Deel dit op
Op deze pagina vind je de besluiten van Gedeputeerde Staten sinds 1 januari 2017, inclusief de toelichting en de bijlagen. Zo kun je nagaan welke besluiten het college heeft genomen en waarom.
De besluiten van Provinciale Staten vind je in het Stateninformatiesysteem.
De publicaties op deze pagina zijn uitsluitend informatief; ze zijn geen officiële bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht of Provinciewet. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Woo-verzoeken: Bekijk de informatie over informatieverzoek Wet open overheid.
Huidige resultaten: 3631-3640
Veengronden kunnen, afhankelijk van de omstandigheden, broeikasgassen vrijgeven of vastleggen. Deze broeikasgassen zijn CO2 (koolstofdioxide), CH4 (methaan of “moerasgas”) en N2O (lachgas). Om iets te kunnen zeggen over klimaatinvloed van veenbodems, is het nodig om het totaal van deze emissies te kennen. Omdat CH4 een 23 tot 34 maal sterker- en N2O een 300 maal sterker broeikasgas is, worden alle emissies vertaald in CO2-equivalenten (CO2-eq). Dit is een rekeneenheid om de bijdrage van broeikasgassen aan het broeikaseffect onderling te kunnen vergelijken.Natuurlijke venen leggen koolstof vast en geven onder natte, moerasachtige omstandigheden methaan (CH4) af. Drooggelegde venen zorgen voor bodemdaling en geven zowel koolstofdioxide (CO2) af als kleine hoeveelheden lachgas (NO2). Op intensief bemeste gronden is de uitstoot van lachgas meer. Wordt het veen vernat dan kan methaan (CH4) vrijkomen. De effecten van vernatting op de emissie van lachgas en methaan zijn tegengesteld en heffen elkaar deels op, maar kennen ook nog een grote onzekerheid. Over het algemeen, stellen deskundigen, is het totaal van de CO2-eq emissies uit veen het kleinste bij een waterstand tussen de 10 en 20 cm onder maaiveld.
12 februari 2019
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben besloten om wijzigingen door te voeren in de Subsidieregeling cofinanciering EFRO Zuid-Holland. Door deze wijziging kunnen meer projecten die bijdragen aan innovatie en de versnelde transitie naar een duurzame en digitale economie worden ondersteund.Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben besloten om drie deelplafonds binnen het programma Kansen voor West II onder de subsidieregeling cofinanciering EFRO Zuid-Holland, vast te stellen: Deelplafond 1 van €1.300.000 voor provinciale cofinanciering van fieldlabs;Deelplafond 2 van €350.000 voor provinciale cofinanciering van innovatieve projecten;Deelplafond 3 van €2.423.386 provinciale cofinanciering van projecten ‘onder de prioritaire as van omschakeling naar koolstofarme economie’, die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en uitrol van lokale warmtenetten voor het verduurzamen van de warmtevoorziening van bestaande gebouwen en woningen in Zuid-Holland.Op 13 maart 2019 worden de drie deelplafonds opengesteld.
12 februari 2019
Op 16 oktober 2018 hebben Gedeputeerde Staten een brief ontvangen waarin de Provincie aansprakelijk wordt gesteld door de bedrijven GEM Benedenveer B.V. en Stichting Sportaccommodatie Benedenveer (dd. 11 oktober 2018). De bedrijven houden de Provincie aansprakelijk voor de door hen geleden en te lijden schade door met name vervuiling van de bodem met PFOA. Gedeputeerde Staten wijzen de aansprakelijkheid van de Provincie op inhoudelijke gronden van de hand en onderbouwen dat er van onrechtmatig handelen door de Provincie jegens GEM Benedenveer B.V. en Stichting Sportaccommodatie Benedenveer geen sprake is.
12 februari 2019
Op 14 september 2018 is een projectsubsidie voor de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland, paragraaf 10 bedrijfsvervoer Wet sociale werkvoorziening aangevraagd. Het gaat om een projectsubsidie 2019 ter grootte van afgerond € 11.988,00. De activiteiten dragen bij aan het provinciale doel: instandhouding, bereikbaarheid en verkeersveiligheid op orde. Jaarlijks wordt de aanvraagperiode bij wijziging van de subsidieregeling voor dit onderdeel aangepast. Bij de laatste wijziging van de subsidieregeling is dit echter over het hoofd gezien waardoor de ‘oude’ uiterlijke aanvraagdatum van 1 oktober 2017 in de regeling is blijven staan. Het is de subsidie-aanvrager niet te verwijten te laat te zijn met het indienen van de subsidie aanvraag. Er wordt een beroep gedaan op de hardheidsclausule waardoor de aanvraag toch verleend kan worden. Het buiten behandeling laten van de aanvraag zou leiden tot onredelijke en onwenselijke gevolgen. Dit ten eerste omdat dan de kwetsbare groep werknemers die werkzaam is bij een sociale werkvoorziening en afhankelijk is van dit vervoer gedupeerd zou worden. Ten tweede zou dan het bedrijfsvervoer niet kunnen worden uitgevoerd, terwijl dit wel de wens van de Provincie is krachtens artikel 10.1 derde lid van de Subsidieregeling mobiliteit 2017.
