1 00:00:05,166 --> 00:00:07,000 De N468 2 00:00:07,000 --> 00:00:11,133 tussen Schipluiden en Maasland wordt de komende jaren grondig aangepakt. 3 00:00:12,333 --> 00:00:14,900 De 7,7 kilometer lange provinciale 4 00:00:14,900 --> 00:00:17,900 weg is toe aan groot onderhoud. 5 00:00:17,900 --> 00:00:21,566 De dijk is over een lengte van 2,5 kilometer onvoldoende stabiel 6 00:00:21,900 --> 00:00:24,900 en de weg moet over de volledige lengte opgehoogd worden. 7 00:00:26,300 --> 00:00:29,300 Het project is opgedeeld in zes deeltrajecten 8 00:00:29,700 --> 00:00:32,700 en de werkzaamheden worden in fases uitgevoerd. 9 00:00:33,900 --> 00:00:37,000 Bodemdaling in de polder en de ligging in het veengebied 10 00:00:37,000 --> 00:00:38,933 zorgen voor een moeilijke opgave. 11 00:00:40,200 --> 00:00:43,200 We verhogen de weg met 10 tot 50 centimeter. 12 00:00:43,700 --> 00:00:45,833 Dit verschilt per locatie. 13 00:00:45,833 --> 00:00:49,133 Na de werkzaamheden is de weg dan geschikt voor zwaarder verkeer. 14 00:00:50,466 --> 00:00:53,466 We verstevigen de dijk met steunbermen 15 00:00:53,900 --> 00:00:55,866 en damwanden. 16 00:00:57,266 --> 00:00:59,900 Na het aanbrengen van de steunbermen en damwanden 17 00:00:59,900 --> 00:01:02,300 worden de kabels en leidingen verlegd. 18 00:01:02,700 --> 00:01:05,433 Vervolgens wordt de oude wegconstructie vervangen 19 00:01:05,433 --> 00:01:07,866 en het nieuwe asfalt aangebracht. 20 00:01:09,900 --> 00:01:12,600 De fundering van de nieuwe weg wordt minder zwaar 21 00:01:12,600 --> 00:01:15,033 om verzakking van de dijk te vertragen. 22 00:01:16,066 --> 00:01:18,166 Ook verleggen we een aantal sloten 23 00:01:18,166 --> 00:01:22,900 en we maken teensloten voor de regulering van de waterhuishouding in het gebied. 24 00:01:23,766 --> 00:01:26,133 De kruising van de Dorpsstraat bij Schipluiden 25 00:01:26,133 --> 00:01:29,133 wordt veiliger ingericht voor voetgangers en fietsers. 26 00:01:31,033 --> 00:01:33,633 Daarnaast worden er onder andere plateaus toegevoegd 27 00:01:33,633 --> 00:01:36,100 om de snelheid te minderen. 28 00:01:36,900 --> 00:01:39,566 En alle bushaltes worden vernieuwd. 29 00:01:40,800 --> 00:01:42,466 Het nieuwe ontwerp voldoet aan 30 00:01:42,466 --> 00:01:44,933 de eisen van de provincie Zuid-Holland. 31 00:01:45,666 --> 00:01:49,466 En omdat de N468 in een bijzonder provinciaal landschap ligt, 32 00:01:49,833 --> 00:01:52,666 is het ontwerp met behulp van landschapsarchitecten passend 33 00:01:52,666 --> 00:01:55,166 gemaakt voor deze oer-Hollandse omgeving. 34 00:01:56,300 --> 00:01:58,500 We werken duurzaam waar we kunnen. 35 00:01:58,500 --> 00:02:02,066 We hergebruiken bijvoorbeeld de oude klinkers van de N468 36 00:02:02,633 --> 00:02:05,933 en de weg krijgt lichtmasten met duurzame ledverlichting. 37 00:02:07,133 --> 00:02:11,033 We zijn een paar jaar aan het werk voordat de N468 klaar is. 38 00:02:12,000 --> 00:02:15,000 Dit zorgt voor hinder, omleidingen en afsluitingen. 39 00:02:15,200 --> 00:02:17,366 Houd daarom rekening met extra reistijd. 40 00:02:18,366 --> 00:02:21,000 Voorafgaand aan en tijdens de werkzaamheden 41 00:02:21,000 --> 00:02:23,233 betrekken we de omgeving. 42 00:02:23,633 --> 00:02:27,466 Zo maken we de N468 samen met alle betrokken partijen 43 00:02:27,766 --> 00:02:30,600 weer klaar voor nu en de toekomst. 44 00:02:31,800 --> 00:02:33,200 Meer weten? 45 00:02:33,200 --> 00:02:36,200 Ga naar projectN468.nl 46 00:02:36,200 --> 00:02:39,500 of download de BouwApp N468.