Deel dit op
Op deze pagina vind je de besluiten van Gedeputeerde Staten sinds 1 januari 2017, inclusief de toelichting en de bijlagen. Zo kun je nagaan welke besluiten het college heeft genomen en waarom.
De besluiten van Provinciale Staten vind je in het Stateninformatiesysteem.
De publicaties op deze pagina zijn uitsluitend informatief; ze zijn geen officiële bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht of Provinciewet. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Woo-verzoeken: Bekijk de informatie over informatieverzoek Wet open overheid.
Huidige resultaten: 4221-4230
De provincie Zuid-Holland wil onder meer richting gemeenschappelijke regelingen actiever en meer kaderstellend optreden binnen de grenzen die door Provinciale Staten zijn aangegeven. Daarom wordt voor de betreffende zes gemeenschappelijke regelingen, waarbij de provincie in 2019 één van de deelnemers is, het (financieel) kader voor de begroting 2019 als uitgangspunt meegegeven inclusief een aantal specifieke aandachtspunten.
14 november 2017
Gedeputeerde Staten hebben de inhoudelijke reactie op de boardletter 2017 ten behoeve van Provinciale Staten vastgesteld waarin zij aangeven op welke wijze zij omgaan met de aanbevelingen die Deloitte heeft gemaakt naar aanleiding van de uitgevoerde interim-controle. Deze interim-controle is een voorbereiding op de controle van de provinciale jaarrekening 2017. Belangrijkste conclusie van deze interim-controle is dat door de accountant geen significante leemtes zijn geconstateerd in de beheersing van de organisatie. Wel vraagt hij aandacht voor thema’s zoals de sturingsrelatie met verbonden partijen en het lange termijn voorspellen van de Provincie Zuid-Holland. Tenslotte wijst hij op zowel aandachtspunten voor de jaarrekening 2017 (onder andere wijzigingen BBV, Wet Normering Topinkomen) als op actuele ontwikkelingen die van invloed zijn of kunnen zijn op de Provincie Zuid-Holland. Alle bestuurlijk relevante onderwerpen, inclusief bijbehorende aanbevelingen, worden door de accountant, door middel van de boardletter 2017, gerapporteerd aan Provinciale Staten. Deze wordt, samen met de inhoudelijke reactie van Gedeputeerde Staten, in aanwezigheid van de accountant besproken in de Commissie Onderzoek van de Rekening.
14 november 2017
Gedeputeerde Staten hebben de beantwoording van de Statenvragen van het CDA met betrekking tot de voortgang van de werkzaamheden van 2 projecten aan de N215 vastgesteld. De werkzaamheden van de N215 Omleiding Melissant-Dirksland zijn in september 2017 aanbesteed en gegund. De aannemer is inmiddels gestart met voorbereidende werkzaamheden. Met betrekking tot N215 Groot onderhoud en verbetering verkeersveiligheid zal besluitvorming begin 2018 plaatsvinden. Voor beide projecten is op de website van de provincie Zuid-Holland een projectbeschrijving te vinden, inclusief een planning in grote lijnen. Via deze website zal de omgeving op de hoogte worden gehouden.
14 november 2017
De provincie is aandeelhouder in Warmtebedrijf Rotterdam Infra N.V., dat zich bezig houdt met warmtelevering in de regio Rotterdam. Met het oog op toekomstige ontwikkelingen (energietransitie) en uitbreiding van de activiteiten naar heel Zuid-Holland wordt het Warmtebedrijf omgevormd tot een bedrijf met een holdingstructuur. De provincie brengt haar aandelen in de nieuw op te richten Holding in.
14 november 2017
Gedeputeerde Staten hebben de beantwoording van de statenvragen van de Statenfractie GroenLinks over fouten in de berekening Rotterdam The Hague Airport vastgesteld. Aanleiding voor de vragen is de berichtgeving over de fouten in invoergegevens die de onderbouwing vormen voor de besluitvorming rond de diverse luchthavens.
14 november 2017
Aan de provinciale weg N215 tussen Dirksland en de N59 moet groot onderhoud worden verricht. Naast het groot onderhoud worden verschillende maatregelen uitgevoerd om de bereikbaarheid, doorstroming en veiligheid op de N215 te verbeteren. De maatregelen bestaan o.a. uit het aanleggen van twee nieuwe turborotondes, twee fietstunnels en één compacte ongelijkvloerse kruising. In de afgelopen jaren is het project uitgewerkt tot een definitief ontwerp in nauwe samenspraak met de gemeente Goeree-Overflakkee, waterschap Hollandse Delta, omwonenden en andere belanghebbenden. Alle maatregelen zijn in één definitief ontwerp samengepakt zodat deze in samenhang zijn ontworpen en worden gerealiseerd.Aan Provinciale Staten wordt gevraagd voor het gehele project een Uitvoeringsbesluit te nemen waarna gestart kan worden met de realisatiefase (Uitvoeringsbesluit). Op basis van reële planning kunnen de werkzaamheden op zijn vroegst begin 2019 aanvangen en wordt het gehele project medio 2022 opgeleverd.
