Deel dit op
Op deze pagina vind je de besluiten van Gedeputeerde Staten sinds 1 januari 2017, inclusief de toelichting en de bijlagen. Zo kun je nagaan welke besluiten het college heeft genomen en waarom.
De besluiten van Provinciale Staten vind je in het Stateninformatiesysteem.
De publicaties op deze pagina zijn uitsluitend informatief; ze zijn geen officiële bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht of Provinciewet. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Woo-verzoeken: Bekijk de informatie over informatieverzoek Wet open overheid.
Huidige resultaten: 4021-4030
Gedeputeerde Staten hebben de Organisatieregeling Opgavegericht werken 2018 vastgesteld. Deze vervangt de Regeling uit 2017. Het document beschrijft de organisatiewaarden en organisatieprincipes. Aanpassing vindt tenminste eenmaal per jaar plaats, of vaker, als er belangrijke vernieuwingen zijn afgesproken die de tekst van de Organisatieregeling raken. De genoemde wijzigingen betreffen met name de doorontwikkeling van opgave gericht werken en veranderelementen die structureel in de organisatie worden doorgezet (bv. opdrachtgeverschap, gebiedsgericht werken, expertisecentra, managementontwikkeling).
27 maart 2018
Gedeputeerde Staten hebben besloten in een brief aan gemeente Zuidplas waardering uit te spreken voor het zogenoemde bidboek dat door de gemeente Zuidplas is opgesteld voor de Zuidplaspolder. Het bidboek betreft een visie binnen een breed perspectief voor de toekomstigeontwikkelmogelijkheden van de Zuidplaspolder met het aanbod om op basis van deze visie de dialoog aan te gaan met de gemeente. Gedeputeerde Staten gaan graag op dit aanbod in.
27 maart 2018
Op 20 maart jl hebben Gedeputeerde Staten conform advies de wijziging van de luchthavenregeling aan de Spoorlaan in Den Haag vastgesteld. Vanwege nieuwe informatie is een mineure wijziging nodig van dit besluit. Luchtverkeersleiding Nederland heeft namelijk bevestigd dat de zienswijze die zij eerder indiende op het ontwerpbesluit niet juist is. Deze miskent dat de in- en uitvliegroutes in beide richtingen moet kunnen worden gebruikt, afhankelijk van de windrichting. Helikopters starten en landen namelijk tegen de wind in, net als een vliegtuig. Een reparatiebesluit van de luchthavenregeling is daarom nodig om te voorkomen dat enkel in één richting gestart en geland mag worden. Dit besluit heeft geen gevolgen voor de geluidbelasting voor de omgeving.
27 maart 2018
Gedeputeerde Staten hebben besloten deel te nemen aan een Europees onderzoeksproject naar hergebruik van water, benutting van bodemenergie en circulaire economie. KWRwater BV is coördinator van het project “Nextgen, Towards a Next Generation of Water Systems and Services for the Circular Economy”, waarin wordt samengewerkt met een groot aantal Europese partners. Voor de uitvoering van het onderzoek wordt met de partners een overeenkomst getekend. De provincie wil bevorderen dat Zuid-Holland zich ontwikkelt tot een water- en energie-efficiënte samenleving. Benutting van de door de Europese Commissie ter beschikking gestelde subsidie draagt bij aan de ontwikkeling van Zuid-Holland tot een Europese proeftuin in de regio Westland op het gebied van circulaire economie. Het project heeft een looptijd van vier jaar.
27 maart 2018
In november 2014 is het vigerende Tarievenkader Openbaar Vervoer door Provinciale Staten vastgesteld. Dit was de opvolger van het tarievenkader uit 2008. Na vaststelling van het Tarievenkader OV 2014 is dit kader een aantal keer gebruikt bij de aanbesteding van concessies en bij de vaststelling van de tarieven van het openbaar vervoer. Ook na vaststelling van het Tarievenkader OV 2014 is het tarievenbeleid OV een belangrijk onderwerp gebleven voor Provinciale Staten. Er zijn de afgelopen jaren meerdere moties en amendementen ingediend voor aanpassingen van de door ons vastgestelde OV-tarieven. Vanuit Provinciale Staten is het verzoek gekomen om het Tarievenkader OV te agenderen voor de Statencommissie Verkeer en Milieu. In de brief van Gedeputeerde Staten worden de actuele ontwikkelingen ten aanzien van de OV-tarieven en de ervaringen van de provincie met het tarievenbeleid beschreven, als achtergrondinformatie bij het voeren van het debat door Provinciale Staten over het Tarievenkader OV 2014
27 maart 2018
De programmering Omgevingsbeleid voorjaar 2018 omvat de reeds geprogrammeerde beleidsproducten in deze collegeperiode. Hiermee ontstaat een totaaloverzicht van alle voorgenomen beleidsontwikkeling en trajecten die daartoe kunnen leiden zoals verkenningen en evaluaties. Per traject wordt op de provinciale website aangegeven hoe participatie wordt vormgegeven. Zodat iedereen die wil ook kan participeren. De provincie werkt aan een vernieuwd integraal Omgevingsbeleid waarin de maatschappelijke opgaven centraal staan. Dit vernieuwde Omgevingsbeleid wordt voor een groot deel samengesteld vanuit bestaand beleid, dat nu nog is vastgelegd in verschillende sectorale beleidsdocumenten. Voor het overige deel wordt het Omgevingsbeleid verder ontwikkeld met een aantal beleidsaanpassingen en uitvoeringskeuzes, die voortkomen vanuit vernieuwingsambities of vanuit knelpunten in de (gebieds)praktijk.
