikkeling van opgave gericht werken en veranderelementen die structureel in de organisatie worden doorgezet (bv. opdrachtgeverschap, gebiedsgericht werken, expertisecentra, managementontwikkeling).
27 maart 2018
Gedeputeerde Staten hebben besloten in een brief aan gemeente Zuidplas waardering uit te spreken voor het zogenoemde bidboek dat door de gemeente Zuidplas is opgesteld voor de Zuidplaspolder. Het bidboek betreft een visie binnen een breed perspectief voor de toekomstigeontwikkelmogelijkheden van de Zuidplaspolder met het aanbod om op basis van deze visie de dialoog aan te gaan met de gemeente. Gedeputeerde Staten gaan graag op dit aanbod in.
27 maart 2018
In november 2014 is het vigerende Tarievenkader Openbaar Vervoer door Provinciale Staten vastgesteld. Dit was de opvolger van het tarievenkader uit 2008. Na vaststelling van het Tarievenkader OV 2014 is dit kader een aantal keer gebruikt bij de aanbesteding van concessies en bij de vaststelling van de tarieven van het openbaar vervoer. Ook na vaststelling van het Tarievenkader OV 2014 is het tarievenbeleid OV een belangrijk onderwerp gebleven voor Provinciale Staten. Er zijn de afgelopen jaren meerdere moties en amendementen ingediend voor aanpassingen van de door ons vastgestelde OV-tarieven. Vanuit Provinciale Staten is het verzoek gekomen om het Tarievenkader OV te agenderen voor de Statencommissie Verkeer en Milieu. In de brief van Gedeputeerde Staten worden de actuele ontwikkelingen ten aanzien van de OV-tarieven en de ervaringen van de provincie met het tarievenbeleid beschreven, als achtergrondinformatie bij het voeren van het debat door Provinciale Staten over het Tarievenkader OV 2014
27 maart 2018
Bij de behandeling van de Begroting 2018 op 8 november 2017 hebben Provinciale Staten met Motie 760 en Motie 761 aandacht gevraagd voor de vereenvoudiging van procedures bij herbestemming t.b.v. woningen en appartementen en voor versnelling van herbestemming van erfgoed in Zuid-Holland. Gedeputeerde Staten hebben in december 2017 de behandelvoorstellen voor Motie 760 en Motie 761 vastgesteld. In de Statencommissie Bestuur & Middelen van 24 januari 2018 hebben de Staten verzocht de voorstellen nader uit te leggen. Met de toelichting op de behandelvoorstellen Motie 760 en Motie 761 wordt tegemoetgekomen aan het verzoek van Provinciale Staten. Er wordt ingegaan op vier instrumenten, namelijk het planologisch kader, out-of-the-box voorstellen, kennis en netwerken en subsidie. Gedeputeerde Staten zullen Provinciale Staten na de zomer van 2018 informeren over de voorgenomen acties.
27 maart 2018
In een motie van het lid van de SP mw. Van Aelst is het college verzocht om onderzoek te doen naar de effecten van het samenvoegen van de drie provinciale concessiegebieden van het openbaar vervoer. Adviesbureau Ecorys heeft dit onderzoek uitgevoerd. De belangrijkste conclusie uit het rapport is dat de er geen vervoerkundige argumenten zijn om tot samenvoeging van de drie Zuid-Hollandse gebiedsconcessies te komen. Andere overwegingen (kosten, economische schaalgrootte, beheer, lerend vermogen) geven een aantal voor- en nadelen, maar dat leidt niet tot een overtuigend kostenvoordeel van samenvoeging. De grenzen tussen de drie Zuid-Hollandse concessies onderling zijn vooral vervoerkundig gekozen. Er is relatief weinig reizigersbusvervoer tussen deze drie gebieden vanwege de natuurlijke grenzen. Tussen de Zuid-Hollandse concessies en het gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is er wel veel overlap in reizigersverkeer. Het merendeel van de personen die vanuit een Zuid-Hollandse concessie frequent concessie-overschrijdend reizen, doet dat van en naar de regio’s Rotterdam en Haaglanden.
