Deel dit op
Op deze pagina vind je de besluiten van Gedeputeerde Staten sinds 1 januari 2017, inclusief de toelichting en de bijlagen. Zo kun je nagaan welke besluiten het college heeft genomen en waarom.
De besluiten van Provinciale Staten vind je in het Stateninformatiesysteem.
De publicaties op deze pagina zijn uitsluitend informatief; ze zijn geen officiële bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht of Provinciewet. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Woo-verzoeken: Bekijk de informatie over informatieverzoek Wet open overheid.
Huidige resultaten: 3341-3350
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben een reactieve aanwijzing gegeven ten aanzien van de omgevingsvergunning voor het zonnepark Leeuwenhorsterhoek in de gemeente Noordwijk. Het project betreft het plaatsen van zonnepanelen op een open gebied van plm. 2,3 ha. met een agrarische bestemming, gelegen langs de N206. Het plan voldoet niet aan de mogelijkheden die het provinciale Omgevingsbeleid biedt voor het plaatsen van zonnepanelen buiten bestaand stads- en dorpsgebied. Er is bijvoorbeeld geen sprake van dubbel grondgebruik en het project valt ook niet te beschouwen als een experiment met een innovatief karakter. De graslanden waarop de zonnevelden worden geprojecteerd maken deel uit van de landgoederenzone en liggen naast het landgoed Klein Leeuwenhorst. De landgoederenzone heeft een hoge cultuurhistorische, natuurlijke en recreatieve waarde. Gedeputeerde Staten zijn van mening dat gebruik van het plangebied voor zonnepanelen een aantasting is van de landschappelijke (kamer)structuur van het gebied en zich (als vreemd en niet-gebiedseigen onderdeel) niet verdraagt met het groene én het cultuurhistorische karakter van het landgoederengebied. Het plan voldoet daarom ook niet aan de bepalingen ten aanzien van ruimtelijke kwaliteit zoals opgenomen in artikel 6.9 van de Omgevingsverordening.
26 november 2019
Op 20 november 2019 is het officiële startsein gegeven voor de MIRT-verkenning Oeververbinding Regio Rotterdam. De vier initiatiefnemers (gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) hebben de Startbeslissing genomen. De MIRT-verkenning vormt een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid in Zuid-Holland en aan de gewenste verstedelijking. Aan de eerder gestelde voorwaarde van bekostiging van de aanpak voor de Algeracorridor is invulling gegeven. Een belangrijke volgende stap in de MIRT-verkenning betreft de m.e.r. procedure, een milieueffect onderzoek. De provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam zullen de uitkomsten van MIRT-verkenning planologisch verankeren en hebben daarom de onderzoeksopzet voor het milieu-effect onderzoek - de concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau (cNRD) - vastgesteld. De cNRD bevat tevens een participatieaanpak en zal in het eerste kwartaal van 2020 ter inzage liggen. Op de website www.oeververbinding.nl (http://www.oeververbinding.nl) is meer informatie te vinden. Hier publiceert de projectorganisatie binnenkort de cNRD en de Participatieaanpak
26 november 2019
Door het Platform Authentieke Journalistiek is een omvangrijk verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) ingediend. Het verzoek betreft alle documenten die betrekking hebben op de relatie tussen de provincie en Shell. Een vergelijkbaar verzoek is ingediend bij een aantal andere overheden. De gezamenlijke overheden hebben in overleg met de indieners getracht te komen tot een wettelijk vereiste duiding van de bestuurlijke aangelegenheden. Aangezien het overleg met de indieners niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, heeft de provincie besloten tot het niet in behandeling nemen van het Wob-verzoek.
26 november 2019
Gedeputeerde Staten hebben besloten om de aanvraag Regio Deal Drechtsteden - Gorinchem en omgeving ‘Goed leven in een maritieme topregio’ samen met de Drechtsteden en de gemeente Gorinchem in te dienen bij het Rijk in het kader van de derde tranche Regio Deals. De aanvraag is onder verantwoordelijkheid van een Triple Helix stuurgroep uit de Drechtsteden en Gorinchem tot stand gekomen en voorziet onder meer in een gevraagde rijksbijdrage van € 40 mln. voor de drie pijlers Human Capital, Toegepaste Innovatie en Dynamische Oevers.