27 maart 2018
Gedeputeerde Staten hebben hun antwoorden vastgesteld op de statenvragen van de Partij voor de Dieren (PvdD) over het onderzoek Wegen gewogen door IPSE Studies, is samenwerking met CAOP en TU Delft. IPSE Studies stelt vast dat door de beperkte onderlinge vergelijkbaarheid tussen provincies, zij zich geen oordeel kunnen vormen over de kostendoelmatigheid van het decentrale wegbeheer door provincies. De PvdD vraagt GS om de aanbevelingen van IPSE studies voor het vergroten van de onderlinge vergelijkbaarheid van de kosten voor het wegbeheer door provincies in het IPO-overleg onder de aandacht te brengen. GS betrekken het onderwerp in de brede discussie in IPO verband over de financiële verslaglegging.
27 maart 2018
Bij de behandeling van de Begroting 2018 op 8 november 2017 hebben Provinciale Staten met Motie 760 en Motie 761 aandacht gevraagd voor de vereenvoudiging van procedures bij herbestemming t.b.v. woningen en appartementen en voor versnelling van herbestemming van erfgoed in Zuid-Holland. Gedeputeerde Staten hebben in december 2017 de behandelvoorstellen voor Motie 760 en Motie 761 vastgesteld. In de Statencommissie Bestuur & Middelen van 24 januari 2018 hebben de Staten verzocht de voorstellen nader uit te leggen. Met de toelichting op de behandelvoorstellen Motie 760 en Motie 761 wordt tegemoetgekomen aan het verzoek van Provinciale Staten. Er wordt ingegaan op vier instrumenten, namelijk het planologisch kader, out-of-the-box voorstellen, kennis en netwerken en subsidie. Gedeputeerde Staten zullen Provinciale Staten na de zomer van 2018 informeren over de voorgenomen acties.
27 maart 2018
De PvdD heeft schriftelijke vragen gesteld over een door de Omgevingsdienst Haaglanden namens Gedeputeerde Staten verleende ontheffing. De ontheffing maakt het mogelijk dat er binnen de afpalingskringen van eendenkooien in Zuid-Holland gebruik mag worden gemaakt van een geweer bij het beheren en bestrijden van schadeveroorzakende diersoorten, zoals ganzen. De afpalingskring bestrijkt een cirkel met een straal van enkele honderden meters rondom de eigenlijke eendenkooi. Normaal gesproken dient er in deze afpalingskring rust te zijn. Deze rust is nodig voor het vangen van eenden in de eendenkooi. Op grond van de verleende ontheffing en altijd in overleg met de kooiker kan er nu op dezelfde wijze als elders in de provincie gebruik worden gemaakt van een geweer bij het bestrijden en beheren van diersoorten die schade aanrichten.
27 maart 2018
In een motie van het lid van de SP mw. Van Aelst is het college verzocht om onderzoek te doen naar de effecten van het samenvoegen van de drie provinciale concessiegebieden van het openbaar vervoer. Adviesbureau Ecorys heeft dit onderzoek uitgevoerd. De belangrijkste conclusie uit het rapport is dat de er geen vervoerkundige argumenten zijn om tot samenvoeging van de drie Zuid-Hollandse gebiedsconcessies te komen. Andere overwegingen (kosten, economische schaalgrootte, beheer, lerend vermogen) geven een aantal voor- en nadelen, maar dat leidt niet tot een overtuigend kostenvoordeel van samenvoeging. De grenzen tussen de drie Zuid-Hollandse concessies onderling zijn vooral vervoerkundig gekozen. Er is relatief weinig reizigersbusvervoer tussen deze drie gebieden vanwege de natuurlijke grenzen. Tussen de Zuid-Hollandse concessies en het gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is er wel veel overlap in reizigersverkeer. Het merendeel van de personen die vanuit een Zuid-Hollandse concessie frequent concessie-overschrijdend reizen, doet dat van en naar de regio’s Rotterdam en Haaglanden.
27 maart 2018