Hoe staat de gemeentelijke taakbehartiging op zes toezichtsdomeinen in Zuid-Holland er voor? Hiertoe stelt de provincie jaarlijks een Rapportage Interbestuurlijk Toezicht op met de resultaten van het interbestuurlijk toezicht op de 60 Zuid-Hollandse gemeenten. Die van 2017 is op 9 oktober 2018 door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Een vergelijking met 2016 maakt duidelijk dat er bij de meeste gemeenten sprake is van een positieve trend. Die trend is met name zichtbaar voor de domeinen financieel toezicht en huisvesting vergunninghouders. De meeste gemeenten losten knelpunten op of werkten gericht aan oplossingen. Met gemeenten die over de gehele linie niet voldoen aan de wettelijke eisen en ‘oranje’ of ‘rood’ scoren, gaat de provincie in overleg om inzicht te krijgen in de problematiek en afspraken te maken over vervolgacties. Inzet van de provincie is om samen met de gemeenten te werken aan een zo ‘groen’ mogelijk totaalbeeld.
Documenten
- Rapportage IBT over 2017 voor GS definitieve versie 1 oktober 2018.docx
- GS brief - Rapportage Interbestuurlijk Toezicht over 2017 - DOS-2018-0000483
- GS voorstel - Rapportage Interbestuurlijk Toezicht over 2017 - DOS-2018-0000483
- Brief GS aan Colleges BenW gemeenten Zuid-Holland Rapportage Interbestuurlijk Toezicht over 2017.docx