27 maart 2018
De provincie Zuid-Holland wil de overgang naar een circulaire economie versnellen. Daarom lanceert de provincie het kennis- en innovatieprogramma ACCEZ: Accelerating Circular Economy Zuid-Holland. ACCEZ stimuleert de samenwerking tussen kennisinstellingen en het bedrijfsleven en wordt hét kennisloket voor de circulaire economie. ACCEZ is een initiatief van de provincie Zuid-Holland in samenwerking met Delft University of Technology, Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Leiden, Wageningen University & Stichting Wageningen Research en VNO-NCW West. De provincie gaat voor ACCEZ met deze partijen een formele samenwerking aan. Op 5 april 2018 vindt het lanceringsevenement van ACCEZ plaats. Daar zullen de partijen een samenwerkingsovereenkomst ondertekenen. Gedeputeerde Bom-Lemstra zal de samenwerkingsovereenkomst namens de provincie ondertekenen.
27 maart 2018
In het antwoord op de schriftelijke vragen 3371 van de D66 wordt aangegeven dat de provincie bij de nadere uitwerking van de snelfietsroute Zoetermeer-Leiden gaat bekijken of deze route een aantrekkelijk alternatief kan vormen voor fietsers op het huidige smalle fietspad langs de N206 aan de noordkant van Stompwijk.
27 maart 2018
Het ontwerp van de Wijziging 2018 van de Visie ruimte en mobiliteit, het Programma ruimte en de Verordening ruimte 2014 heef ter inzage gelegen van 14 december 2017 tot en met 24 januari 2018. Naar aanleiding hiervan zijn ruim 80 zienswijzen ingediend door overheden, maatschappelijke organisaties en particulieren. De zienswijzen lopen sterk uiteen en hebben betrekking op veel van de onderwerpen die onderdeel zijn van de Wijziging 2018, waaronder het beleid voor wonen, bedrijventerreinen, detailhandel, energie en grote bouwlocaties. Een deel van de zienswijzen is gegrond, dit leidt tot enkele aanpassingen in de Wijziging 2018. De zienswijzen zijn samengevat en beantwoord in de Nota van Beantwoording.
27 maart 2018
De provincie verstrekt de Stichting Louis Bolk Instituut een totaal bedrag van € 1.536.407,00 aan subsidie om een onderzoek naar maatregelen voor Winst en Weidevogels mogelijk te maken. Met deze subsidie ontwikkelt en test de Stichting Louis Bolk Instituut een integrale set effectieve en inpasbare maatregelen voor weidevogelbeheer en bedrijfsvoering voor de bescherming van weidevogels in Zuid-Holland, aansluitend op de moderne landbouwpraktijk. Hierbij worden innovatieve maatregelen met verdienmodellen uitgetest en geoptimaliseerd maar ook overdraagbare kennis gegeneerd die wordt ingezet ten behoeve van het behoud en de vergroting van de populatie.
27 maart 2018
Op 20 maart jl hebben Gedeputeerde Staten conform advies de wijziging van de luchthavenregeling aan de Spoorlaan in Den Haag vastgesteld. Vanwege nieuwe informatie is een mineure wijziging nodig van dit besluit. Luchtverkeersleiding Nederland heeft namelijk bevestigd dat de zienswijze die zij eerder indiende op het ontwerpbesluit niet juist is. Deze miskent dat de in- en uitvliegroutes in beide richtingen moet kunnen worden gebruikt, afhankelijk van de windrichting. Helikopters starten en landen namelijk tegen de wind in, net als een vliegtuig. Een reparatiebesluit van de luchthavenregeling is daarom nodig om te voorkomen dat enkel in één richting gestart en geland mag worden. Dit besluit heeft geen gevolgen voor de geluidbelasting voor de omgeving.
27 maart 2018