26 november 2019
Gedeputeerde Staten hebben de antwoorden op de schriftelijke vragen van FVD over de doelstelling 0 verkeerslachtoffers vastgesteld. Gedeputeerde Staten geven in de antwoorden aan dat het streven naar 0 verkeersslachtoffers een gedeelde ambitie is van het Rijk, provincies, gemeenten en vervoerregio’s. Het betreft een overkoepelende ambitie voor 2050. Provinciaal en regionaal wordt gewerkt aan de uitwerking van de Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Hierbij betrekt de provincie Zuid-Holland relevante (maatschappelijke) organisaties, burgers en andere belanghebbenden. Tot slot is informatie gedeeld over het aantal geregistreerde verkeersslachtoffers op provinciale wegen in de provincie Zuid-Holland in 2015 t/m 2018.
19 november 2019
Aanbiedingsbrief aan Provinciale Staten waarmee het Jaarplan 2020 van Kunstgebouw met daarin de acties die Kunstgebouw in gang zet naar aanleiding van de organisatieanalyse en advies aan Provinciale Staten wordt toegestuurd.
19 november 2019
Vragenstellers vragen aandacht voor een brief van “het Actiecomité Volkerak-Zoommeer zoet”, dat tegenstander is van het zout maken van dit rijkswater door het rijk. Vragenstellers vragen van GS onder andere om inzet gericht op heroverweging of beëindiging van de betreffende plannen van het rijk. Het Volkerak-Zoommeer maakt onderdeel uit van de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW). De ministers hebben op 8 november een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin wordt aangegeven dat er vanuit de PAGW tot 2032 geen geld wordt vrijgemaakt voor het zout maken van het Volkerak-Zoommeer. Als redenen worden genoemd dat er verdeeldheid is over het toekomstperspectief van een zout Volkerak-Zoommeer en de noodzaak om eerst de alternatieve zoetwatervoorziening te realiseren.
19 november 2019
Provinciale Staten hebben tijdens de procedurevergadering van de Statencommissie Klimaat, Natuur en Milieu besloten om twee GS-stukken over de Meeslouwerplas voor de vergadering van 4 december als bespreekstuk te agenderen. Het betreft een brief over de waterkwaliteit in de Meeslouwerplas en een brief over de stand van zaken van de voortgang van het onderzoek dat wordt uitgevoerd naar aanleiding van beweringen over asbeststort in de Meeslouwerplas. Gedeputeerde Staten informeren Provinciale Staten dat over beide onderwerpen nog aanvullende informatie aan Provinciale Staten zal worden toegezonden en geven Provinciale Staten in overweging hiermee bij het moment van agendering in de commissie Klimaat, Natuur en Milieu rekening te houden.
19 november 2019
De GS-brief Lange Termijn Agenda Omgevingsbeleid najaar 2019 bevat voorstellen voor de actualisatie van de op dit moment geprogrammeerde beleidsproducten. Hiermee ontstaat een totaaloverzicht van alle voorgenomen beleidsontwikkeling en trajecten die daartoe kunnen leiden zoals verkenningen en evaluaties. Per traject wordt op de provinciale website aangegeven hoe participatie wordt vormgegeven, zodat iedereen die wil ook kan participeren. De provincie werkt aan een vernieuwd integraal Omgevingsbeleid waarin de maatschappelijke opgaven centraal staan. Dit vernieuwde Omgevingsbeleid heeft zijn basis in de op 20 februari 2019 vastgestelde Omgevingsvisie en Omgevingsverordening. Voor het overige deel wordt het Omgevingsbeleid verder ontwikkeld met een aantal beleidsaanpassingen en uitvoeringskeuzes, die voortkomen vanuit vernieuwingsambities of vanuit knelpunten in de (gebieds)praktijk.
19 november 2019
Gedeputeerde Staten hebben de antwoorden op de schriftelijke vragen van CDA over verkeerslichten voor landbouwverkeer N207 Leimuiden vastgesteld. Gedeputeerde Staten geven in de antwoorden aan dat het toelaten van landbouwverkeer op het twee kilometer lange traject over de N207 van de kruising Vriezenweg tot aan de kruising Burgemeester Bakhuizenlaan niet wenselijk is. Hiervoor zijn verschillende redenen voor aangedragen. De busstroken langs de N207 zijn uitsluitend bedoeld voor openbaar vervoer, en in dit specifieke geval bussen van R-net. Daarnaast brengt de fysieke omgeving praktische uitdagingen met zich mee. Landbouwverkeer laten wachten op bestaande wegen zal zorgen voor een verminderde verkeersdoorstroming, dit is een ongewenste situatie. Gedeputeerde Staten zien vooralsnog geen zwaarwegende redenen om onderzoek uit te voeren naar het toestaan van landbouwverkeer op een deel van de N207 bij Leimuiden.
19 november 2019