12 februari 2019
De provincie Zuid-Holland stelt voor in totaal 1.275.000 euro aan LEADER subsidie beschikbaar voor projecten die passen binnen de Lokale ontwikkelingsstrategie van Holland-Rijnland of de Lokale ontwikkelingsstrategie van Polders met Waarden. Aanvragen kunnen worden ingediend in de periode van 4 maart 2019 tot en met 1 april 2019.Meer informatie is te vinden op https://www.leader-hollandrijnland.nl/ (https://www.leader-hollandrijnland.nl/) en https://poldersmetwaarden.nl/ (https://poldersmetwaarden.nl/) LEADER is een onderdeel van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling. Europa investeert in zijn platteland
12 februari 2019
Dhr. Bakx van 50PLUS heeft vragen gesteld aan het college van gedeputeerde staten van Zuid-Holland over de ontwikkeling van Winkelcentrum Leidsenhage en plannen voor woningbouw bij Schakenbosch, beide in de gemeente Leidschendam-Voorburg. 50PLUS heeft zorgen over de bereikbaarheid vanwege deze plannen. Gedeputeerde Staten zijn bekend met deze plannen en geven in hun antwoord aan dat zij de ruimtelijke plannen beoordelen ten aanzien van bereikbaarheid, voor zover er invloed kan zijn op provinciale wegen. Het gaat bij beide plannen tevens om bereikbaarheidsvragen op gemeentelijk- en rijksniveau. Het bestemmingsplan voor de integrale herontwikkeling van het winkelcentrum uit 1971 kwam in 2015 al tot stand. De plannen voor Schakenbosch moeten nog in een bestemmingsplan worden opgenomen.
5 februari 2019
Technologie wordt steeds belangrijker, ook in Zuid-Holland. Technologie is steeds meer van invloed op het werk van de provincie, denk bijvoorbeeld aan de invloed van zelfrijdende auto’s op ons provinciale wegennet, of de mogelijkheden om ‘big data’ te gebruiken bij de maatschappelijke opgaven waaraan wij werken, zoals energietransitie en circulaire economie. Om als provincie houvast te bieden hebben wij onder de titel ‘Waardenvol digitaliseren’ een visie op de digitale transformatie opgesteld. In die visie staan de principes die we als provinciale organisatie hanteren rondom technologie.De zeven principes voor Waardenvol Digitaliseren:1. De opgaven en taken van de provincie staan centraal.2. Om publieke waarden en functies te borgen stellen we kaders, bewaken deze en geven we het goede voorbeeld.3. Wij streven in de digitale transformatie naar publieke waardenoptimalisatie.4. Openheid en transparantie over data en data-, en technologiegebruik is waar wij voor staan.5. We benutten kansen voor versterking van het democratische proces.6. We creëren de omstandigheden dat alle inwoners en bedrijven in Zuid-Holland mee kunnen doen in de digitale ontwikkeling.7. Onze eigen werkwijzen en processen optimaliseren we vanuit technologische mogelijkheden.Ook hebben we ambities benoemd op de manier waarop we technologische ontwikkelingen willen benutten. Deze visie is nu door Gedeputeerde Staten vastgesteld.
5 februari 2019
Gedeputeerde Staten hebben het eerder genomen besluit ‘Presentatie over Bestuursovereenkomst LoO’ d.d. 29 januari 2019 ingetrokken.
5 februari 2019
Op 18 juni 2018 zijn Provinciale Staten geïnformeerd over de verwachte (economische) impact van de Brexit in Zuid-Holland. Hierin is aangegeven dat onze grondhouding is ‘prepare for the worst’. Met het wegstemmen van het concept Brexit akkoord op 15 januari jl. door het Britse Lagerhuis is de kans op een no-deal scenario toegenomen en bestaat nog steeds onduidelijkheid over de wijze waarop het Verenigd Koninkrijk op 29 maart 2019 uit de Europese Unie vertrekt. Daarom bereidt de provincie zich aanvullend op maatregelen die vanuit de rijksoverheid worden getroffen actief voor om in te spelen op problemen die kunnen ontstaan bij een Brexit zonder terugtredingsovereenkomst, de zogenaamde "no-deal Brexit".
5 februari 2019
In de afgelopen twee maanden heeft de Omgevingsraad Schiphol (ORS) onder leiding van de voorzitter, dhr. Alders getracht tot een gezamenlijk advies aan de minister van I&W te komen over de toekomst van Schiphol, in het bijzonder de eventuele groei van het aantal vliegbewegingen. Medio januari bleek, dat de standpunten van de delegaties elkaar uitsloten en dat het niet meer mogelijk was tot een breed gedragen advies te komen. De heer Alders heeft daarop zelf een concept advies opgesteld en voorgelegd aan de ORS niet met de vraag of de delegaties er mee in kunnen stemmen, maar of zij er begrip voor zouden kunnen opbrengen als hij dit als voorzitter uit zou brengen. Toen dit begrip er bij geen van de delegaties bleek te zijn, heeft de heer Alders geconcludeerd dat de legitimiteit om dit te doen ontbrak. Daarop is besloten het concept advies om te zetten in een verslag en vervolgens aan te bieden aan de minister. Gedeputeerde Staten sturen dit verslag ter kennisname aan Provinciale Staten.
5 februari 2019