14 november 2017
Voorafgaand aan het actualiseren van de nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2014 – 2017 heeft een evaluatie plaatsgevonden. De evaluatie van de nota bestond uit zowel een interne als een externe evaluatie. De evaluatie van de Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2014 - 2017 beschrijft de gevolgde werkwijze bij de evaluatie en bevat de punten die uit de evaluatie naar voren zijn gekomen. Hierbij is tevens aangegeven hoe deze punten in het ontwerp van de Nota VTH 2018-2021 zijn verwerkt. De ontwerpnota VTH 2018-2021 is op 26 september 2017 door Gedeputeerde Staten vastgesteld en aan Provinciale Staten toegezonden. De ontwerpnota VTH 2018-2021 is geagendeerd in de vergadering van de Statencommissie Verkeer en Milieu van 29 november 2017.
14 november 2017
Weersituaties die we nu nog als extreem beschouwen (hoosbuien, langdurige regen, hitte, droogte) zullen zich de komende decenia vaker, heviger en langer voordoen dan enkele jaren geleden. Dat is één van de conclusies in het op prinsjesdag jl. verschenen Nationale Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Nu al ondervinden we in Zuid-Holland – ondanks allerlei maatregelen die al genomen zijn – in toenemende mate schade en hinder door deze weersomstandigheden. Gedeputeerde Staten informeert in deze brief Provinciale Staten over de inmiddels gestarte aanpak om samen met alle Zuid-Hollandse gemeenten en waterschappen te komen tot een strategische agenda over hoe met deze weersomstandigheden rekening gehouden kan worden. De komende jaren zullen er in Zuid-Holland immers grote investeringen gaan plaatsvinden voor o.a. woningbouw, economie en nieuwe energie die ook tegen deze omstandigheden bestand moeten zijn. Eind 2018 moeten de agenda’s klaar zijn en moet er worden overgegaan tot uitvoering. Deze aanpak past ook in de afspraken de gezamenlijke overheden in het kader van het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie hebben gemaakt.
14 november 2017
De Randstedelijke Rekenkamer heeft in opdracht van Provinciale Staten van de vier Randstadprovincies een onderzoek gedaan naar de wijze waarop de provincies hun regierol op het gebied van natuurcompensatie invullen en welke verbeteringen er binnen het provinciale natuurcompensatiebeleid mogelijk zijn. Dat onderzoek heeft geresulteerd in de nota 'Natuurlijk bevoegd'. Deze nota is besproken in de Statencommissie Duurzame Ontwikkeling van 24 juni 2017. Daarna heeft de Rekenkamer nog een vervolgonderzoek uitgevoerd naar vijf recent afgeronde natuurcompensatieprojecten in de provincie Zuid-Holland. In het kader van het bestuurlijk wederhoor hebben Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gereageerd op de conclusie en aanbevelingen in de concept bestuurlijke nota 'Vervolgonderzoek natuurcompensatie, vijf natuurcompensatieprojecten nader belicht'. Deze reactie is opgenomen in het eindrapport van de Rekenkamer en door hen van een nawoord voorzien. Het eindrapport is in tweede termijn inhoudelijk behandeld in de Statencommissie Duurzame Ontwikkeling van 6 december 2017.
7 november 2017
Het IMAGO-signaal najaar 2017 omvat de reeds geprogrammeerde beleidsproducten in deze collegeperiode. Hiermee ontstaat een totaaloverzicht van alle voorgenomen beleidsontwikkeling en trajecten die daartoe kunnen leiden zoals verkenningen en evaluaties. Per traject wordt op de provinciale website aangegeven hoe participatie wordt vormgegeven. Zodat iedereen die wil ook kan participeren. De provincie werkt aan een vernieuwd integraal Omgevingsbeleid waarin de maatschappelijke opgaven centraal staan. Dit vernieuwde Omgevingsbeleid wordt voor een groot deel samengesteld vanuit bestaand beleid, dat nu nog is vastgelegd in verschillende sectorale beleidsdocumenten. Voor het overige deel wordt het Omgevingsbeleid verder ontwikkeld met een aantal beleidsaanpassingen en uitvoeringskeuzes, die voortkomen vanuit vernieuwingsambities of vanuit knelpunten in de (gebieds)praktijk.
7 november 2017